nogle novembermotiver

November er lidt både og. Der ligger masser af blade på jorden, samtidig med, at der stadigvæk står planter rundt omkring med flot efterårsløv, som f.ks. hortensiaen Blue Bird.

På samme måde er der en del blomster spredt rundt omkring, som er med til at lukke og slukke den havesæson, der går på hæld, samtidig med at enkelte blomster giver startskuddet til vintersæsonen. Det gælder den lille krinolinenarcis, som er flyttet ind i drivhuset, og de første bittesmå blomster i den hvide peberbusk.

Det er snart en del år siden, at jeg såede ampelpileurt/polygonum capitatum. Den første vinter overvintrede jeg omhyggeligt en plante frostfrit; men det holdt jeg hurtigt op med, da jeg så, hvor flittig den er til at så sig selv. Nu dukker den op rundt omkring, hvor jeg egentlig ikke regnede med, at der skulle være planter, og det er bare hyggeligt.


De næste krukker står ude hele året, og nu blomstrer mahonia soft caress med gule blomster, og pinus contorta chief joseph er godt i gang med at skifte farve fra grønt til gult.

Cornus controversa variegata står med de fleste af sine blade intakt og lyser op i gråvejret. Samtidig har den ligesom fået et islæt af rødt, og når går tæt på, bliver det tydeligt, at de nye skud og kviste er flot mahognirøde og spiller sammen med bladstilkene, som snarere er lilla.


Nu begynder folk at fodre fuglene; men vi venter lidt, for der er masser af nedfaldsfrugt, som de kan spise sig mætte i.

De fleste af vores bede er en værre rodebutik her i november. Derfor er det godt med en solid hæk i baggrunden, som ligesom kan samle enkeltdelene og give en illusion om, at der er styr på tingene.

Kommentarer

  1. Din Cornus er så fin i formen. Spennende å se de flotte farger på den nå. Her har min kastet bladene for lenge siden. Hos deg er det jo et mye varmere klima, så det gjør at du behøver ikke fore fuglene så tidlig som jeg må. Jeg synes det er så koselig å se på de spiser fra vinduet 😊
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, lige nu er der forskel på klimaet, hvor vi bor. Det er rigtigt, at fuglene er morsomme at følge, og det kan man selvfølgelig nemmere, hvis man fodrer dem uden for vinduerne.

      Slet
  2. Jeg kan godt se, at den store flotte hæk gør noget for bedet, det hele bliver samlet så flot med den baggrund. Sikken et flot mørkt løv Bluebird har, blomsterne ligner et par af mine buske, men løvet er slet ikke så mørkt.
    Jeg går ikke ud fra, at krinolinenarcissen blomstrer endnu, men nu har du så taget den ind i drivhuset. Jeg må vist have taget mine ind i pavillionen, tak fordi du mindede mig om det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hækken skaber sammenhæng. Jeg tog krinolinenarcissen ind i drivhuset, da jeg fik øje på den første knop.

      Slet
  3. Ampelpileurten ser smuk ud. Det er dejligt med sådan en lille fin plante, der dukker op af sig selv på uventede steder. Hækken med den flotte bue er en smuk baggrund for bedet foran. Det er nogle flotte efterårsfarver, der er på træerne bagved hækken.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, når man lader planterne selvså sig, er man garanteret nogle sjove overraskelser. Det, vi kalder skovhaven, er de træer, der befinder sig bag ved hækken. Det er hyggeligt med forskellige rum.

      Slet
  4. Underbara höstbilder! Den sista är som en tavla :)
    Kram från ett grått Öland & Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Titti. Hyggeligt at få en kommentar fra dig.

      Slet
  5. Den sista bilden - så vackert med det klippta och det mjuka framför. Färgerna är också härliga. Hortensian var magnifik i sin höstfärg. Det finns mycket att njuta av bara vi går ut. Jag tog kameran och nyttjade solskenet igår. Och 'Chief Joseph' fastnade på flera bilder, den lyser helt otroligt nu och kanske börjar den växa riktigt, upprätt nu.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor fedt at din Chief Joseph ser ud til at udvikle den rigtige vækstform. Det betyder alt.

      Slet
  6. Flot Hortensia, hvor bladene er det mest iøjnefaldende nu! Her har vi også en Cornus - dog ikke brogetbladet - som stadig har alle sine blade, men de er vist bare grønne. Den holder længe ud.
    Dine stedsegrønne krukker står virkelig fint og supplerer hinanden godt, og dit sidste billede er vidunderligt rodet, som du skriver:) Jeg synes det er enormt smukt det bed og kan ikke få øje på rodet, men du har sikkert ret i at hækken gør sit til at samle indtrykket.
    Her har vi fodret fugle længe, for frugten er ved at være væk, og solsorten har kastet sin kærlighed på paradisæblerne, men alle de andre småfugle, som mejser og spurve, spiser nu ikke æbler og pærer. De vil have frø - ikke mindst solsikker - og vi har en broget blanding af mange forskellige mejser i år. Dem er vi ret glade for at se på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, hvis jeg zoomede ind på bedet, ville det se rodet ud, så det undlader jeg klogeligt. Det er vel også nærmest umuligt at skabe et bed, som er smukt hele året. Fuglene er et uundværligt element i haven om vinteren. Vi får ikke ret tit besøg af sjældne arter, men nyder de ganske almindelige i fulde drag.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Vilken fantastisk hortensia , färgen på bladen är så fin. Namnet är noterat. En härlig samling av mycket fint som blommar. Den sista bilden är riktigt vacker med alla färgnyanser, ser inte röran bara en vacker vy.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Marika. Vi har tre planter af hortensiaen, en moderplante og to stiklingeplanter fra denne, men kun denne stikling får det flotte efterårsløv. Måske skyldes det en gunstig placering.

      Slet
  8. Flot hortensia med de mørke blade.
    ja der er da stadig lidt blomster derude. jeg plukkede en fin buket ind i går til bordet, til gæstebud. Der var både roser, crysantemum, pileurt, liriope, tobaksblomst og flere andre i.
    Den ser rigtig fin ud den ampelpileurt, med broget blade. Og at den kan frøså sig er da bare en fordel, set med mine øjne.
    "Rodet" bede hører årstiden til. Jeg klipper ikke ned nu. Men smider bladene i bedene fra græsplæne og stier. Så kan jeg tulle rundt og klippe ned i februar, når der ikke er andet at kunne lave.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  9. Hej Marie

    Den er nu flot din Anemone obtusiloba 'Pradesh'!
    Man kan kun blive imponeret over at den blomstrer nu:)
    Jo, novemberhaven er ofte noget roderi, men det kunne da være værre!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt spottet (Pradesh, mener jeg). Rodet gør mig nu heller ikke spor, sådan må det være, men fotogent er det jo ikke.

      Slet
  10. Der kan komme en rigtig fin buket ud af det, man kan finde i haven lige nu, hvad enten det drejer sig om blomster eller løv eller frøstande og bær. Når det gælder stauder, rydder jeg op, efterhånden som de nedbrydes henover vinteren. Jeg smider også visne blade ind i bedene, og til foråret kan jeg tit få fornøjelsen af at fjerne dem igen, fordi de ikke er blevet nedbrudt.

    SvarSlet
  11. Hortensiaens farver er skønne - nærmest cyklamen.
    Det sidste bed er måske nok rodet fra en gartners synspunkt, men jeg synes, det er smukt med de gyldne, brune og grønne nuancer, der er jævnt fordelt, glæsbærren ude til højre og den faste form i hækken, der, som du siger, er helt perfekt til at holde sammen på det hele. Jeg gad godt kikke ud på sådan et novembermaleri.
    Polygonum capitatum er noteret på ønskelisten. Hvor er den sød med de små kugler, og her - tæt på vandet - kunne jeg godt tro, at den ville formere sig.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Rod kommer man nok ikke uden om i novemberhaven, med mindre man da går ind for en stram stil, hvor alt er reguleret og formklippet, og sådan er der ikke mange haver, der ser ud i dag. Pileurten har både nuttede blomster og flotte blade at byde på, og den helt ligetil at så.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Med en uge til sommertid

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed