et kort søndagsindlæg

Det var min plan at tage solskinsfyldte billeder i dag; men sådan skulle det ikke være.Vinteradonis kan ellers konkurrere med krokusserne i den henseende.

I drivhuset står denne flade krukke med forskellige dværgsurbundsplanter. Ypsilandra tibetica hedder den blomstrende staude.med de blå støvdragere.


De to foregående dage har jeg fjernet gamle blade fra næsten alle påskeklokkerne, og det blev til tre fyldte sække, som skal på lossepladsen. Nu kan man meget bedre se de udsprungne blomster.



Rosa viridiflora har en enkelt og ganske nydelig blomst tilbage, som rådyrene har ladet sidde. Man må da sige, at rosensæsonen er utroligt lang; for på rigtig mange af planterne er de nye blade godt i gang med at skyde frem.

Kommentarer

  1. Hej Marie!
    En ny bekantskap, din Ypsilandra tibetica, väldigt fin med de blå inslagen. Julrosorna är fina, vackra färger, hoppas få köpt några nya på trädgårdsmässan i mars. Det brukar vara en Dansk leverantör där som har så fina exemplar.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Juleroser i blomst er nok de mest fristende planter at møde i vinterhalvåret.

      Slet
  2. Hej Marie

    Ärgerlich med vejret, varmen ser ellers ud til fortsätte, Og du fik jo gode billeder alligevel. Adonis er det egentlig underligt at man ikke ser Meget Mer - mon ikke det kommer?
    Ypsiladra har jeg skrevet op paa listen. Til et tibetansk bed jeg funderer over - sikken en stavekontrol den vil saa gerne skrive tysk.

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, skægge stavemåder, du serverer i dag☺ Ypsilandra købte jeg i sin tid hos Growild Nursery, som har et spændende udvalg både af frø og planter. Efter Brexit bliver det spændende at se, hvad der kommer til at ske med den slags handler.

      Slet
  3. Ypsilandra tibetica er vel nok smuk i blomsten. Helt ned på knæ eller fat i kameraet... :-) Smukke detaljer :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg måtte helt ned i knæ for at få et nærbillede, og det er mine knæ ikke ret vilde med😞

      Slet
  4. Fantastiske påskeklokker hos deg! Det er mye å glede seg til :)

    SvarSlet
  5. Hei Marie.
    Nydelige påskeklokker.
    Ypsilandra tibetica er nytt bekjentskap. Helt nydelig.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
  6. Ypsilandra er smuk. Den havde jeg ikke hørt om før. Forstår jeg dig ret, er det nu, den står og blomstrer i drivhuset. Så kommer den vel ud i haven om sommeren, hvor den står uden blomster?
    Her har solen kun delvist skinnet, men det har været lunt og forårsagtigt.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den blomstrer nu og er grøn om sommeren. Med vores vintervejr kan den også overvintre ude i haven, men jeg har ikke lige fundet den perfekte placering til den. Solen så vi desværre slet ikke i dag.

      Slet
  7. Ypsilandra tibetica Herligt navn på en plante, og så er den oven i købet flot. Alle er åbenbart faldet for det navn. Jeg ville gerne have en Adonis, men det har ikke lykkedes mig at finde et sted at købe den.
    Selv på Sjælland har solen ikke skinnet i dag.

    SvarSlet
  8. Navnet er nok så underligt, at det er nemt at huske :-) Nej, adonis er ikke særlig udbredt, selvom min erfaring er, at det er en nem plante. Vi har været forvænt med herligt solskinsvejr. Nu er det mere normalt gråt i gråt.

    SvarSlet
  9. Hvor er den skøn den Ypsilandra tibetica :)

    Vejret har også været skønt de sidste par dage, men nu kommer der lige et par dage, hvor det er smartere at opholde sig indendøre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, her til morgen har vi simpelthen regnvejr.

      Slet
  10. Stauden med de blå støvdrager er da bare så yndig.
    Jeg har også klippet blade af Påskeklokkerne , det pynter og jeg tror også på at det er godt for de nye blade.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. De gamle blade er ingen pynt til længere, nogle af dem er vel bare grimme, fordi de er indtørrede og vejrbidte, men nogle af dem er vel også ligefrem syge.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?