Godt nytår

troldnød/ hamamelis int. Jelena.

Traditionen tro vil jeg afrunde blogåret med at ønske alle et godt nytår. Hvordan året 2023 bliver, ved vi jo ikke, og vi krydser fingre for, at krigen i Ukraine  snart slutter. Sikkert er det dog, at året vil blive fyldt med haveoplevelser af mange forskellige slags, som jeg vil glæde mig til at dele med de havebloggere, der stadigvæk holder ved, og med dem, der i øvrigt besøger Hortofilia.

sarcococca/kødbær

Også havelivet bliver påvirket af politiske forhold.  F.eks. har det i  over 30 år været en fast vinterbeskæftigelse for mig at så frø fra den den engelske og den skotske alpine klub. Men det har Brexit desværre sat en effektiv stopper for, så selvom jeg stadigvæk sår frø, er udvalget blevet langt mere begrænset og langt mindre eksotisk og eksperimentelt.  Det ærgrer mig, at det skal være sådan; men jeg må på den anden side også erkende, at det sparer mig for en del besvær, og det kan i grunden være ganske rart.

 lundvortemælk, euphorbia amygdaloides

En haveblog gør det muligt at kigge tilbage på året, der er gået, og det er der også mange havebloggere, der gør henover vinteren, hvor motiverne ikke ligefrem står i kø derude. Det ligger bare ikke til højrebenet for mig, idet jeg meget hellere vil kigge fremad og fokusere på, hvad der er under udvikling.  Det medfører uden tvivl nogle mindre farverige indlæg, men sådan er Hortofilia nu engang. Det kan bare ikke være anderledes.


En glædelig overraskelse fik jeg for et par dage siden, da jeg opdagede adskillige knopper som denne her i en lille daphne bholua Jaqueline Postill. Planten startede som en en lillebitte stikling og er åbenbart omsider blevet kønsmoden. De fleste daphne, jeg kender, er små buske, mens denne her bliver til et spinkelt, vinterblomstrende, sødt duftende træ som på det billede, jeg har lånt på nettet.




Normalt gør jeg mig umage for at finde kønne motiver til bloggen; men træpæonen er simpelthen så gennemført grim, at jeg syntes, den fortjente at blive foreviget.
Den næste plante, som er den stedsegrønne magnolia grandiflora Goliath, skal med, fordi den ikke regnes for hårdfør her i landet, men jo har oplevet tocifrede frostgrader her i december. Derfor venter jeg spændt på at se, hvordan den reagerer til foråret


Til slut endnu et par kønne forårstegn.
                              temple belle                                                                cilpinense

Kommentarer

  1. Godt nytt år til deg også, Marie!
    Fra min hånd kommer det snart noen tilbakeblikk på bloggen, men det tåler du sikkert 😉
    Jeg så du linket til Facebook. Er du der og poster eller ikke? Jeg er der bare å leser, for jeg har nok med bloggen. Jeg får tilsendt frø fra Cyclamen Society, så det er jo litt merkelig praksis på dette med frø. Flotte vårtegn hos deg, og de to siste bildene er så vakre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marit. Selvom jeg ikke selv laver tilbageblik, følger jeg glad og gerne med hos jer, der gør. Nej, jeg er ikke på Facebook - jeg kan forstå, at det kun er for bedagede mennesker😉 I år springer jeg over at så cyclamen, for jeg har en del små potter med frøplanter, som jeg vist bliver nødt til at plante om og finde plads til.

      Slet
  2. Ja heldigvis bestemmer vi selv over indholdet i vores blogge, det er en god ide at se fremad, ingen tvivl om det, alligevel har jeg kigget tilbage i arkiverne her, ja det var med lidt vemod, heldigvis har jeg billederne, dem vil jeg bruge flittigt lidt endnu, indtil jeg får noget at vise fra min nye have. Det varer vist længe.
    Træpæonerne er meget grimme nu, men R. cilipinense har en smuk knop.
    Jeg ønsker jer begge rigtig godt nytår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør vi, ja, og du er jo i en temmelig speciel overgangsfase for tiden, så det må også være ret specielt for dig at lave indlæg. Faktisk tror jeg ikke, du får problemer med at lave indlæg fra din nye have. Vi andre bloggere glæder os i hvert fald til at følge med på sidelinjen. Også godt nytår til dig og Bent.

      Slet
  3. Hæ ja træpæonen ser da godtnok fotogen ud, på den troldskgrimme måde. Jeg har osse gået og skulet til flere grimme blade-grene, men da de beskytter mod ivrige skrabende hønsefødder så må de blive et stykke tid endnu. Jeg fandt iøvrigt i dag under flere buske, vintergækkespirer og erentis osse. Der er der nemlig næste frit skrabespil for de fjerede. Men jeg smider nu nok nogle grene ind under bare sådan for at dæmpe skrabelysten lidt.
    Den er sød den daphne,, både knop og det fine træ. Jeg troede de ikke kunne klare sig her i landet. Men du bor måske beskyttet.
    godt nytår til dig og dine
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Da jeg gik rundt med kameraet, fandt jeg også masser af småspirer af vintergækker og krokus, og vi har ingen høns til at genere dem:-) Jeg tror egentlig, der findes både hårdføre og mere sarte daphner og Jeg kan lide dem allesammen

      Slet
  4. Du skal ikke høre beklagelser fra mig fordi du viser vinterbilleder om vinteren:-) Dine billeder er altid interessante og jeg følger med ind i det nye år, så jeg håber du får et dejligt nyt haveår i 2023 Marie!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er der i det mindste en person, der vil følge med på bloggen henover vinteren 😊 også et godt haveår til dig, Ulla.

      Slet
  5. Ja det er unægteligt nemmere at finde smukke motiver i haven om sommeren. Det gode ved haver er, at vi altid har noget at se frem til, glæde os til og planlægge til den kommende sæson. Og selv om jeg nyder, at jeg med god samvittighed kan sidde inde i varmen og læse og strikke, begynder det her efter jul at krible i fingrene for at komme i haven.

    Rigtig godt nytår.

    Mange havehilsener
    Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, selvom vi kender haveåret ud og ind i de store træk, er der alligevel utallige overraskelser i vente. Det er fint med en pause fra haven, men allerede nu kan jeg godt mærke, at trangen til at komme ud og rode med tingene begynder at røre på sig.

      Slet
  6. Hej Marie!
    Det är tydligt av dina bilder att efter Nyår blir det en vår. Härliga vårtecken hos dig.
    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde, Marika. Vi planteelskere sætter pris på hvert eneste tegn på, at foråret venter lige om hjørnet.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid