havestier

I fredags lagde vi et tiltrængt, frisk lag flis på havegangene, som nu igen er herligt bløde at vandre rundt på. De nedfaldne blade gør, at gangene ikke ser alt for nyfriserede ud. Det er så hyggeligt at gå rundt inde i haven, mens blæsten rusker i læbæltet; men billederne er vist desværre blevet lidt mørke.

      



 


Stien herover var i mange år en trædebregnesti, som var køn, men pokkers besværlig at holde fri for ukrudt. Nu har vi kun trædebregner et enkelt sted.

I staudebedet og et par andre steder rundt omkring har vi smalle pikstensgange, som desværre skal luges engang imellem, mest for det irriterende rapgræs.


Søren synes, jeg skal vise glasbærbuskene i køkkenhaven. Det er frøplanter, og de er derfor ikke helt ens i bærrene og bladfarven. Jeg kunne godt have brugt noget mere lys.



En køn lille pudeasters ved navn Kristina

I dag har vi taget hul på brændeovnsæsonen. Den dufter herligt, og der er ingen røg at se fra skorstenen, så den brænder nok efter alle kunstens regler.




Kommentarer

  1. Hej Marie
    Det ser rigtig fint med de friske flisgange. Jeg laver selv flisen, men er kommet bagefter. Øv.
    Busken på foto3 med de gule høstfarver, er det kanelbusk? Kun et skud i tågen:o).
    Sjovt med frøformering af gladbær.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
  2. Undskyld,Glasbær selvfølgelig! Nogen har flyttet tasterne.
    AM

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det er ikke kanelbusk, men en benved, som har smidt alle bær og næsten alle blade. Vi er ikke så ihærdige, at vi selv laver flisen. Glasbærrene skulle have været hvidstammede birketræer - sådan kan det går, når man får frøene fra en amatørforening.

      Slet
  3. Sikke en hyggelig tur du formidlede rundt på jeres stier, det ser super godt ud, holder meget af at kigge på sådanne billeder, det giver mig ideer:-) her fyres også i brændeovnen, men den må snart ha pause, for her er blevet varmt:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du i grunden ret i, altså at ture rundt i andres have giver ideer. Det kan bestemt være svært at ramme den rigtige temperatur med brændeovnen.

      Slet
  4. Ja det er ikke nemt at tage billeder sådan en mørk blæsende dag, men det ser nu godt nok ud. Sjov historie, at det skulle have været birketræer, og så blev det til glasbær, de er rigtig fine, jeg håber mine bliver lige så flotte.
    Ja det er dejligt med en brændeovn i disse dage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er en pudsig historie, og jeg tror ikke, jeg kendte planten glasbær, før jeg såede dem.

      Slet
  5. Hej Marie

    Dette er da den helt rigtige dag at få lidt gang i brændeovnen, og ja i må have god forbrænding og et tørt skorsten - super!
    Ja trædebregner er et værre pillearbejde at holde rent - det havde været bedre hvis de havde en anden farve!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var for resten et tv program med Søren Ryge, der gav os ideen til en trædebregnesti. Han advarede ikke om lugeproblemer, så vidt jeg husker; men det er vel heller ligefrem ikke noget, han går så meget op i.

      Slet
  6. Det bliver så fint når der kommer friskt materiale på stierne og så er det genialt at kunne se bedene indefra, når man går på dem.
    Jeg synes også at jeres glasbær er flotte og tænk at de er fra frø.
    Jeg kan rigtig godt lide møllestenene, ville ønske at jeg kunne få fat i en, men jeg forstår godt at det er irriterende med ukrudt i trædebregnerne. Jeg har også stier af marksten og der er også ukrudt som er svært at luge væk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et dilemma med ukrudtet, synes jeg. Det gør ikke noget rent æstetisk, at der er grønt mellem pikstenene; men før man ved af det, har ukrudtet bredt sig ind i bedene, og det er direkte grimt efter min mening.

      Slet
  7. Åh ja...glasbær er SÅ smukke...jeg MÅ altså finde plads til sådan en busk....en eller anden dag... .)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er smukke om efteåret; men resten af året er de rent ud sagt kedelige.

      Slet
  8. Så fine stiene blir med påfyll av flis. -Og deilige å gå på.
    Jeg trenger egentlig å gjøre det samme her. Jeg får se hva jeg rekker i høst. Det er snart ikke lys til å jobbe ute etter at jeg har kommet hjem fra arbeid og laget middag. Helgene blir mer og mer verdifulle framover.
    Så spennende med alle de forskjellige typer stier du har :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej lyset forsvinder hurtigt nu., så man kan ikke nå at udrette så meget derude længere. Når børnebørnene er på besøg, kommer stierne ekstra meget til deres ret.

      Slet
  9. Hej Marie.Dejligt at gangene nu er blevet fine og gode at gå på.
    Og sjov historie med dine glasbær..................har selv en lille busk.Men den fik ikke mang bær i år pga. af tørken.
    Har også lidt problemer med mine stier med trædebregner..................men synes det er hurtigt at fjerne ukrudtet.
    Her har vi også gang i brændeovnen................dejligt morgen og aften.
    God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ukrudt, der generer mig i trædebregnerne, er rapgræsset; men det er jo ikke sikkert, det findes i din have. I dag er det mildt og solen skinner, så ingen brændeovn - det er også herligt.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid