Duetræ, hjultræ, blå stauder og en enkelt klematis



Davidia involucrata er duetræets navn på latin. Træet er opkaldt efter den første europæer, som beskrev træet, nemlig en fransk missionær ved navn Fader Armand David, som hjemførte en del planter fra Kina i anden halvdel af 1800 tallet. Jeg har forsøgt at google kinesernes oprindelige navn for det smukke træ, og det viser sig minsandten  at være netop duetræ. Englænderne kalder det handlerchief tree, og det forstår man jo sådan set godt, selvom duetræ er et langt smukkere navn.

Det nytter ikke at spørge mig, hvor gammelt vores træ, for det har jeg simpelthen ikke styr på, men jeg kan med sikkerhed sige, at vi købte det i det forrige århundrede:-)


Mens duetræet er et smukt og stateligt træ, vil jeg snarere beskrive hjultræet som eksotisk og finurligt. Trochodendron betyder direkte oversat hjultræ, og jeg har læst flere forskellige forklaringer på valget af netop det navn. Den forklaring, jeg er mest tilbøjelig til at fæste lid til, er, at dels sidder blomstens støvdragere som egerne på et hjul, og dels sidder de nye blade rundt om blomsten på samme måde.
Hjultræet ved jeg til gengæld, at vi anskaffede i 2018.




Som annonceret kommer der her nogle blå stauder.
Vårfloks/ phlox divaricata blue moon

Vårkærminde/omphalodes verna


Blåstjerne / amsonia x blue ice

Krybende læbeløs/Ajuga reptans

stenfrø/ Lithodora diffusa ‘Heavenly Blue’ 

Clematis coactilis hedder klematissen, som jeg slutter af med og jeg kunne ikke lade være med at nørde plantenavne en sidste gang. Coactilis betyder nemlig lavet af filt, gjort tykt, og når man ser blomsten tæt på, kan man konstatere, at navnet ikke kunne være mere velvalgt.

Kommentarer

  1. Du har ret, det er et meget velvalgt navn og en meget flot knop. Jeg husker godt jeres flotte duetræ, jeg har også et, nemlig et lille bitte et, jeg har fået foræret, det klarede flytningen flot. Hjultræet så jeg i haven ved Asperupgaard, Dorte fra Haderup har nu anskaffet sig et.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kalder den en knop, men blomsten springer ikke mere ud, end den har gjort, så storblomstrende kan man ikke kalde den. At følge sådan et lille træs udvikling er egentlig en af havelivets store fornøjelser.

      Slet
  2. Så flott ditt duetre er! Det ser helt nydelig ut. Den clematis knoppen var veldig søt. Velvalgt navn ja.

    SvarSlet
  3. Hej Marie!
    Ett fantastiskt Duetrae och ett spännande Hjultrae , undrar var du hittar alla exotiska växter. Om jag googlar någon spännande växt som jag inte sett förut, så hamnar jag allt som oftast i din blogg. Vårkaerminde, vilket vackert namn, i Sverige heter den Ormöga, hur kan en så vacker växt förknippas med orm.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika, de to træer bliver ikke flottere i løbet af året, end de er lige nu. Duetræet har jeg indtryk af trives rigtig godt i vores klima, så jeg ser det ikke som specielt eksotisk, selvom det kommer fra Kina. Nej, ormøje er bestemt ikke et flatterende navn til den kønne staude.

      Slet
  4. Hej Marie,
    Jeg husker vi besøgte jer sidste år, lige da jeres duetræ sprang ud, et meget flot træ, jeg må vente mange år endnu inden jeg kan være heldig at opleve blomster på mit træ, jeg tror det blev plantet i 2019.
    Hjultræet blev jeg meget fascineret af, jeg var heldig at finde den på Egebjerg planteskole, og har fået et pænt stort eksemplar, den glæder jeg mig til at følge.
    Blå blomster er fantastiske, jeg har camassia i blomst i øjeblikket. Hvor er det en sjov clematis du viser, hos mig er det først nu min clematis pixie blomstrer men den er også sød.
    Jeg må ned og flytte vand i skoven, det går alt min tid med i øjeblikket, lad os håbe vi snart får regn.
    God weekend.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
  5. Uha uha, hvor må manglen på regn være et stort problem med alle de rhododendron, du har plantet. De sidste to aftener har vi haft gang i havevanderen, især ved surbundsbedene og det nyplantede. Det overrasker mig faktisk, at du kunne finde hjultræet i Egebjerg. Du når nok at blive en ældre dame, inden dit duetræ begynder at blomstre 😄

    SvarSlet
  6. Det er lidt sjovt at gå på navneopdagelse. Ofte er der de mest finurlige oprindelser og forklaringer.
    Duetræet er så flot. Jeg så et engang et mega, vistnok på Gavnø, fantastisk.
    Hjultræ har jeg aldrig set eller hørt om. Det ser da sjovt og dekorativt ud.
    Og den lille lodne fyr, clematissen, er da bare nuttet så tæt på.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig sjovt at gå på navneopdagelse. Nogle navne giver god mening, mens andre virker mere søgte. Det kan så godt irritere mig, at planterne ofte får navn efter den europæer, som har bragt dem til Europa. Hvorfor dog ikke undersøge, hvad planten kaldes af den lokale befolkning og så holde fast i det navn? Duetræet havde jo f.eks. eksisteret i århundreder, før Fader David kom på besøg.

      Slet
  7. Flotte sager du viser os, både de helt store og de helt små. Din blåstjerne har en virkelig flot farve. Nej hvor er den filtede Clematis fin. Blomstrer den længe? Den må stå et sted, hvor man går forbi flere gange om dagen.

    SvarSlet
  8. Klematissen blomstrer måske en måneds tid, men senere kommer så de fineste frøstande, som er lige så iøjnefaldende som blomsterne. Den står tæt på terrassen, så vi kan ikke undgå at følge med i, hvordan den udvikler sig. Blåstjernen er jeg virkelig glad for. Det eneste minus er, at den har været nogle år om at få en pæn størrelse

    SvarSlet
  9. Fantastisk så flot duetræet er - igen i år! Lad os bare holde os til det kinesiske navn, som er så velvalgt. I det hele taget sjovt at grave lidt i navne og deres betydning. Du har så mange forskellige urter, og de blå farver er rigtig skønne midt i den grønne vår. Hjultræet og klematisen har charme på hver deres måde, og de tilfører haven et dejligt eksotisk præg. Deres navne virker da også ret logiske:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det sjovt engang imellem at undersøge plantenavnene og finde forklaringen på, hvorfor de hedder, som de hedder. Vi er heldige, at vores have er så stor, at duetræet kan udfolde sig i al sin pragt. I en parcelhushave vil den sprænge alle dimensioner. Blåt er sådan en flot og forårsagtig farve. Det er mit indtryk, at den bevæger sig mere og mere i retning af lilla, jo længere vi kommer hen på havesæsonen, men måske tager jeg fejl.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Med en uge til sommertid

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed