weekendens blæsevejr

var desværre hård ved en del planter og tog også ganske lysten til at nørkle i haven; men lidt billeder kan man jo altid tage.
Vores kønne, lyse silkepæon, som dukkede op i haven for nogle få år siden uvist hvordan og hvorfra, tror jeg er en Laura Dessert, som er en ret gammel variant.

En anden køn blomst er iris "butter and sugar".

Astrantia "roma"  er åbenbart blevet kærester med en mørkløvet kvan. Lige over for den på modsatte side af stien står en lyserød salvia, som har vokset sig stor og frodig - de lyserøde plejer ellers at gå ud for mig om vinteren.


Den blålilla trives derimod fint og står mange steder rundt omkring.

En finurlig pæonfrøstand

Amsonia "blue ice" er ny i haven- jeg tror den bliver god, skulle blive bunddækkende med tiden.


 To forskellige aconitum blomstrer tidligt- blomsterformen er ikke til at tage fejl   af. 

                         


I krukken herunder står der 5 stiklingeplanter af Leonardo da Vinci startet i februar sidste år. Krukken er nok ved at være fyldt med rødder.







                                         







Kommentarer

  1. Kære Marie,
    Det var da spændende med dine rosenstiklinger. Alle mine roser er nogle jeg har købt på planteskolen, men de er jo dyre - så hvorfor ikke lave dem selv, som du :-)
    Du må lige fortælle hvordan du har gjort ...
    Dine stjerneskærm ser velnok fine ud, dem har jeg selv prøvet at frøformere, men synes ikke rigtigt at lykken har været med mig.
    Rigtig god søndag aften,
    Kh Mathias

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes heller ikke, at stjerneskærm er nem at frøformere, lige bortset fra dem, der sår sig selv i haven. De skal sikkert sås friske.
      Det her indlæg handler om rosenstiklinger - måske kan du bruge det, ellers må du bare kontakte mig igen.
      http://hortofilia.blogspot.dk/2012/03/rosenstiklinger-i-marts.html

      Slet
  2. Heldigt at Laura Dessert sådan lige dukker op, den er da køn. Butter and sugar har jeg vist også investeret i, men ikke set skyggen af blomst endnu. Der er en del iris som ikke vil blomstre i år.
    Jeg studerede grundigt løvet på din Amsonia, for sådan en har jeg købt, men om det er den, jeg tror det er, er jeg noget i tvivl om. Planteskilte har det med at flytte sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mærkeligt med dine iris, for denne her blomstrer i hvert fald flittigt.
      På min etiket står der blue ice, men det kan selvfølgelig godt være forkert. Den kunne da godt ligne en, som hedder blue star.

      Slet
  3. Den hvide aconitum er utrolig flot - så spinkel at se på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er i grunden en del gode aconitum, når man kigger lidt efter.

      Slet
  4. Hej Marie, tusind tak for dit svar på min blog om liljer. Du har helt ret, det er en Martagon lilje! Har lige skrevet lidt mere om den 'ovre hos mig selv' :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fint - og tak for kommentaren her.

      Slet
  5. Hej Marie.I dag kan jeg være med......har både den hvide pæon og roma stjerneskærm.Har faktisk lige taget en runde og fotograferet det der er i blomst lige nu.Og har rigtig mange dejlige pæoner i blomst.
    Har salvia i hvid.Og hvor er din rose smuk......er vild ned den runde facon.
    Kan være at man skulle prøve at stiklingeformere.Har set dit link.God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder, som om der er gang i en hel masse i din have. Stiklingeformering er jo gratis fornøjelse, selvom man evt ikke får det store udbytte ud af det.

      Slet
  6. Flot pæon, dejligt når noget dukker op af sig selv (især når det ser så fint ud)
    Den lyserøde salvia er rigtig flot og sikke en potfuld roser, det ser godt ud.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Mon pæonen har haft rødder liggende i jorden, som så er blevet aktiveret, når jeg har rodet rundt i bedet? Det har jeg nemlig hørt om, og ellers forstår jeg ikke, hvordan den er kommet

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid