Forventning og utålmodighed


Da jeg var barn, fulgte jeg æblernes udvikling med lækkersult og kunne ikke lade være med at trykke på de tidligt modne typer med tommelfingeren for at finde ud af, om de snart var kunne spises. Samme test har jeg brugt på pæonens knopper, og nu, hvor de føles bløde i stedet for hårde, kan det ikke vare længe, før de springer ud.

Lidt derfra står denne sibiriske hundetand i et smalt stykke jord mellem piksten og en halvstor granitsten, som ligger til pynt og sikkert afgiver lidt varme til hundetanden.


Trillium rivale er en  stabil plante i spaltebedet og bliver endda lidt større for hvert år, der går. Sådan stoler jeg ikke på, at de to små primulaer vil opføre sig. Farinosa har jeg prøvet at miste, og marginata Linda Pope nægter at formere sig, når den plantes ud. Derfor overvintrede de i drivhuset.

Hvidblomme/ leucojum aestivum er tidligt på færde i år. Den beskrives som et løg, der typisk blomstrer i maj måned, altså en del senere end dens slægtning dorothealiljen, hvor der nu kun er de stor blade tilbage.

Lungeurt/pulmonaria har vi i flere forskellige versioner. Denne her hedder longifolia (langbladet).

Vårskærm/ hacquetia epipactis er så diskret i blomstringen, at man næsten ikke lægger mærke til den.

 Rhododendron pachysanthum er så småt begyndt på sin blomstring.

I det hele taget er det i bunden af det gamle surbundsbed, at april og maj måneds spændende blomster er på nippet til at springe ud. Noget lunere vejr, og bedet vil eksplodere.

Til slut et billede af  camellia Jury's Yellow, som storblomstrer på trods af det kølige vejr og al regnen.

PS Dette bed er på denne tid af året domineret af selvsåede planter i form af lærkespore, påskeklokker og skovanemoner. Senere er det buske og store stauder, der kommer til at dominere.

Kommentarer

  1. Hej Marie,
    Dejlige billeder af forårs blomstrende stauder og knolde. Din trillium rivale ser meget spændende ud, og de små sarte primulaer har jeg aldrig set før.
    Skønt billede af alle dine selvsåede planter, de hvide anemoner er også ved at brede sig i min skov.
    God weekend
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte. Skovanemonerne er nok en af mine yndlingsblomster. Den er en del år om at brede sig, men når først den danner et tæppe, er der ikke et flottere syn.

      Slet
  2. Ohh nogle skønne billeder. Og så langt fremme du er. Især lægger jeg mærke til pæonen. Mine er stadig i "læbestift" størrelse stadie. Og hundetand og og, , Lige nu er der bare skønheder i hele haven ,trods regnen..
    hilsner Gunvor


    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Gunvor. Heldigvis springer planterne ud, som de er bestemt til, selvom vi andre er dødtrætte af regnen.

      Slet
  3. Det er deilige bilder av alt du viser. Tenk å ha peoner i knopp alt nå! Det er på denne tiden av året at jeg bør slutte å lese danske hageblogger 😉
    Jury's Yellow er helt fantastisk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, pæonen er en utroligt tidlig sort, og Jury's Yellow har aldrig før haft så mange blomster. Hold ud, Marit. Dit forår må være lige om hjørnet.

      Slet
  4. Det er da virkelig begyndt at tage fart hos dig Marie, og der er kommet skønne billeder ud af det! Tænk at du sådan går og trykker på knopperne af bare utålmodighed. Har af og til på fornemmelsen det også er sådan avocadoerne i supermarkedet (tvangs)modner:-)
    Jeg synes jo både de fint arrangerede områder i bedene og de mere tilfældige selvsåede ser fantastiske ud - på hver deres måde, og det store bed set på afstand er ualmindeligt smukt, men det er jo nok heller ikke helt tilfældigt... Jeg tror du har en plan og et billede inde i hovedet og arbejder hen mod et helt bestemt indtryk - og det kan jeg lide!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvad avocadoerne angår, så må jeg blankt erklære mig skyldig selvom Søren er vildt forarget. Surbundsbedet er blevet udvidet hen ad vejen, efterhånden som jeg har købt nye surbundsplanter, som jeg ikke kunne undvære. Som i så mange andre haver, er græsplænen blevet mindre og mindre i løbet af årene. De selvsåede har en særlig evne til at indtage bar jord, så havejeren er fri for at tage stilling til det problem.

      Slet
  5. Hej Marie!
    Din trädgård har fått både vår och sommar, med svenska mått mätt. Allt på en gång. Kamelian är helt fantastisk. Är det vanligt med pion i blom i april? Ser så fint ut. Här har den senaste snön försvunnit igen.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt du er sluppet af med sneen. Så kommer foråret om et øjeblik. Nej, jeg kender kun denne ene pæon, som blomstrer så tidligt. Jeg såede den selv for 30 år siden, gætter jeg på.

      Slet
  6. Ja nu er det forår hos jer, de mange fine planter du har blomstrer nu. Jeg prøver at få fat i nogle sjældne godt hjulpet af jer. Spotty Dotty og græsserne er godt på vej. Dejligt at se, men alt det regn og nærmest storm må godt blive væk for en stund.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, nu sker der noget nyt hver dag, især når solen skinner, som den har gjort i dag. Det lyder godt, at græsserne er godt på vej.

      Slet
  7. dejlige forårsbilleder - tak for rundturen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, Tim. I dag var den fysiske rundtur kold og blæsende.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

En våd og kold rundtur.

plantetid