begrænsningens kunst


-er altid vanskelig men helt umulig i dag. Jeg havde en plan om at udvælge 5 billeder, men opgav det lynhurtigt.

Viburnum plicatum mariesii ligner allermest en gigantisk brudekjole.

Den mørke hyld har nærmest den modsatte facon.

Søren insisterer på, at jeg skal vise en kashmirsk røn, fordi de blomstrer helt overdådigt i år.



Det gør kanelbusken også på sin afdæmpede måde.


Vancouveria ser så sart ud; men skinnet bedrager. Hvis jorden er for god, invaderer den alt og alle.

Hortensiaen herunder anskaffede jeg fordi, den har det smukkedste mørke løv og skulle blomstre fra juni til oktober. I år startede den så i maj.


Den første oxalis er min favorit, mens Søren foretrækker den anden.


Clematis josephine lægger for første gang an til en gedigen blomstring. De buttede knopper kan ses på lang afstand.


Blåøje, sisyrinchium angustifolium, sår sig selv i rigeligemængder - heldigvis.

Nomocharis

Lidt forskelligt

Kommentarer

  1. Jeg er da glad for at du ikke lod dig begrænse til 5 billeder, for det er bare nogle flotte og lækre planter, du viser. Jeg er især vild med dine buske på de første billeder. Ja, der er rigtigt meget at glæde sig over lige nu, endda hortensia i blomst :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hortensia i blomst er da utrolig, selvom det måske virker lidt forkert.

      Slet
  2. Med alle de skønne,skønne planter du har, forstår jag da godt at det kan være svært at begrænse sig. Det nyder vi andre så godt af.
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
  3. Jeg begrænser mig ikke, og lige nu har jeg nydt dine blomster. Jeg har netop købt samme farve hortensia. Oxalis gik jeg forbi i Lille Malunds Have, det skulle jeg ikke have gjort, kan jeg se. Jeg skal også have taget billeder af min Mariesii i morgen, selvom den kun er en fjerdedel af din.

    SvarSlet
    Svar
    1. Oxalis har også et rigtig smukt løv. Disse to trives godt i vores lille spaltebed.

      Slet
  4. Hej Marie

    Fine Oxalis - den anden minder meget om en jeg har: O. adenophylla er det - jeg er på jagt efter en af de blå!

    Jeg kan se du har Vancouveria hexandra - jeg har lige fået V. chrysantha - håber ikke den også er invasiv - foreløbigt går det!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hexandra er vist den værste. Kønne er de begge to.

      Slet
  5. Æhm måske lidt frækt at spørge,, men ville det være muligt at købe en stikling af vancouvria, hvis den alligevel er ved at overtage de nærmeste omgivelser? lyder nemlig lige som noget til min nordfacade. Hilsner

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne vi sagtens finde ud af, anonym.

      Slet
  6. sjovt, jeg har også læst flere steder, at Vancouveria skulle føre sig gevaldigt frem, men hos mig står de stadig og fylder ikke ret meget. Den er ellers plantet i skovjord.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mystisk. Vores startede i surbundsbedet og invaderede alle de andre planter. Det var et værre bøvl at fjerne den.

      Slet
  7. Let at forstå du ikke kunne udvælge og begrænse dig, ren nydelse at kigge alt det du viser frem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo også fedt at dele ens haveoplevelser med andre ligesindede.

      Slet
  8. Orv hvor spændende med den Hortensia med det smukke mørke løv - der er ALTID noget nyt og interessant at se på hos dig :-)

    SvarSlet
  9. Hvordan kommer man i kontakt med dig - udover den fine blog - har du en mail man må skrive på ang vancouveria? Hilsner

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    2. Tak! Skriver straks til dig

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?