forventningens glæde



Overskriften kunne handle om, hvilke julegaver der monstro ligger under træet d. 24. december; men det er nu den konstante forventning, der følger os plante- og havenørder året rundt, jeg har i tankerne.

Neste bilde

På flere blogs er der for længst blevet vist lækre appetitvækkere af smukke tæpper af tone-i-tone tulipaner; men det er overhovedet ikke det, jeg længes efter, eller i hvert fald kun i andres haver. For det første vil jeg ikke ofre kæmpesummer på løg, som i vores lerjord kun holder et enkelt år og derefter enten forsvinder eller kommer op med forkrøblede blade og blomster. Og for det andet er det diversiteten, jeg fascineres af. Der er ikke noget bedre end at vandre rundt og pille lidt i vinterjorden og afsløre små grønne spidser af diverse planter, som er på vej.

En af mine forårsfavoritter er helt sikkert vibeæg i forskellige varianter. Jeg er normalt omhyggelig med kun at anskaffe hårdføre løg; men fritillaria pudicas hårdførhed er der åbenbart delte meninger om, så den har fået et lille vinterhus helt for sig selv.

.Fritillaria Pudica
http://www.angliabulbs.com/fritillaria-c-38.html



I år overvintrer den store camellia i stalden, hvor den får lidt vækstlys.


Det gør det enklere at beskytte med bobleplast i drivhuset. Vandet i vandkanden er frosset til is; men under den ikke specielt sexede bobleplast skulle der gerne være plusgrader.


Middagssolen så hvinende kold ud i dag.


Kommentarer

  1. Jamen, er vi havefolk da ikke bare ukuelige. Knap er sæsonen slut før vi begynder at drømme om næste sæson. Jeg drømmer om en forårstur til Holland sammen med min mand. Ikke for at se på tulipaner, men for at finde spændende planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder også som alletiders idé.

      Slet
  2. Jeg har heller ikke brugt så mange penge på tulipaner i år, de er skønne, men der kommer heldigvis også meget andet skønt. Jeg har det som dig, det bedste er at gå og kigge efter små grønne spidser i det første forår og se dag for dag, at de vokser, så bliver vi helt høje :)

    SvarSlet
  3. Vibeæg er også en af mine absolut favoritter i forårsløg. Jeg har muldjord med sand nedenunder og her er de gode til at formere sig. Jeg har dem i flere varianter, men ikke den du viser. Det er jo spændende at se, om den så arter sig, når der bliver kælet for den med ekstra vinterhus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder, som om din jord er perfekt til vibeæg. Det er skønt, når planterne sår sig selv.

      Slet
  4. Godaften Marie.Det er første år at jeg har haft vibeæg,men skal helt klart have flere i haven.Og som du skriver, så er noget af det bedste om foråret, at gå en runde og opdage alt det der pibler op af jorden.
    Rigtig god aften til dig Jette

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid