to træpæoner

Før de blomstrer af, vil jeg vise vores to største træpæoner i deres pinseantræk. Den første hedder xue lian , hvilket betyder snedækket, lotusduftende pæon. På en ferietur til England for måske 15 år siden forelskede jeg mig i en flot rockii plante, vi stødte på i en park i Brighton, og helmede ikke, før jeg fandt en på nettet. Jeg bestilte den her lidt senere på sommeren, og da det var en af mine første handler på nettet, kan jeg tydeligt huske, at jeg gik og frygtede, at jeg var blevet snydt, fordi der gik flere måneder, før planten dukkede op, men som vi alle ved, skal pæoner helst plantes og flyttes om efteråret, så der var mening i galskaben.




Den anden hedder shima nishiki, hvilket betyder ildflamme. Det specielle ved den er, at den med årene danner stribede blomster, mens de i starten er ensfarvede røde. Vi har indtil nu kun set røde blomster på den; men forleden opdagede jeg et par diskrete, hvide streger på et par af knopperne. Måske vil den producere flere tofarvede blomster til næste år; men nu ved jeg faktisk ikke, om jeg ikke vil foretrække de ensfarvede, røde blomster, når alt kommer til alt. i mine øjne kan den ikke blive flottere.

      

 

Kommentarer

  1. Jeg kan virkelig godt forstå at du ikke kunne leve uden den hvide træpæon, hvor er den flot. Men det er den røde nu også 😀
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lene. Det er også deres flotteste blomstring nogensinde.

      Slet
  2. Hej Marie

    Flotte pæoner!
    En kineser og en japaner:)
    Sjovt med striberne - det er noget man (alt for) ofte ser hos hybridpæonerne hvor det stribede yderligere kan være ingenting, altså manglende dele i kronbladene. Din tjekkede japaner er nok mere kultiveret!

    Ha en dejlig uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Den røde er en sport af en træpæon, der hedder Tayo, og nogle planter kan efter sigende danne både helt røde, helt hvide og stribede blomster, men der går normalt mange år, før det sker. Så jeg afventer spændt udviklingen.

      Slet
  3. Hei Marie.
    For noen flotte peoner, både den hvite og røde. God uke.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ikke sandt☺ Den nye uge tegner godt.

      Slet
  4. Vackra buskpioner!Har ett antal frösådder på gång men det tar säkert 5 år till innan det kommer nån enstaka blomma. De du hittat är väldigt vackra.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Du sætter virkelig din tålmodighed på en hård prøve. Selv en nyindkøbt træpæon er efter min erfaring langsom til at udvikle sig.

      Slet
  5. Så flotte trepeoner du har! De er til å bli imponert over. Det er noen fantastiske blomster de produserer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig, blomsterne er utrolige. Lige så kedelige er buskene om vinteren, men det skal vi ikke tænke på nu.

      Slet
  6. Bare vakre ! Kjøpte den hvite Rockii for to år siden. I år kom den med en knop, men ble bare hengende, og visnet ned. Men det siste skudd har reist seg, Eksperten sa det var varmen, og at den vil komme neste år..
    Ha en fin mai uke/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, så er det bare at vente til næste år og håbe på dobbelt så mange blomster☺

      Slet
  7. Hej Marie!
    Vackra pioner bägge två, den röda är fin som den är, men en randig, det har jag inte sett förr.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg heller ikke, og jeg følger dens udvikling ekstra opmærksomt.

      Slet
  8. Det er sjovt du blev inspireret af mit besøg i Peter Hansens Have til at vise dine skønne træpæoner. Tænk hvad det kunne være blevet til hvis du selv havde været afsted til det sydlige Lolland! Jeg gætter på bilen havde været fuld af planter på hjemvejen.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sådan kan vi blive inspireret af hinanden. Vi besøgte faktisk haven for 3 år siden og fik bestemt nogle spændende planter med hjem.

      Slet
  9. Pæonerne er smukke hver for sig. Jeg kan bedst lide hvide blomster, men den røde har en meget smuk farve, så nu kan jeg næsten ikke vælge. Men jeg synes ikke om hvide striber, de narrestreger må den godt afholde sig fra.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis behøver man ikke at vælge. Buskene er i øvrigt også forskellige, idet den hvide er meget udbredt og den røde mere samlet.

      Slet
  10. Jeg kan godt forstå, du faldt for dem. Den hvide er så lækker og elegant, og den røde er da bare så knaldhamrende flot i farven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er svært nøjagtigt at definere den røde farve, men flot er den. Blomsten er vel det, man kalder halvfyldt, og det kan jeg faktisk også godt lide.

      Slet
  11. Your peonies are beautiful Marie, surprising is that yours are earlier then mine, first blooms are opening here.
    Happy gardening!
    Janneke

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you, Janneke. Yes, that is indeed surprising.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?