junibilleder

Juni måned er startet lige så kold, som maj sluttede; men det afholder ikke planterne fra at udvikle sig. F.eks. har vi nydt nye kartofler de seneste 3-4 dage.

Meconopsis i forskellige farver blomstrer i  et bed nord for stuehuset. I den ene ende af bedet er de hvide startet på blomstringen.

Ligesom hvide varianter i andre staudearter er løvet lidt mere gulligt end hos andre farvevarianter.


I den anden ende har de blå været i gang i længere tid. De er lidt langbenede og vælter lidt rundt; men det lader jeg dem gøre.


Blandt de hvide havde jeg bemærket en plante med en specielt krum stængel og ekstra mange knopper, og da den sprang ud, viste det sig, at blomsten er dobbelt. Den vil jeg prøve at så for at se, om den også får dobbelt afkom.

Hensol violet står sammen med de hvide - den skal også frøformeres.

Punicea og cookei er på den sidste blomst


Stewartia er begyndt på sin blomstring. Den enkelte blomst holder kun en enkelt dag, så falder den ned og ligger under træet som en lille cremehvid bold.


Når vi kommer hjem midt på ugen efter 4 års fødselsdag vil træet være prikket med blomster.


Hosta marmelade, tror jeg nok, er frisk og lækker lige nu.

Paeonia anomale vil nok ikke holde ret længe endnu; men lige nu pynter den - i køkkenhaven.


Kommentarer

  1. Fine blomster du viser som altid. Jeg skal vist have kigget efter en Stewartia, den ser skøn ud, jeg har flere gange tænkt på at anskaffe mig en.
    Mon ikke det er en heuchera marmelade du viser, det ligner ikke en hosta.

    SvarSlet
    Svar
    1. J0, selvfølgelig er det heuchera. Vi har kun gode erfaringer med stewartia.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid