Septemberblomster



September slutter af med manér. Først en forrygende smuk weekend, så en mild og overskyet mandag formiddag, hvor jeg fik rokeret rundt med en del forskellige planter. Og nu er det så begyndt at småregne, hvilket er helt fint for de planter, jeg har haft gravet op.

Høsttidløs hører til havebilledet her i slutningen af september. I år er de desværre ikke så fine og frodige, som de plejer at være. Dels er der sneglebid i nogle af dem, især i den fyldte colchicum waterlily, dels er en del stilke slappe og lægger sig hen over jorden, hvilket også skæmmer blomstringen.
Colchicum agrippinum

Høstanemoner er også en fast ingrediens i septemberhaven. Denne her hedder Pretty Lady Julia og er efter fire år ved at have en vis volumen.

Klatrende stormhatte er en plantegruppe, som har haft min bevågenhed i en del år efterhånden.  I år fik vi tørke i en periode, hvor de ellers skulle have rigtig gang i væksten, og det har sat sit præg på dem i form af visne blade og sparsom blomstring.

Aconitum hemsleyanum er dog undtagelsen, som bekræfter reglen. Måske trives den så godt, fordi den vokser op i et stativ og ikke skal slås med et træ om regnvandet.


Endnu en staude har sin blomstring på denne tid. Tæppeklematis/ clematis jouiniana praecox dækker jorden i en stor del af et bed, som ellers domineres af store stauder og fire roser, ikke mindst Constance Spry, som er en omfangsrig dame.


Ikke langt derfra har en svamp indtaget græsplænen. Hvad det er for en, ved jeg ikke.


På gårdspladsen var jeg blevet træt af en krukke med pelargonier, selvom de stadigvæk blomstrer og ser friske ud. Efter 4 måneder var det på tide at finde noget andet at kigge på. Det blev en rudbeckia.

På gårdspladsen har vi også fornøjelsen af himlens syv sønner i blomst. 
Heptacodium miconioides

Jeg vil slutte med dagens overraskelse, nemlig en blomst i magnolia grandiflora Goliath. Det må være årets sidste.

Kommentarer

  1. Det er generøst af naturen, at der er så meget, der blomstrer så sent på året. Mange af dem er naturligvis tænkt som den sidste solskinsmad for bier på deres mange oprindelsessteder - og så får vi lov at nyde dem.
    Det er synd for de små nøgne jomfruer, at de vælter.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, blomsterne er ikke skabt for vores skyld. Så egocentriske kan vi ikke tillade os at være; men vi kan heldigvis nyde dem på vores måde.

      Slet
  2. De fine nøgne jomfruer er lidt væltevorne. Flere af mine har osse lagt sig ned. De hjælper så ikke at hønsene nu har fået lov til at gå ude. De kan hurtigt splitte en gruppe ad.
    De er altså flotte de klatrestormhatte. Sikke en blå farve. Den er ikke så almindelig på denne årstid.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. De nøgne jomfruer plejer ellers ikke sådan at vælte, så det undrer mig lidt, at det er en generel tendens i år. Du har nok ret i, at blåt ikke er så almindeligt på denne tid. Det er mere lilla, man ser.

      Slet
  3. Så mange flotte Colchicum du har. Jeg har kun en og det er den enkle hvite. Din klatrende stormhatt er superfin! Nydelig blåfarge på den. Den store magnoliablomsten må være litt av en overraskelse 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Så flotte er mine colchicum jo altså desværre ikke i år😟 Ja, magnoliablomsten var en stor overraskelse. Jeg skulle lige tjekke en anden klatrende stormhat, som vokser op i magnoliaen, og bum, så var der lige en fin, hvid blomst.

      Slet
  4. Også mine jomfruer ligger hen ad jorden, men det synes jeg nu, at de gør hvert år. Jeg har også kun en slags, måske er det derfor.
    Nu er de 7 sønner ved at være flot og stor, flot blomst i magnoliaen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Meget pynt er der ikke ved de nøgne jomfruer, når de ligger hen ad jorden. De første år var himlens syv sønner en underlig, grim busk, syntes jeg, men som et voksent træ er den virkelig fin.

      Slet
  5. Hej Marie!
    Köpte några Colchicum förra året, och är glad att de har knoppar och lever. De har inte slagit ut ännu. Din Höstanemon är riktigt vacker, en ovanlig färg. Lyckas inte riktigt med dem, men såg att jag har en som överlevt, men den har inga blommor. En härlig färg på rudbeckian, den matchar väggens tegelfärg.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Efterhånden får man et indtryk af, at høstanemonerne simpelthen ikke kan trives på dine breddegrader. Ærgerligt nok, for det er kønne blomster. Heldigvis har du mange andre blomstrende planter.

      Slet
  6. Flot slutspurt du har her lige inden lukketid. De 7 sønner er begyndt at gulne kan man se, men det skæmmer ikke blomstringen.Vi har de samme svampe i plænen, men svampe er ikke min stærke side - heller:)
    Din høstanemone ligner én jeg lige har gravet op i kolonihaven og foræret til en nabo. Jeg troede det var en mutant af en slags, men måske har den et navn. Hos os var den lidt for lav til at klare sig i græsset.
    Dejlige billeder fra din have! Det må være en af de fineste gårdspladser i landet - og tænk at magnolia sætter sådan et flot punktum!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtigt, at himlens syv sønner fik gule blade og begyndte at smide dem tidligt. Heldigvis er blomstringen fin alligevel. Sjovt nok var det netop høstanemonens lave vækst, der tiltalte mig. Vi nyder hver dag synet af de forskellige træer på gårdspladsen, måske ikke bevidst. Det sker mest, når der er blomster eller flotte løvfarver.

      Slet
  7. Hej Marie

    Det ser rigtig godt ud med Aconitum hemsleyanum i sin åbne jernskulptur. Den er nu ikke uvant med tørke, derfra hvor den stammer fra i Kina, alletiders at den udnytter at der ikke er konkurence.
    Morsomt med Magnolia blomsten:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske er det kombinationen af vand og masser af lys, der får den til at trives så godt. På den anden side er de jo planter, som i naturen klatrer rundt i naboplanterne, så de må være vant til en vis mængde skygge.

      Slet
  8. Jeg har ikke set en klatrende stormhat før - den pynter så flot i stativet med de forrygende flotte blå blomster. Det er en fin kombination du har lavet med tæppeklematis under rosen - de klæder hinanden og blomsterne er så fine. Det må jeg hellere skrive bag øret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt med tæppeklematis. Som plante er den temmelig grov med lange ranker og ru blade. Når så den blomstrer, får den et helt anderledes, blødt udtryk. Planten har mange år på bagen og dækker nu mere end en kvadratmeter.

      Slet
  9. Flott blomsteravslutning i hagen deres!! Skjønner at vår klatrestormhatt bør få et stativ, og teppeklematis bør vi absolutt anskaffe:-)
    Nyt høstdagene/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hyggeligt med en kommentar fra jer. Stormhatten kunne sagtens bruge et højere stativ. Nu kravler den over i en rose, som står ved siden af stativet.

      Slet
  10. Rudbeckiaen i den meget smukke krukke passer så godt til den røde mur.
    Jeg ved ikke ret meget om svampe, men jeg tror, vi har den samme. Vi har en del forskellige i haven, så jeg burde vist læse lidt om svampe.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Elna. Jeg har selv svært ved at identificere de forskellige svampe og kunne godt bruge et lille kursus.

      Slet
  11. Läcker blomma hos din magnolia!! När jag ser din Aconitum tänker jag på austroyunnanense. Jag köpte ju också från Crûg men min dog. Om du nånsin för frön eller en rhizom över är jag jätteintresserad av att köpa :)

    Mitt silverax - det är en annan art A. japonica och de är lägre och sirligare. Min sort 'Cheju Do' har en bladrugge ca 30 - 40 cm hög och ax som blir ca 60 cm. I år är axen mer förgrenade än tidigare. I år har de fått lämna skuggan och flytta ut i ett soligare läge och det har gett mängder med blomstjälkar och mer förgrening :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Den klatrende aconitum sætter masser af frø, så når de er blevet modne, sender jeg gerne en portion til dig. Tak for din beskrivelse af din actaea. Jeg kan se, at en planteskole i nærheden har den i sit sortiment.

      Slet
  12. Pretty Lady Julia er jeg da helt vild med - høstanemoner som er lidt anderledes end de gængse er bestemt værd at samle på.
    Stormhatten og Himlens Syv sønner er også virkelig nogle showstoppere hos dig lige nu.
    September sluttede da vist af med maner.
    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla. Ja, september sluttede flot af, mens oktober foreløbig har været trist og regnvåd. Det er, som om efterårsfarverne lader vente på sig.

      Slet
  13. Heldigvis er der stadig mange blomster og farver i haven, det ser man tydeligt hos dig.
    Din Høstanemone er da så fin og den klatrende Stormhat er også rigtig god.
    Høsttidløs har jeg aldrig rigtig kunnet med, men man kan jo heller ikke rumme det hele :-)
    Til gengæld ønsker jeg mig Himlens syv sønner, hvor er den fin.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene. Nej, vi kan ikke have det hele, selvom vi gerne ville. Især kan det knibe med at have plads til flere træer, selvom der stadigvæk er mange, der frister. Nogle løg synes jeg derimod godt, jeg kan presse ind rundt omkring.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid