held i uheld

Fotograferet med vidvinkel op i kronen ser det gamle skovfogedtræ enormt stort ud, også selvom det lige har mistet en gren på størrelse med et mindre æbletræ.

Nu hvor vi har ryddet op og fjernet nogle mindre grene, som var kommet til at se helt umotiverede ud, er vi enige om, at det er en reel forbedring af havemiljøet omkring træet, at der er blevet åbnet mere op og skabt noget mere lys. Kronen opleves nu som en hyggelig parasol, hvilket den ikke gjorde før.

Den lille magnolia Maryland er på blomst nummer to. Blomstringen går lynhurtigt, så det er heldigt, at frøstanden også er dekorativ.


Skærmliljerne trives i sommervarmen, altså når de bliver vandet hver dag.

Leslie Woodriff er så høj i år, at den er ret nem at fotografere, selvom blomsterne kigger nedad.

Denne smukke lilje har jeg fået af Lisbeth; dens duft er sød og let på samme tid.  I det samme bed står en staudestatice/ hindebæger/ limonium latifolium, som elsker tørke og varme og sol og derfor ikke var meget værd sidste år, men er et smukt syn i år. Den er ikke svær at frøformere, men sår alligevel tilsyneladende ikke sig selv.


 I det samme bed, hvis dominatrix egentlig er Hot Chocolate,  er der efterhånden tradition for, at der skal plantes olieplanter, og i år hedder den ricinus New Zealand Purple. Måske skyldes det tørken; men i hvert fald har den en bekvem højde, som ikke gør det nødvendigt at binde den ret meget op, og så ser det ud til, at den sætter frø så tidligt, at de når at modne.



I bedet er  der også tradition for lave dahlier med mørkt løv og blomster i brændte farver.

I nabobedet er det Alissar, Princess of Phoenicia, der dominerer for tiden. Den blomstrer flittigt, men måske er blomsterne lidt mindre end sidste år. De ældste blade har fået stråleplet, men sidste år var den en af dem, der blev hårdt angrebet af rust, så lidt stråleplet tager jeg ikke så tungt.

Trioen herunder trives også godt i vores specielle sommervejr. Det er indianermynte/ agastache, montbretia/ crocosmia x Lucifer og fjervalmue/ macleya cordata.
Det er fint, at der trods alt er en del planter rundt omkring, som har det udmærket; for mig  personligt har grader op i nærheden af de 30 den effekt, at jeg trækker ind i skyggen så langt væk fra den brændende sol som muligt. Derfor ser jeg heller ikke frem til en eventuel varmerekord i ugen, der kommer.

Kommentarer

  1. Det var da godt at det ble et hell i uhell. Parasoller kan en ikke få for mange av nå om dagen, så en stor trekrone er gull verdt.
    Vakker dahlia du viser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det fandt vi nemlig også ud af. Jeg synes også godt om dahliaen, som har mørkt løv og er forholdsvis kort.

      Slet
  2. Som sædvanlig masser af lækre blomster du viser.
    Jeg glæder mig bestemt heller ikke til den kommende uge. Her har der allrede været over 30 grader mange gange og når først de skriver om 30-32 grader bliver der sikkert 35 grader her... 10 mindre er mere end nok til mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig, ca 20 grader og let skyet, når vi nu engang ikke kan forvente at få regn.

      Slet
  3. Ingen af os glæder os vist til varmerekorden, det er slemt nok endda.
    Godt at din lilje blomstrer, jeg kan ikke en gang finde mine i mellem alt det visne, forhåbentlig får jeg dem at se næste år.
    Heldigt med æbletræet, når det nu skulle være.

    SvarSlet
    Svar
    1. To af de liljer, du gav mig, har blomstret, og nu går jeg og kigger efter de sidste. Den ene har store knopper, har jeg set. Jeg ville ellers have forsvoret, at vi nogensinde skulle komme til at klage over for varmt sommervejr.

      Slet
  4. Heldigt med æbletræet... Der er ikke noget så godt som åbne trækroner, der lader lys slippe igennem.
    Liljer, der vender blomsterne nedad burde altid være 2 meter høje, så man kan se blomsterne :-) Flot Leslie.
    Jeg har læst, at vi skulle få hedebølge de to første uger af august, med risiko/chance for tordenbyger. Regn er ok, men lyn er vist ikke så godt... Jeg glæder mig som et lille barn til den første dagsregn. Jeg véd den kommer. Engang. Til oktober, måske ;-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det eneste problem, når vi sidder i æbletræets skygge, er, at vi kan risikere at få æbler ned i knolden eller kaffekoppen. Man er da faktisk begyndt at lufte, at tørken måske vil vare mere eller mindre indtil oktober.

      Slet
    2. Fnis - det havde jeg ikke lige tænkt på - jeg ser straks en lille film for mig ;-)
      Ja, jeg har også set en langtidsprognose med regn i oktober. Suk.

      Slet
  5. Jeg har hørt fra vores pastor emeritus, at sådan var det i 1947, det kan jeg heldigvis ikke huske. Men da fik man først regn til oktober. Gisp

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo forfærdelige udsigter. Sådan nogle somre kommer der åbenbart ind imellem.

      Slet
  6. Hei Marie.
    Hell i uhell. Det er flott med trekroner. En fin plass å søke skygge. Som alltid viser du flotte blomster. Det er meldt varmt her også. Bare vi får sol til lørdag da vi skal ha sommerfest.
    God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, skyggefulde siddepladser er et must i år. Fredag og lørdag kulminerer varmen vist, så I får nok alletiders sommerfest.

      Slet
  7. Hej Marie

    Super med æbletræet - Gamle træer giver så meget!
    Flot flot Leslie W- har den fået tertiære blomster?
    Et år hvor det er tørken der sætter dagsordenen er jeg imponeret over hvor flot rosernes løv klarer sig, langsom vækst plejer at være ensbetydende med alle mulige dårligdomme, og så slemt har det ikke været, slet ikke!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu er vi begyndt at pønse på selv at fjerne en halvstor gren fra æbletræet, så det får et mere opret udtryk. På den anden side er der noget tilfredsstillende i at lade naturen råde. Nej, så langt er liljen slet ikke kommet i blomstringen. Vi burde nok ikke blive overrasket over rosernes modstandsdygtighed, slet ikke hvis man har prøvet at grave en veletableret rose op og set, hvor enormt stor roden i reglen er.

      Slet
  8. Hej Marie!
    Gamla träd är så fina, tur att ni fick den ansad så det blev bra. Vacker färg på din dahlia och det blir en fin samplantering med Hot Chocolate och en vacker mörk oljeplanta. Både blad och fröställningar är vackra.
    Ha en fin ny vecka /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde, Marika. Frøstanden er dekorativ, og forhåbentligt viser frøene sig også at være spiredygtige.

      Slet
  9. These are some incredible looking flowers! They are so vibrant and colorful. Loved seeing these. Thanks for the share, hope you have a wonderful rest of your day. Keep up the posts.
    World of Animals

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?