oktoberlys - eller mangel på samme

Når man fotograferer med sin mobiltelefon, er man virkelig udfordret i disse dage. Sommetider lykkes det alligevel, uden at jeg egentlig kan sætte fingeren på, hvad årsagen er.
Frøplanten af astrantia shaggy, orostachys og oxalis næsten uden blade er rimelige, synes jeg.



   

                          
Men den lille høststenbræk Moe giver mig virkelig problemer. Det er ellers en lille perle, både den fyldte blomst, blomsterstanden og helheden med de karakteristiske blade.







Jeg kan ikke huske, hvor længe vi har haft elefantgræsset gracillimus i haven; men i år blomstrer det for første gang.


Fætteren morning light kommer ikke til at blomstre - det checkede jeg lige.

Fritillaria er mange ting, og løgene kan have mange størrelser. Her ses løgene fra kæmpen persica ivory bells og dværgen davisii.

   
Lidt blomsterromantik

Feriebørn i efterårsferien = græskarlygter

Kommentarer

  1. Hej Marie
    Du må ud og fortælle din Gracillimus, at den ikke kan blomstre i DK!!
    Det er virkelig en sensation, vi kan takke den varme sommer for.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tænker jeg jo også, men jeg har nu ikke i sinde at sige det til den.

      Slet
  2. Hvor er det noget dejligt blomsterromantik og også alle græskarlygterne:-) Så hyggeligt med lys ude i eftermiddagsmørket.
    Jeg har også haft udfordringer med fotograferingen med den mangel på lys vi har nu, så det er godt at vi bare kan knipse løs når det er digitalt.
    Skønne græsser du har og sjovt med blomsten i elefantgræsset:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret, vi er drønheldige, at vi bare kan kassere de næsten uendeligt mange billeder, som ikke dur af den ene eller den anden grund.

      Slet
  3. Hvor er det en smuk høststenbræk. Den med den enkle blomst, som jeg har, er også lidt af en udfordring at tage billeder af. Spændende aks i elefantgræsset. Fin collage. Hvor ser det godt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde faktisk også kig på en enkle stenbræk i dag; men resultatet blev bare elendigt. At græsset blomstrer, var bestemt en stor overraskelse.

      Slet
  4. Hej Marie

    Ja det kan være svært at tage billeder når lyset er dårligt, også med et almindeligt kamera. Med et stativ går det fint med det der ikke bevæger sig, men ellers kører det hele rundt ved mindste vind.

    Din Orostachys ser godt ud, med både skud til blomstring og til forøgelse!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Ok, så jeg er ikke den eneste med lysproblemer. Orostachyses små aflæggere fik jeg ikke pottet sidste år, og nu tror jeg næsten, jeg lader planten passe sig selv.Spændende om den er klar til blomstring næste år.

      Slet
  5. Den lille høststenbræk er sgu' flot :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg også, den er, men jeg kan ikke få billedet gjort helt skarpt.

      Slet
  6. Ja ja det gik jo meget godt med billederne, trods det mørke vejr. Jeg skal vist ud og forsøge mig i morgen med høststenbræk, den er lidt svær at tage billeder af, men det er lykkedes flot for dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tja, jeg prøvede også at fotografere de små blomster i den, du også har, og det mislykkedes fuldstændigt.

      Slet
  7. Jeg synes altid du har smukke og klare fotos.Er det altid mobiltelefonen du tager billeder med?
    Meget smuk collage og græskarlygterne er da flotte!
    Hilsen Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lise, ja, jeg bruger altid min tro nokia. Det var sjovt med græskarrene, at de ligesom selv bestemte ansigtsudtrykket - sikkert fordi vi ikke har prøvet at lave sådan noget før.

      Slet
  8. Jeg er helt på 'numsen' over din Astrantia Shaggy, den kendte jeg ikke - nu gør jeg og det avler straks et må-have-behov. Det er jo sket før her på din blog :) Jeg synes dine billeder er super fine og Moe er da en superstjerne også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar. Shaggy er så fin set på helt tæt hold, mens den næsten er usynlig set på afstand i det gråvejr, som dominerer derude for tiden. Og så har den sået sig selv - det giver selvfølgelig ekstra bonuspoints.

      Slet
  9. Godaften Marie.Vil lige sige at jeg har lavet et indlæg i dag som du har inspireret mig til ang. struktur i planterne.
    Og endnu et dejligt indlæg du har lavet.................og jeg synes da at billederne er helt fine.
    Er vild med den smukke Astrantia og den lille høststenbræk.
    Og din smukke store græs morning light står bare så flot.
    Dejlig collage du viser.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej, Jette, jeg har lige lagt en kommentar til dit fine nye indlæg. Jeg ville gerne have stembrækken til at stå helt skarpt, og det kniber da lidt. I dag har jeg lige fundet ud af, at morning light står med nogle tykke strå, hvilket indikerer, at den har tænkt sig at blomstre.

      Slet
  10. Atrantia Shaggy er virkelig en perle - og dine billeder er da fine nok, vi er jo alle underlagt det svindende lys på denne årstid.

    Dejlig blomsterromantik er det en tudselilje, du har med i øverste række ?

    Hyggeligt med græskarlygterne :)

    SvarSlet
    Svar
    1. I grunden har vi havefotografer et dejligt varieret "lysår" med for lidt lys nu og for meget om sommeren, men heldigvis masser af andre perioder ind imellem med passende lysmængde. Tudseliljen blomstrer utroligt lang tid, og regnen generer den faktisk ikke.

      Slet
  11. Hejsa...Jeg sad og googlede Gracillimus og blomstring, fordi jeg her i min have har flere af dem, og som næsten alle blomstrer rigtig rigtig smukt...Synes jeg havde læst, at det gjorde den ikke her i DK:)...Faldt over din side, og måtte da lige sende dig en hilsen, og fortælle om blomster på også min Gracillimus:-)... I øvrigt meget dejlige billeder du ta´r:) og har delt ud her på siden.
    Tak for kigget...Mvh Charlotte

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid