5 mm

fik vi som silende, stille regn i dag, og det gjorde godt. Måske vil regnen og den lavere temperatur bidrage til, at de næste pæonblomster, der springer ud, vil  holde i lidt længere tid end første generation. Her kommer først træpæoner og derefter staudepæoner.



To etageopdelte buske. viburnum plicatum mariesii og cornus alternifolia variegata.


Rhododenron graziella og concinnon.

Min interesse for rhododendron var størst i 80erne og 90erne, og Svend Åge Askjærs bog Rhododendron og andre surbundsplanter blev flittigt konsulteret. Yakushimanum reklamerede han kraftigt for, så den skulle jeg selvfølgelig også have; men sandt at sige skuffede den mig en del, og det er vist først i år (efter 25 år), at dens blomstring er noget at skrive hjem om. Jeg har erfaret, at den stammer fra et område, hvor det regner hver eneste dag, så 2017 må have været det rene guf for den.



Det ældste surbundsbed med polarnacht, Diadem og en navnløs (catawbiense grandiflorum?) i baggrunden.



Madame le Coultre er plantet i surbundsbedet for at blomstre, når rhodoerne er færdige; men i år falder dens første blomstring sammen med rhododendronblomstringen.

Primula sieboldii - yndefuld og forfinet - et minus er det dog, at løvet visner væk sidst på sommeren.

Tre stauder mere: en blåstjerne/amsonia blue ice, stinkende hjertensfryd/  Melittis melissophyllum 'Royal Velvet Distinction' og skumblomst/ tiarella cordifolia
 

Kommentarer

  1. Heldige jer at få 5 mm, vi har ikke fået en dråbe, det er der vist mange andre, der ikke har.
    Mine yakushimanum blomstrer lystigt, det har jeg ingen problemer med. Min Mariesii blomstrer også nu, men ikke Madame le Coultre, den er nu også ganske ung.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også, vi har været heldige. I efteråret købte jeg Guernsey cream, som også blomstrer nu, og ærlig talt så kan jeg ikke se forskel på den og madame le coultre.

      Slet
  2. Det var spennende å høre om dine erfaringer med yakushimanum. Omtrent alle rhorodendron jeg har hatt her etter at vi flyttet hit har nettopp vært av de, og mine har blomstret hvert eneste år :)
    Har ikke din blomstret før nå?
    Primula sieboldii er så fin ja, men det synd at den blir borte etter blomstring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, den har blomstret, men ikke overvældende meget, og så synes jeg, bladene har en tendens til at blive gulliggrønne, men den skal jo nok have rigtig meget vand.

      Slet
  3. Skønne blomster i din have! Pæoner er jo bare helt fantastiske og overvældende. Jeg er vild med dine to buske (viburnum plicatum mariesii og cornus alternifolia variegata). De er så stilfulde med den vandrette grenstruktur.
    Her vander vi allerede, så tillykke med de 5 mm!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Ulla. De to buske kræver meget plads, så de er nok ikke velegnede til mindre haver. Pæonernes blomstringstid er kort, men intens.

      Slet
  4. Hej Marie

    Dejligt at i har fået lidt regn - vi fik et par dryp for et par timer siden...
    Flotte pæoner du viser - Mine har en noget ujævn blomstring i år, mange startede for tidligt der i starten af marts...

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. For en gangs skyld var vi glade for regn. Nu synes jeg efterhånden, at blomstringen falder på samme tidspunkt, som den plejer.

      Slet
  5. Hvor var i dog heldige med lidt regn. Det trænger vi virkelig også til her. Skønne billeder af alle dine blomstrende planter. Jeg tror, I er lidt foran os mht blomstring, men min gule træpæon er godt i gang og med flere blomster end nogensinde.

    SvarSlet
  6. Den gule pæon er simpelthen sådan en flot plante. Ja, vi har vist været heldige med at få regn.

    SvarSlet
  7. Hei Marie.
    Jeg blir alltid så glad og inspirert når jeg leser dine innlegg. Jeg har ikke så mye plantekunnskap, men vi har vel vært mest opptatt av utformingene av hagen, interessen for planter har kommet etter hvert. Nå ble blåstjerne satt på ønskelisten. -)
    De fleste av trepeonene og peonene, ser ut som om de sliter med varmen.
    Ha en fin pinse/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er glædeligt, at I kan lide at følge med på bloggen. Ja, temperaturen er lovlig høj for pæonerne, men vi mennesker nyder jo sommervarmen.

      Slet
  8. Hei Marie.
    Alltid flotte bilder fra deg. Flotte peoner. Heldig er du som har fått litt regn. her er det veldig tørt. Fin pinsehelg til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde. Ja, vi har heldige med at få lidt regn, før varmen vendte tilbage.

      Slet
  9. Hej Marie!
    Vilken blomsterprakt i både rhododendron och pioner. Söt primula och de sista små perennerna. Du har många fina ovanliga växter.
    Ha en fin helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Billeder er taknemmelige, for i virkeligheden er haven jo mest grøn. Men også det grønne er dejligt friskt.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?