turbaner m m

Udvalget af liljer er efterhånden utroligt stort. De fås i alle mulige farver, størrelser og faconer og med og uden duft. I dag vil jeg vise tre, som er turbanformede. Den første er pardalinum, leopardlilje.



Den næste hedder lady alice

Og den sidste er henryi i selskab med en solhat.

Så kan jeg ikke lade være med at vise, at roguchi stadigvæk blomstrer helt overdådigt. Den visner i øvrigt med ynde; for man bemærker overhovedet ikke de visne blomster.


Codonopsis deltoidea ser så sart ud; men jeg er bange for, at den er lidt ukrudtsagtig i væksten.

Den lille fyr har lækre, friske nåle, og vortemælken bagved er simpelthen et fund.

Rosa spydverbena bliver meget højere, end jeg havde regnet med, når den bliver plantet i god havejord.

Judastræet skal beskæres; men jeg kan ikke nænne at gøre det lige nu.

Hovedpileurt, polygonum capitatum, såede jeg i år og er ikke blevet skuffet. Det kunne være fedt, hvis den kunne overvintre.


Nicotiana tinkerbelle har også været en succes; men den kan helt sikkert ikke overvintres.

I år såede jeg 4 forskellige slags katteurt, og de blomstrer allerede første år. Jeg vil vise den gule, nepeta govaniana. Når man googler den, bliver den dels rost til skyerne, dels kritiseret for at være ranglet og uinteressant. Jeg tror nu,vi bliver glade for den.


Her kommer et nærbillede.

Kommentarer

  1. så dejlige og friske billeder fra din have - Jeg skrev til Klematiseksperten efter en Roguchi, men de to han havde var blevet klippet ned fordi de havde skimmel, han skrev at de er lidt modtagelige for skimmel - så nu er mit "hede" ønske sat lidt i bero. Netop for en time siden fik jeg besked fra den stedlige plantepusher om at mine 2 staude klematis er til afhentning, så nu nøjes jeg med dem. Er spændt på hvordan de ser ud :)))))

    SvarSlet
    Svar
    1. Spændende! Min roguchi har nu ikke haft antydning af skimmel. Da jeg købte den hos Blomsten og krukken, fik jeg for en sjælden gangs skyld en grogaranti med, fordi planten så lidt sølle ud; men den har ikke set sig tilbage siden. Det skal siges, at den er plantet i fuld sol og et let hævet bed med masser af dræn, og måske har det gjort en forskel.

      Slet
  2. uhhh... jeg MÅ altså også ha' en staudeclematis...!!
    Skønne billeder du viser fra haven, du har rigtig meget guf... :o)

    SvarSlet
  3. Turbanerne er både smukke og fornøjelige.
    Roguchi kan man ikke blive træt af at se på, sikken blomstring!
    Jeg synes også den lille bløde fyr er skøn sammen med den mørke vortemælk som jeg i øvrigt ikke har set før.
    Nicotiana har jeg også til stor glæde hvert år, lime og i år en purpur. Din er mere rød i farven?
    Jeg har plantet en katteurt i bright pink og skal helt sikkert have flere. Den gule kunne sagtens friste mig.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid