Tre små træer og/eller buske


I dag fik jeg lyst til at præsentere tre forskellige buske eller småtræer, som hver på sin måde giver eller har givet noget farve til haven.Hjerteglød er det smukke og rammende danske navn for disanthus cercidifolius. Den er ikke vokset ret meget på de fire år, vi har haft den. Ifølge sagkundskaben skal den blive omkring 2,5 meter høj og nogenlunde lige så bred i løbet af 10 - 20 år. I modlys gløder bladene, mens de er noget mere afdæmpede set forfra.

I julen 2018 købte jeg som krukkeplante et eksemplar af virginsk vinterbær/ ilex verticillata fyldt med skinnende, røde bær. For at busken fremover skulle blive ved med at producere bær, fik den selskab af en lille, undselig hanplante, da den senere blev plantet ud.

I år har hunplanten for første gang  ansat en nydelig mængde bær, som allerede er begyndt at rødme. Fuglene snuppede ret hurtigt bærrene i 2018, så jeg har tænkt mig at dække busken med et net. Buskene er i sig selv ret anonyme; det er bærrene, der gør dem attraktive.



Den sidste busk, jeg vil præsentere i dag stod med fine bær i september og smukke hvide blomster i maj- juni. Det drejer sig om viburnum Kilimandjaro. Jeg klipper den ind for at gøre den søjleformet. Det passer bedre til voksestedet end den pyramideform, den efterhånden ellers vil udvikle. Når jeg sammenligner med sidste års form, da den blomstrede, kan jeg se, at jeg skal være endnu hårdere med saksen, end jeg var i første omgang.

Kommentarer

  1. Søde små buske. Især den første, hjerteglød, godt navn. Det passer godt til den. Den kan minde lidt om en ekstra mørk hjertetræ?
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tilnavnet som hjerteglød har på latin henviser da også til bladenes hjerteform. Det forstår man jo .godt

      Slet
  2. Meget smukke buske - utrolig så specielle de er på hver deres måde. Jeg er helt bidt af din hjerteglød. Det er lige sagen hvis man har den helt rigtig plads hvor solen kan lyse løvet op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er fint med planter, hvis løv giver en anden farveoplevelse, men haven skal selvfølgelig ikke fyldes med dem.

      Slet
  3. Som vanlig viser du så mye fint fra hagen din. Hjerteglød overlevde ikke her dessverre. Ilex har jeg også som har begynt å få røde bær, men den heter noen annet enn din. Det er litt morsomt at en må ha hunn og hannplanter av de. Jeg synes det alltid er spennende å se om det faktisk blir noen bær. Du har riktig mange bær på din.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ærgerligt at din hjerteglød ikke overlevede. Sådan går det sommetider. Ilexbusken har mange bær, ja, men de sidder ikke så tæt, som dengang jeg købte busken. Da er den sikkert blevet drevet frem på en eller anden måde.

      Slet
  4. Fine buske! Jeg bliver ved at undres over hvor mange Viburnum der egentlig findes, og din er da rigtig smuk med både blomster og bær. Den lille hjerteglød (bare navnet...) passer virkelig til sit navn i modlys, og Ilex med masser af røde bær er bare rigtig fint, men kræver selvfølgelig både mand og kone:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, viburnum er en kæmpeslægt, og de er allesammen fine på én eller anden måde. Bær i en vis mængde er vi jo vant til i kristtjørn, men det var nyt for mig, dengang jeg købte den, at de også kan være løvfældende.

      Slet
  5. Ingen af planterne kender jeg, men hjerteglød kunne nemt komme på min ønskeliste. Ilex har jeg fået af Anne Marie en gang, men om det er den samme ved jeg ikke, for navnesedlen er blevet væk. Den har ingen røde bær, og forstørrer jeg billedet op, ligner den ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hjerteglød forelskede vi os i på et åben have arrangement, hvor sønnen, som var gartner, brugte haven som eksperimentarium. Så da vi kom hjem, måtte jeg i gang med at google den. Måske findes der flere af den type kristtorn.

      Slet
  6. Jeg kan godt forstå, at du begynder med hjerteglød. Både mod- og medlys samt navnet er jo lige til at elske.
    Ja, du må gå til viburnummen med saksen, for søjleformen er meget eye catching (bortest fra at den åbenbart passer bedst til voksestedet).
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hjerteglød er fin. Jeg kan også godt lide bladenes ruflede overflade. Efter at have lavet indlægget gik jeg fluks ud og beskar viburnummen endnu mere.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Det är vackra allihopa, hjärteglöd är fin med den vackra bladformen och färgen. Kan förstå att de röda bären lockar fåglarna, de ser riktigt goda ut.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
  8. Hej Marie

    Super præsentation af disse buske!
    Fine på hver deres måde - så forskellige slægte - Disanthus med sine kun 2 arter og Viburnum med vel over 100:)

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Karsten. Ja, slægterne kan virkelig variere utroligt meget.

      Slet
  9. Vackra buskar som du visar. Försöker googla 'sölje' men eftersom det finns som namn i svenska får jag inga bra träffar. Men när jag ser bilden tänker jag - pelarformat? Det var snyggt att forma den så oavsett.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina. Du har fat i det rigtige. Fastigiata på latin vil jeg mene.

      Slet
  10. Det er en spændende præsentation af de tre træer. Jeg kender dem ikke, men de er hver især smukke. Jeg falder nok mest for ‘Kilimandjaro’. Det ser ud til, den har nogle meget dekorative blade, og både blomster og bær er fine. Den har fået en rigtig flot søjlefacon.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Kilimandjaro har jeg set flere eksemplarer af i Plantorama i år, og ingen af dem havde den samme kønne form, som jeg synes, vores har. Det kunne jo tyde på, at jeg skal være indstillet på at skulle beskære den jævnligt for at fastholde søjleformen.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?