Julistatus




Indtil nu har juli været en blandet fornøjelse rent vejrmæssigt. Sidste uges rusk og regn gennede mig indenfor, hvor jeg fik startet på at strikke en sweater til barnebarnet. Med pinde nr. 5 kommer man hurtigt et stykke vej, og det er fristende at lade have være have, selvom der efterhånden er en del opgaver, der presser sig på.
Fløjlshortensia/ hydrangea aspera macrophylla

Guldlærk/ pseudolarix amabilis har de lækreste, bløde nåle, og fordi rådyrene besøger haven hver nat, har vi indtil fornyligt beskyttet det lille træ med med et plastiknet. Selvom det tager noget af pynten af træet, overvejer vi at sætte det op igen. Det ville være kreperligt, hvis lækkersultne rådyr skulle skamfere dets "ballerina/ skøjteløber-look".

Noget, jeg har fået gjort, selvom vejret ikke er til havearbejde, er at binde mange af vores violfrøstjerner op. Selvom en del af dem er stivgrenede, blæser det ind imellem så meget, at de pludseligt kan vælte og måske endda knække.

Denne rhododendron kom med i indlægget, fordi jeg synes, dens farvespil er noget ganske særligt.

For tre uger siden beskar vi den taksbusk, som clematis viticella 'Venosa Violacea' vokser op i, og det har bevirket, at vi meget bedre kan følge med i blomstringen.

Et firkløver af integrifolia varianter:

Tre roser i ferskenfarvede nuancer: Til venstre Augusta Luise og Abraham Darby og til højre Belle de Clermont.

Det sker med års mellemrum, at jeg sår frø af olieplanten ricinus, især varianten med mørke blade.  Jeg har altid behandlet den som en etårig plante, men læste for nylig, at den godt kan overvintre frostfrit.

 De sidste billeder er fra sensommerbedet, hvor jeg har haft fokus på motiver, hvor kæmpeærenpris, pileurt, mjødurt og de mørke blade fra en blærespirea for tiden dominerer.



Kommentarer

  1. Så fint det blomstrer hos deg til tross for dårlig vær. Vi får et nytt regnvær i natt, og jeg er så lei av regn nå.
    C. integrifolia er jeg veldig glad i selv om de ikke gjør så mye ut av seg som de storblomstrende. Flotte roser!

    SvarSlet
  2. Det her døgn har vi indtil nu fået 30mm, og søndag skal blive lige så våd, øv øv øv! Ja, integrifolia klematis må man anvende på en anden måde end de storblomstrende, vel mere som stauder.

    SvarSlet
  3. Og jeg har ferie, denne uge og næste. Det har vejrguderne ikke fundet ud af. Vi fik 25 mm i dag.
    Din kæmpeærenpris står flot, trods regn og rusk. Eller har du bundet den op?. Min har indtil nu stået fint i sine støttegrene. Men i nat gik det galt. Den har lagt sig henover alle naboerne.
    God farve din plox har. Det er mine hvide der blomstrer nu, og en enkelt rød. Men de er lidt små i år. Jeg er bange for sneglene har været for hårde ved dem i foråret. Eller osse burde jeg se at får dem plantet om. hmhm.
    forhåbentlig får vi snart manerligt vejr.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forstår udmærket de danskere, der holder deres sommerferie i udlandet. Men jeg kan regne ud, at du bliver herhjemme. Der er en enkelt kæmpeærenpris, som har fået et støttestativ og jeg nåede minsandten at ordne det, inden den begyndte at vælte. Her er floksene nogle af de få planter, som sneglene ikke har fået smag for.

      Slet
  4. Ja havearbejdet må foregå i hidsige spurt for tiden. Lærken er så fin - det vil være hjerteskærende hvis dyrene ødelagde den. Fine farvespil i dit sensommerbed.

    SvarSlet
  5. Sidst jeg havde gang i havearbejde, blev jeg våd op til albuerne. Så er det ikke morsomt mere. Ja, dyrene har at holde sig væk fra guldlærken.

    SvarSlet
  6. Hej Marie!
    Vi har haft tur att regnet kommit nattetid men idag är det blött och grått. Är så imponerad av de stora höga Violrutorna, helt fantastiska. Guldlärkan är fin, nät är inte trevligt men vad gör man inte för att skydda sina växter. Mycket fint bladverk på rhododendronbusken.
    Det är trevligt med ett handarbete emellanåt.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika. Hyggeligt med en kommentar fra din hånd. Violfrøstjernen har helt sikkert nogle gener fra klokkefrøstjernen/ thal. rochebrunianum. Den er nemlig høj og stivgrenet og har lidt større blade end de andre. Nettet er ikke kommet op endnu, så vi leger med skæbnen 🫣

      Slet
  7. Ja med sådan et vejr kan man nemt forfalde til at blive inde i lænestolen, haven frister ikke meget. Men det er vist værre hos jer. Jeg glemmer endda at kigge efter om nogle har lavet indlæg. Sådan kan det gå. Nu er jeg her, og har beundret billedet af Belle de Clermont, den har jeg ikke selv her. Ærgerligt med rådyrene, de er ikke nemme at holde væk. Rhododendronen er flot, det er de heldigvis nu, hvor det nye løv viser sig.

    SvarSlet
  8. Sådan er det for tiden, ja. Rosen blev jeg jo inspireret til at anskaffe af dine billeder af den. Nogle rhododendron er også bare kedeligt grønne, må vi erkende, men de få nye rhodoer, jeg anskaffer, er udelukkende valgt ud fra bladene.

    SvarSlet
  9. Man kan godt fristes til at søge indendørs til hygge i sofakrogen når vejret begynder at ligne efterår. Her fik næsten ingen regn, så det var næsten en skuffelse:-)
    Det ser så flot ud hos dig med skyer af violfrøstjerne. Godt du fik bundet dem op i tide! Den lille silkebløde lærk er dejlig, og jeg håber virkelig ikke den bliver offer for et festmåltid. Dine klematis ser jo også så godt ud at man må blive en lille smule misundelig. Jeg har vist ikke klematis-evner, for det går meget trægt med de få jeg har... Fint med en taksbusk som støtte for den dejlige blå - og så er dit sensommerbed allerede godt i gang!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hold da op! Jeg kan slet ikke forestille mig, hvordan det er ikke at have regnvejr hele tiden 😳 De små integrifolia klematis er nok lettere at håndtere end de andre, som skal have noget at slynge sig i. Det er nok desværre ikke de planter, som planteskolerne gør mest i, men de kan da fås hist og her, hvis man leder lidt. Beskyttelsen om lærketræet, vil komme til at genere græsslåningen, og det skal vi finde en løsning på.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

plantetid

En flot septembersøndag

Efterårsfarver

Efterårstendenser