skal - skal ikke


I går havde jeg besluttet, at camellia Hagoromo skulle klippes tilbage og havde båret den uden for drivhuset, så man rigtig kunne se, hvor langbenet den var.

Så fik jeg øje på alle de friske, nye skud på grenene. Dem nænnede jeg ikke at klippe af og slæbte busken tilbage i drivhuset med uforrettet sag, og jeg havde endda renset saksen, noget, jeg ellers ikke er alt for omhyggelig med at få gjort.

Efter at have sovet på det vedtog jeg, at de nye skud måtte ofres på skønhedens alter, og nu er den blevet klippet tilbage og har fået en håndfuld gødning og et lag kompost.  Jeg er sikker på, at resultatet nok skal ende med at blive godt.


Nu jeg var i beskæringsmode fik camellia Yuletide lige samme omgang, og bagefter gravede jeg den ned i staudebedet i potten, så den er nem at grave op, når den skal til at blomstre forhåbentligt i december.

De to andre kamelier i drivhuset har en mere busket vækstform og slap for saksen i denne omgang; men jeg snupper helt sikkert nogle grene her og der, når deres blomstring er overstået.

camellia Nuncio's Cameo
camellia Yury's yellow

Kommentarer

  1. Sådan!!! Rask beslutning!!! (efter et kort tilløb). Jeg kender det alt for godt.
    Det ser nu godt ud at de lange grene kom af.
    /Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg faktisk også. Nu bliver det spændende at se, hvordan den reagerer på beskæringen, om de nye grene bliver lige så lange.

      Slet
  2. De så veldig godt ut etter klipping! Noen ganger er det bare å komme i gang... 😉
    Dine camellia er veldig flotte!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man skal lige tage sig sammen. Men det er i grunden sjældent, at man fortryder en beskæring.

      Slet
  3. Flot blomstring af din camelia, ja en gang imellem må man tage en rask beslutning, men det er ind i mellem svært at nænne det. Min tidligtblomstrende bliver meget høj, så en gang imellem tager jeg også en rask beslutning. Jeg har lige klippet hovederne af min store lyserøde hortensia, spændende om det var for tidligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er lidt af en balancegang, og Søren skal jeg ikke rådføre mig med, for han nænner ingenting overhovedet. Man bliver så træt af de visne hortensiablomster til sidst. Før i tiden var jeg mere forsigtig med tilbageskæring af hortensia, end jeg er i dag.

      Slet
  4. Det er godt nok smukt med de mange camelia blomster og sikke mange du har :)
    Godt at du fik klippet, for det pyntede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ulla. Jeg synes også selv, at det pyntede. Når først man har fjernet den første gren, er der ligesom ingen vej tilbage.

      Slet
  5. Uha det kan være svært at klippe når planen er så fin grøn.. jeg har osse meget svært ved det.
    Smukke cameliaer.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig svært; men kamelier kan bruges som en klippet hæk, og det fortæller mig, at de sagtens kan tåle at blive klippet.

      Slet
  6. Hej Marie

    Ja hører nok til de der har svært ved at beskære, jeg kan godt lide at lade naturen råde - Hvis jeg endelig gør det, så barberer jeg feks indimellem en rose helt ned.
    Jeg må dog medgive at dit ser ganske godt ud;)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. I år har jeg faktisk besluttet, at de fleste roser skal skæres kraftigt tilbage. Nogle af dem strutter ikke ligefrem af sundhed.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Fantastiskt vackra kamelior. Jag skulle nog ha svårt att klippa till.
    Men det ser fint ut.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marika. Ja, der skulle lige en overvindelse til, før jeg gik i gang med saksen.

      Slet
  8. Sikke nogle flotte Kamelier, jeg har to, der plejer, at blive sat i drivhuset om vinteren. I år fik de lov til, at stå ude. Der er knopper i dem, men de er ikke sprunget ud.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Lene. Ja, planterne i drivhuset får et forspring for dem ude i haven.

      Slet
  9. Mon ikke din kamelia vil belønne dig for din kærlige pleje. Jeg synes, den fik en fin facon. Der er vist mange spændende planter i dit drivhus.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg jo, at den vil gøre. Ja, drivhuset er mit domæne om vinteren. Snart er det Søren, der tager over med tomater og agurker, så det bliver brugt året rundt.

      Slet
  10. Hei Marie.
    Det må være deilig å ha et drivhus dere kan bruke hele året. Og kameliaene er bare vakre!! Av og til er det veldig fornuftig å sove på en slik avgjørels:-) Den så ut til å være vellykket.
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde, Eirin. Vi kan slet ikke undvære drivhuset hverken sommer eller vinter. Min store drøm på et tidspunkt var et frostfrit orangeri, hvor vi rigtigt kunne nyde krukkeplanter spm f.eks. vores kamelier; men den tid er vist forpasset.

      Slet
  11. Hei Marie.
    Så fine camellier og så mange som du har. Heldig er du som kan bruke drivhuset hele året.
    Ta vare på dere.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis er der ting, vi kan glædes over i disse coronatider.

      Slet
  12. Hagoromo var vacker - jag älskar rosa och lite enkla blommor :) Om du orkar så gör några sticklingar. Det tänker jag försöka hinna fast lite senare i vår. Jag gjorde en dum sak häromdan. Tog ut de stora icke-blommande kameliorna och satte dem i skuggan men glömde hänga en filt över. De nya bladen gillade inte frosten. Så där kommer behövas en rejäl frisering framöver. 'Juletide' är en vacker kamelia :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. På denne årstid kan det være svært at være omhyggelig nok med krukkeplanterne. Det er godt for dem at forlade varmen; men så kommer nattefrosten og giver os problemer. Ok, så laver jeg stiklinger af fraklippet fra Hagoromo.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid