ikke kun roser

Roserne må pænt vente til sidst, selvom dagen ellers er udnævnt til rosernes dag. Først kommer der nogle gule/creme/grønlige ting. Vi starter med en kæmpelilje, som dog ikke er kæmpestor, kun ca 1 meter høj. Navnet er cardiocrinum cordatum.


Thalictrum dasycarpum

En fjerbusk (spirea) aruncus aethusifolius - nemt, lavt bunddække med fin høstfarve

En fjerbusk mere, Aruncus dioicus 'Kneiffii' - meget elegant både i løv og blomst, men desværre også tilbøjelig til at vælte.

Campanula punctata - det lille billede viser, hvorfor den har fået sit navn.


To gule stauder: trollius chinensis - den gule farve varierer alt efter udspringsgrad - og lille tusindstråle, buphthalmum salicifolium.


Nepeta parnassica skulle være navnet på denne katteurt, men jeg tvivler lidt. Uanset navnet er det en fin staude.
 


 

 To campanula mere - punctata bowl of cherries og lactiflora lodden anne


Til sidst en håndfuld roser.




Kommentarer

  1. Det er nogle smukke roser, du har :-) Hvad hedder nr. 3 i anden række - den fyldte rosa?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er den uforlignelige Constance Spry.

      Slet
  2. Jeg er vild med din lilje - skøn gulliggrøn farve. Jeg må lige Google den og surfe lidt.
    Fortsat god søndag.

    SvarSlet
  3. Ja du har mange smukke blomsteri din have og mange som andre ikke har, og det synes er jeg spændende!
    Dine campanula'er er da skønne - ja det er de jo alle!

    SvarSlet
    Svar
    1. Campanula har jeg altid holdt meget af, så jeg forstår ikke rigtig, hvorfor de ikke er lige så populære som geranier og dagliljer osv.

      Slet
  4. Hej Marie

    Godt at se noget andet end den normale kæmpelilje, den der vist nok hedder "giganteum" - cordatum ser rigtig sund og spændende ud!
    Ligesom din Thalictrum dasycarpum - har du den fra frø? - jeg kan ikke huske at have set den til salg her i DK.

    Ha en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Cordatum beskrives også som mere robust end giganteum. Dasycarpum har jeg fået fra England, men husker ikke præcist fra hvilken planteskole - måske http://www.cgf.net/.

      Slet
  5. Hvor er Thalictrum dasycarpum flot. Spændende med planter, jeg ikke har set før. Google er min ven :)I

    SvarSlet
  6. Hej Marie,
    Spændende Campanula du viser. Flot Lilje som jeg ikke kender.
    Dejligt indlæg med masser af smukke blomster. Jeres have er jo fyldt med skatte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar - du har jo helt ret i, at vi have- og planteelskere oplever haven som en skatkiste.

      Slet
  7. Roserne er jo dejlige så det er forståeligt at de har fået deres egen dag, men dine Campanula og Thalictrum dasycarpum er bestemt værd at ønske sig:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Allerede nu først på rosensæsonen synes jeg, de blomstrer bedre, end de gjorde sidste år, men man skal bestemt ikke glemme alle "konkurrenterne".

      Slet
  8. Gode billeder af dine mange blomster smukke.
    Hvor er dine campanula'er fine.
    Ha` en god dag.

    SvarSlet
  9. Hej Marie.Jeg er også vild med campanula.De findes i så mange forskellige udgaver.Men dine roser er bare så smukke.Den i midten er jeg vild med....navn?
    Er alle fjerbuske lig med spirea?Godnat herfra Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Rart at høre fra en anden campanulaelsker. Rosen øverst i midten er pat austin. Fjerbusk og spirea er det samme; men spirea bruges jo også om nogle buske, så det er lidt forvirrende.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid