Mest pink


Ny måned, alligevel roser igen igen - denne gang i pink og først Raubritter med de kuglerunde blomster. I collagen er det Louise Odier og Pirouette til venstre og til høje Eden/ Willestrup i knop og fuldt udsprunget. I år bliver de fuldt udsprungne blomster usædvanligt store. Jeg har målt dem til 11cm, hvorimod jeg egentlig ikke synes, de plejer at folde sig helt ud.

Our Last Summer har fået selskab af en hvid kvæsurt/sanguisorba tenuifolia alba.

Hagley Hybrid klematissen storblomstrer i år for første gang. Dens makker er Claire Austin.


De stærkest pink blomster på matriklen tilhører en lav mjødurt/ filipendula purpurea. Den kan være vanskelig at indpasse i et bed på en harmonisk måde. Her står den i sensommerbedet, hvor den nærmeste nabo er baltisk persille/ cenolophium denudatum, og jeg oplever, at dens dæmpede farver gør  mjødurten mindre påtrængende.


Astilben herunder kan minde en del om mjødurten, men er  på alle måder stivere i sin vækstform.

Sidste år fik jeg hortensiaen Runaway Bride i morsdagsgave. I år er den helt sart lyserød, mens den var kridhvid i hele sæsonen sidste år. Jeg foretrækker vist den lyserøde udgave.


Hostablomster har jeg det lidt blandet med.  De skal helst dufte og være hvide; men hvis sneglene har hjemsøgt bladene, ænser jeg nærmest ikke blomsterne. Blue Hawai tror jeg, denne her hedder. Sneglene kan være lidt nærgående, selvom bladene er ret ru og grove; men den er under luppen en gang hver dag.


Mens jeg tog billeder i dag, gik det op for mig, at vi faktisk mod sædvane har flere grupper af den toårige marieklokke/ campanula media rundt omkring . Den sår sig selv og er god til at finde nogle steder, hvor det ikke er nemt at få andre planter til at gro.

Kommentarer

  1. Pink er en vakker farge, og dine roser ser veldig fine ut. De er så store, og det er ikke vanskelig å se at de stortrives hos deg. Ditt klima må være perfekt for roser. Så merkelig at din hortensia har skiftet farge. En plantes farge er åpenbart noe som som ikke er helt stabilt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dertil er især buskroserne, som bliver store, men Claire Austin nyder også sin placering med fuld sol og fødderne i lerjord. Et andet sted I haven står en anden plante af den samme hortensia, og den er hvid med et sartblåt centrum. Jeg kan ikke huske, om jeg puttede lidt spagnum i plantehullet der. Det undgår jeg ellers helst at bruge.

      Slet
  2. Dejligt med Marieklokker, dem havde jeg også for nogle år siden, jeg havde selv sået dem, pludselig et år forsvandt de. Ja det er også min erfaring, at roserne er store i år. Mjødurten med pink blomster, kendte jeg ikke. Jeg købte en med brogede blade til et plantemarked, den har nu ingen blomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt med de selvsående blomster. Man ved aldrig, om og hvor man har dem. Den mjødurt, jeg viser, har en praktisk højde, ca. 1 meter. Den høje mjødurt er flot, men vælter hele tiden i vores have. Vi må vel også sige, at roserne har fået tilpas med sol og vand i år.

      Slet
  3. Dine roser ser ikke ud til at være kede af regnen. Mange af mine er blevet lidt slukøret.
    Jeg har fundet et par astilbe, der har levet et kummerligt liv siden tørkesommeren -18. De er fine grønne, men jeg tror dog ikke der kommer blomster i år. Jeg skal ikke være for krævende af dem. De har helt selv overlevet, godt gået..
    Vi fik 32 mm igår.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har ikke fået specielt meget regn, tilpas til planterne, men dog nok til at lokke sneglene frem. Astilbe ser ikke spændende ud, når der er tørke, men i reglen overlever de heldigvis alligevel.

      Slet
  4. Ja, det er da den lyserøde tid hos dig, og selvom jeg godt selv kan blive ret træt af det lyserøde så der det jo godt ud hos dig. Hvilken trivsel og blomsterrigdom - og - som vi har været inde på tidligere - flotte makkere! Det er da smart med disse toårige der dukker op her og der. Jeg har glæde af fingerbøl, og i kolonien er kongelys også med, men din hvide klokke er virkelig en skønhed. Jeg tror jeg viol prøve at finde nogle frø af den. Hostas blomster visner på en uskøn måde, men faktisk har sneglene kun fat i et par enkelte af mine i år. Det er en lettelse.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har det også lidt blandet med pink og lyserødt. Det må ikke blive for pussenusset. Som kontrastfarve synes jeg dog, de fungerer udmærket. Man kan vel sige, at de toårige, der sår sig selv, giver gratis variation, og dukker de op det forkerte sted, er de lette at fjerne. Ja, lige så snart en hosta er afblomstret, skal det visne fjernes. Her er det lige modsat med sneglene. I år angriber de også de store og grovbladede. Jeg får faktisk lyst til at skære dem allesammen tilbage for at slippe for det ulækre syn.

      Slet
  5. Hej Marie!
    Fantastiskt stora fina rosenbuskar, och en vacker klematis. De ser verkligen ut att trivas bra hos dig som alla dina växter gör. En stor och fin Hosta, jag gillar blommorna på dem.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Marika. Jeg kan også godt den h idé hostablomst.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

violfrøstjerner

Tid for kornel og hyld m.m.

plantetid