en skøn augustsøndag

 


Efterhånden ser det ud til, at meteorologerne har mere end svært ved at overskue det omskiftelige vejr. Jeg mener, vi blev lovet en kølig, overskyet og bygerig søndag, mens virkeligheden har været masser af sol og temperaturer omkring de tyve grader - lige en temperatur efter min smag.

Det er altid sjovt med planter, som adskiller sig fra de fleste andre, og det må man sige, at skæbnetræet/ clerodendrum trichotomum gør med den sene blomstring og de efterfølgende blå frugtstande. Vores er kun en meter høj; men vi har set 4 meter høje eksemplarer. I græsset kan man se rodskud, som ganske naturligt bliver holdt nede af plæneklipperen.

Salvia Amistad overvintrede på voksestedet og har udviklet sig til en høj og bred plante.

Det lykkedes mig i den forløbne uge at overtale Søren til at udvide et surbundsbed og den tilstødende pikstensgang en lille smule, så rhododendron campylogynum kunne komme frem i lyset.


I 2012 blomstrede den overdådigt; men efterhånden kom den til at stå for  mørkt og blev flyttet, og så ville skæbnen, at det nye voksested blev endnu mørkere. Derfor er den blevet temmelig langbenet, og det har været så som så med blomstringen i de senere år. 

Til at holde den med selskab faldt jeg over en nuttet lyngkrydsning: phylliopsis Mermaid. 


Clematis viticella 'Purpurea Plena Elegans' var i en årrække et højdepunkt i sensommerhaven, men forsvandt for nogle år siden. Måske var kampen for hård, idet den skulle dele bue med et par kraftige og tidligtblomstrende klematis. Billedet herunder stammer fra 2012, hvor den havde en ene halvdel af buen for sig selv. I år er der ganske overraskende dukket nogle få blomsterklaser op, og nu spekulerer jeg på, hvordan jeg kan hjælpe den til at få bedre gang i væksten til næste år.

I den lille buket herunder har jeg sat den sammen med blomster af Mary Rose, som jeg har vist i et tidligere indlæg. Det er tydeligt, at de begge to er fyldte versioner af den samme klematis, nemlig clematis viticella purpurea.

Det er altid hyggeligt at gense årstidens planter, men de nøgne jomfruer er det lidt vemodigt at gense, for de signalerer jo, at efteråret nærmer sig med hastige skridt.

Det er vist blevet ret populært at bruge forkobrede blomster i dekorationer og lignende, og artiskokhovedet kunne godt se ud, som om den har fået en omgang kobber. Det har det nu ikke og skal nok lakeres grundigt for overhovedet at have en chance for at kunne holde.

Kommentarer

  1. Heldigvis satte vores høje skæbnetræ rodskud i bedet, for den afgik ved døden i det tidlige meget fugtige forår.
    Min purpurea plenum Elgans lever heldigvis i bedste velgående, den og Piilu deler rionet rundt om en birk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan forstå, at det var fugt snarere end kulde, der tog livet af jeres skæbnetræ.

      Slet
  2. Hej Marie!
    Vi har också ett höstlikt väder och en skön temperatur. En stor fin Salvia, färgen är vacker. Dina klematis är fina, Mary Rose står noterat i min anteckningsbok. Hade ingen tur med de nya klematis jag köpte förra året, inga blommor på två av dem, och en är helt borta. Får skaffa nya i vår.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Også i dag er vejret smukt. Det er mærkeligt, hvordan det sommetider er svært at få klematisplanter til at trives.

      Slet
  3. Jeg har forelsket meg fullstendig i din Clematis Mary Rose! Jeg har den Purpurea Plena Elegans selv, og de to passer jo perfekt til hverandre. Ja, det er ingen tvil om at høsten er på vei på både den ene og annen måte. Her var det kun 4 grader i dag tidlig. Så flott det artisjokkhodet ble!

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke kølige nætterne er blevet på dine breddegrader. Den lille klematisblomst er da også virkelig nuttet.

      Slet
  4. Hej Marie

    Godt at se Salvia Amistad som overvintrende - jeg går ud fra at det er godt dræn der er afgørende?
    Ja, temperaturen skal ikke meget over de 20 før jeg også finder det for varmt.
    Clerodendrum trichotomum er ganske imponerende - i en botanisk samling har jeg set en blomstrende på omkring 5meter - den var de forståeligt nok vildt stolte over.

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Salvien har både et godt dræn og står lunt, så dens betingelser for overlevelse er faktisk rigtig fine. Skæbnetræet er egentlig fin både som en ung busk og som et velvoksent træ.

      Slet
  5. Smuk sensommerblomstring med både skæbnetræ og salvia. Med det milde vejr vi har i disse dage - især i dag - må blomsterne være velbesøgt af insekter.
    Forhåbentlig klarer både rodo og clematis sig. Det er lidt mærkeligt, at planter kan forsvinde og åbenbart bevare livskraften uden sol et år eller to for så at dukke op igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi delte en øl omme ved sensommerbefet, og der var ganske rigtigt masser af liv i luften. Ja, det er mystisk med den klematis, men jeg mener, vi har set det før med en anden klematis.

      Slet
  6. Skæbnetræet er virkeligt smukt og sikke en anderledes busk. Clematis Purpurea Plena må du være glad for dukkede op igen, den er da helt vidunderlig. Du viser så mange fine planter hele tiden, det er en fornøjelse at se. Den lille nye lyng er virkelig også fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for kommentaren, Ulla. Ja, det var en stor overraskelse at se klematissen. Det ville være fedt at se den vende tilbage til fordums storhed.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?