auriculatum m.m.

Hver gang jeg har fulgtes med havegæster ned i den del af haven, hvor rhododendron auriculatum står, har jeg jeg vist dem knopperne og spurgt, om de troede, der kom blomster i busken i år, og alle som en har de rystet beklagende på hovedet, og nogle af dem har endda luftet bekymring om, hvorvidt den overhovedet havde det godt.

Og se nu bare her! Vi er vidner til den største blomstring, den nogensinde har haft. I normalt, lunt sommervejr dufter den også vidunderligt; men i det kølige bygevejr, vi har for tiden, er duften meget mere diskret.

De dekorative, røde strimler er dækbladene fra bladknopperne. Auriculatum skifter nemlig bladene ud hvert år, og hvis man bliver snydt for blomstringen, kan man i det mindste nyde den dekorative nyvækst.

Planten har efterhånden vokset sig virkelig stor - jeg gætter på 4 m2. Desuden er den omhyggeligt plantet et beskyttet sted og derfor omringet af træer, som kan skygge for forårssolen og skærme den mod blæsten, så det er ret besværligt at tage billeder af den.

Dens nærmeste nabo er en fløjlshortensia / hydrangea aspera, som i modsætning til sidste år er frodig og rigtblomstrende.

Ligesom auriculatum har den både store blomster og store blade, og vækstformen er lidt stiv.

A propos store blade så viser jeg lige rh. sinogrande, som jeg har pottet om to gange i år. Hvis den bliver ved sådan, løber jeg snart tør for store krukker.

Og apropos store blomster så viser jeg en blomst fra magnolia grandiflora Goliath, som blomstrer spredt henover en meget lang sæson. 

Den næste blomst vil springe ud i toppen af træet. Vi plejer jo at pakke træet ind om vinteren; men det bliver mere og mere besværligt for hvert år, der går, og min bedre halvdel er helt klart stemt for at lade det klare sig selv, som det kan bedst, næste vinter. 


Jeg vil slutte med noget småt. Den nye cyclamensæson er nemlig skudt ind med blomster i purpurascens og hed. Tilebarn Helena.


Kommentarer

  1. Hej Marie

    Imponerende med din auriculatum. Ja min i Sverige tror jeg bestemt ikke blomstrer i år. Hvor gammel er din ?
    Sinogrande ser godt ud - er det ikke Lisbeth der har en på friland?

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Et kvalificeret gæt er 25 år. Den stammer fra en spændende planteskole, som i sin tid lå i Tånum ved Randers. Faktisk tror jeg, at Lisbeths sinogrande også står i en krukke. Hun retter mig uden tvivl, hvis jeg husker forkert.

      Slet
  2. Åh, så søte dine cyclamen er! Jeg er så glad i de og håper at jeg også får noen blomster på mine i år. Har du de bare i potter eller har du også mange i hagen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har en del hederifolium og coum i haven. De to, jeg viser i dag, har jeg sået fra frø, så de er født i potten, kan man vel sige.

      Slet
  3. Nøj hvor er den flot din auriculatum, jeg har også en flot, men den er kun 1/4 af din eller mindre, den er på en måde lidt opstammet, men jeg kan så forstå, at det varer mange år endnu, inden jeg ser blomster i den.
    R. sinogrande er jeg ikke meget for at skrive om, den stod så flot i foråret, men jeg kom til at lade den stå for længe i solen, det tog den skade af, jeg fik flyttet den for sent i skygge. Derefter blev den angrebet af billetklippere, så den er kun en skygge af sig selv og taber bladene. Jeg er spændt på om den overlever, du har ret i, at den står i en krukke, men den havde nok haft bedre af at blive plantet ud ved siden af auriculatum i skyggen. Jeg genkender tydeligt det med at løbe tør for krukker.

    SvarSlet
    Svar
    1. De sidste ca.10 år har auriculatum blomstret 5 gange, men aldrig før så flot som i år. Det var en sørgelig historie om din sinogrande. Mon den kan rette sig op, når den har fået bedre forhold? Det må vi håbe.

      Slet
    2. Jeg kigger til den hver dag og håber.
      Måske kan jeg alligevel nå at se auriculatum i blomst :) man må se det positive.

      Slet
    3. Ja selvfølgelig. De første år flyttede jeg auriculatum nogle gange. Måske var den begyndt at blomstre noget før, hvis jeg ikke havde gjort det.

      Slet
  4. Hej Marie!
    Vad skönt att den visade, att alla som tvekade hade fel. Magnolia i blom nu, härligt.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var alletiders, at de tog fejl. Magnolia end blomstring er spredt både rent fysisk og tidsmæssigt.

      Slet
  5. Hei Marie.
    Auriculatum var nydelig.
    I år er alt mye frodigere og stor blomstring.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du ret i, og det gjaldt så også auriculatum.

      Slet
  6. Hvor er den flot, din auriculatum. Det er ikke altid let at forstå og forudse... Jeg ville have gravet min hæk af buskpotentil op så sent som ijuni, fordi de var døde. Bent var mere tålmodig, og nu er de så flotte som aldrig før. Jeg fatter ingenting, og er bare glad.
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det har du ret i. I år er jeg flere gange blevet glædeligt overrasket over at se planter skyde og ligefrem trives, som jeg ellers så godt som havde afskrevet.

      Slet
  7. Hei Marie.
    Auriculatum var virkelig flott, og supert at den kom i blomst, selv om det ikke så slik ut. Sænnt er morsomt.
    Vi har jo få latinske navn på plantene våre. Har et tre vi har kjøpt som hortensiatre, det ligner veldig i blomst og blad på din Hydrangea aspera, men er mer opprett i vekst, og stammene virker tykkere. Vet du noe om det?
    Ha en god helg/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var en fin, positiv overraskelse, at auriculatum fik sådan en flot blomstring. Aspera er nu temmelig opret i selve strukturen, og jeg har læst mig til, at den på det rigtige sted kan blive hele 4 meter høj. Min busk står ret skyggefuldt og ud til en sti, så den bliver beskåret en gang imellem.

      Slet
  8. Dine Cyclamen er virkelig yndige. Det er din auriculatum bestemt også, men jeg falder af en eller anden grund ofte for de små og spinkle planter. Jeg har aldrig haft Cyclamen i haven, men det er vist en fejl. Jeg har en forestilling om, at de er svære at dyrke i en tør sandjord.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen der tror jeg faktisk, du tar fejl; for det anbefales at placere alpevioler på tørre steder som f.eks. inde under træer og buske, så din sandjord er nok i virkeligheden fin til cyklamen. Hederifolium og coum klarer sig helt fint i haven.

      Slet
  9. En fantastisk rhododendron! Min har inte blommat ännu men den är ung. Det var antagligen värmen förra sommaren som fick det att sätta knopp. Vet du att det finns en rosa variant ;)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring