snart juli

Blodplet er navnet på denne sommerfugl, der gæstede haven i dag. Den har engbrandbæger som vært, har jeg læst, og er derfor giftig. Den minder mig lidt om en broget paraply.

Nu er det ved at være sæson for staudeklematis: durandii, roguchi og petit faucon



Romantika og Betty Corning er derimod klatrende og klatrer sammen ved siden af new dawn.


Når man ser Rhapsody in Blue i staudebedet, kunne den godt ligne en gammel buskrose med de halvfyldte blomster; men i virkeligheden kom den først frem i 1999 som resultatet af 37 års ihærdigt arbejde af en britisk amatør. Farvespillet mellem de først purpurviolette og senere gråviolette blomster er virkelig ganske specielt.

Burgundy Ice derimod dukkede op helt af sig selv i en have i Tasmanien i 1998 som en sport af Iceberg. Hvilket fund den haveejer gjorde! Mørk blommefarvet bliver farven kaldt.

Farven på mosrosen 'Nuits de Young' også kendt som "old black" beskrives som kastaniepurpur. Den er fra 1845 og følgelig en historisk rose.

Mørkt karminrød beskrives Munsteads Woods blomsterfarve som. De mange rød-lilla nuancer er virkelig svære at sætte ord på, og i dag, hvor det er overskyet, dominerer de blålige nuancer mere end på en solskinsdag.


Til slut kan vi hvile øjnene på rhododendron viking silvers nye løv.

Kommentarer

  1. Åh ja - det vil jeg gøre, hvor er den smuk, men det er roserne nu også. Nuits de Young er ikke sprunget ud hos mig endnu. Billedet af clematis og rose er favorit i dag, det er flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nuits dr Young har jeg fået af min søster, som ikke kunne få den til at trives; mendet lykkes helt godt for os i år. Ja, det er lige nu, man skal nyde New Dawn med klematis.

      Slet
  2. Flotte staudeclematis du har. Liker så godt fargene på de rosene du viser i dag. Tre av de burgunderfargede har jeg også. Nydelig løv på rhododendron viking!

    SvarSlet
    Svar
    1. Burgunderfarvet er et godt ord for denne farve. Ja, viking silver lever op til sit navn.

      Slet
  3. Beautiful. The difficult to photograph red/purple roses are always at their best with cloudy weather. They show wonderful and I also like your Clematis.
    Have a nice evening and Sunday!

    SvarSlet
    Svar
    1. You are right - today´s cloudy weather was what made it possible to shoot these flowers.

      Slet
  4. jo flere billeder jeg ser af Munsteads Wood, jo mere betaget bliver jeg

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den er rigtig god, det synes jeg også.

      Slet
  5. Hej Marie

    Flotte advarselsfarver på Blodbægeren!
    Du har da fået en flot samling roser og lidt af et tema:)
    Iceberg må siges at være en supersporter:)

    Flotte sager!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er i grunden interessant at læse om rosernes historie, og hvordan nogle opstår spontant, og andre er resultatet af intenst avlsarbejde.

      Slet
  6. Hej Marie.Sikke da en spændende sommerfugl du viser.
    Er vild med de mørke roser............og har jo købt tre af dem du viser i dag.
    Men spændende klematis.Synes det har været et rigtig godt år for både roser og klematis.Flot løv på din klematis.Mine har været rigtig glade for den regn vi har fået.
    Godaften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. En del af vores klematis er ikke sprunget ud endnu, så der er der noget at glæde sig til. Jeg er også glad for de mørke roser.

      Slet
  7. Hej Marie,
    Hvor har du mange smukke roser.Følger du at man skal plante en rose og en Clematis sammen? Du har mange smukke Clematis- jeg har også nogen men der har været visnesyge i et par stykker. En masse regn I har fået -så frodig din have er.

    SvarSlet
    Svar
    1. Rose med klematis kan være rigtig smukt; men jeg har plantet Louise Odier i et stativ sammen med klematis Mrs. Bateman, og der har klematissen helt taget magten, og det var jo ikke planen. Det er da ærgerligt, at dine klematis er udsat for visnesyge, det pynter ikke på planterne.

      Slet
  8. Sikken farverig sommerfugl. Med alle de forskellige planter, du har i din have, forestiller jeg mig, at du af og til får besøg af sjældne sommerfugle. De er da bestemt også med til at gøre havelivet spændende.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Desværre er jeg ikke god til at få øje på de flyvende væsner, hvad enten det er sommerfugle eller rigtige fugle; men den her fløj rundt over græsplænen, så den var umulig at overse.

      Slet
  9. Sikke et fint billede af sommerfuglen....og sikke nogle fantastiske farver dine roser har. Wow. Jeg har selv Rhapsody in Blue, men den er stadig ret lille.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid