Ikke sød og mild!

 


Maj er kommet, men på ingen måde sød og mild, tværtimod er det længe siden, vejret har været så koldt og blæsende, som det er i øjeblikket. Havearbejdet lokker ikke, men en rundtur med kameraet og iført vinterfrakke kan lige accepteres.
NB Jeg startede på indlægget i går aftes, og her sidst på eftermiddagen søndag må jeg trække i land, hvad vejret angår. Faktisk  har det omend blæsende været fint havevejr i dag. Måtte det fortsætte!


Jeg ville ønske, at jeg kunne give navnet på denne lyserøde camellia som en servicemeddelelse til camelliafans; for den trives utroligt godt ude i haven og ser ikke ud til at have opdaget, at vi havde nogle nætter med mange minusgrader i den forløbne vinter.


Hvis man har rhododendron i haven, er der uden tvivl nogle af dem, som blomstrer i maj måned. I dag viser jeg to, som er vidt forskellige, selvom de begge to får lyserøde blomster. Den øverste (Viking Silver) er forholdsvis kompakt og udmærker sig ved at få det flotteste lyse, nye løv. Den nederste hedder Temple Belle og er en gammel krydsning mellem orbiculare og williamsianum, som begge har runde blade. Personligt foretrækker jeg Temple Belles mere lette vækstform, og så er det ikke absolut nødvendigt at fjerne dens visne blomsterstande efter blomstringen, hvilket er en temmelig tidkrævende opgave, som jeg gerne er foruden.

Når man som os har boet mange år med den samme have, kan foråret godt opleves lidt som en årlig klassereunion, og det gælder i udpræget grad gensynet med den gulbladede ahorn. Fuglene elsker det lille træ både med og uden blade. Det ser ud, som om de kan finde en masse småkravl i træet året rundt, og så er der ikke langt ned til det nærmeste fuglebad.

Et par bladplanter: fodblad/podophyllum Spotty Dotty og kærmindesøster/brunnera Sea Heart


Nyudsprungne repræsentanter for vortemælk : Den gule forårsvortemælk/euphorbia polychroma er en gammelkendt staude og ikke en, jeg har viet meget opmærksomhed, indtil vi et år havde nogle unge naboer på besøg, som syntes, det var den allerflotteste blomst i haven. Siden dengang hilser jeg venligt på den hvert forår, men må tilstå, at jeg bedre kan lide de to med mere farvespil.
             Euphorbia polychroma Bonfire                                         Euphorbia griffithii


glaucidium palmatum

Anemone x Pradesh

De trillium, der blomstrer nu, har allesammen blomster på stilke, og fordi de hænger på den måde, er det noget af en udfording for de gamle knæ at tage billeder af dem.
           2 x grandiflorum                                cernuum og vaseyi                       2 x erectum

Anemonella/thalictrum thalictroides deltager også i klassefesten. De gror enten i krukker eller i specielle, hævede bede her i haven. På den måde klarer de fint at overvintre ude.

Jeg slutter indlægget med vores yndlingsbed for tiden med de to hundetand Joanna og Craighton Cover Girl med og uden sol.

Kommentarer

  1. Maj er lunefuld og lige så skiftende som april. I går var jeg i haven med overalls og frakke på. I dag var det de alm havebukser og vest, sikke en forskel.
    oh ja den camellia har jeg vist savlet over før. Fabelagtig , den er kæmpe. På afstand ligner den en klatrerose. Fantastisk den kan klare de skiftende temperature i vinterene.
    Ja, det er ofte gensynets glæde i en gammel have. Men sommetider er der nu osse overraskelser. En sølvbladet kærmindesøster. fin bladtegning, den har jeg lige noteret ned. Jeg kan meget bedre lide hvide tegninger, eller røde, i blade end gule. De gulmønstret ser alt for ofte ud som de er syge.
    wow et helt bed med hundetand, det kan jeg godt forstå det er jeres yndling nu.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, forskellen var enorm. Du har fuldstændig ret i, at man heldigvis også kan komme med ud for overraskelser i en gammel have. Kærmindesøsteren minder en del om Jack Frost, men bladene er tykkere og mere sølvagtige. Den er flot, synes jeg. Det er nu, vi skal nyde bedet med hundetand. Om en måned tror jeg, de er forsvundet fra jordens overflade.

      Slet
  2. Ja, mai har startet veldig kaldt i år. Din nydelige camellia skulle jeg gjerne hatt navnet på ja! 😉
    Du har så mange fine trillium også. Du har jo mye i blomst til tross for kulden!

    SvarSlet
    Svar
    1. Maj har været kold, ja, men planterne lader til at følge deres indre ur og begynder at blomstre uanset vejret.

      Slet
  3. Hej Marie!
    Maj har startat kall också hos oss, men nu väntar en varm vecka, det skall bli skönt. Det är så mycket fint hos dig , både Camelia och rhododendron blommar riktigt fint. Blir förälskad i dina Anemonella och både Joanna och Craighton cover girl, är fantastiska.
    Nu skall jag ut i växthuset och täcka av mina sådder och dahlior, och hoppas att det blir 15 grader som man lovat.
    Ha en fin vecka /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, lad os krydse fingre for, at vejret ændrer sig, som prognosen siger. Vi kunne godt bruge en omgang regnvejr. Anemonella er så køn med de perfekte små blomster og det fligede løv.

      Slet
  4. Åh ja der er meget jeg savner, når jeg kigger dine billeder. Hundetænder må jeg have igen. Spotty Dotty klarede desværre ikke flytningen, jeg har i hvert fald ikke fundet den, hvis den stadig sår sig rundt om, håber jeg, du vil gemme en til mig, måske lykkes det en dag at komme på jeres kanter. På lørdag tager Per og jeg til Lønbæk. Jeg er sikker på, jeg tog den med.
    Ja vejret kan man ikke prale af, her blæser det næsten mere end på Samsø, det er godt nok træls. Dagen i dag startede med stille vej og jeg kunne undvære huen, nu blæser det igen en halv pelikan. Lidt mere forår er ønskeligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, Spotty Dotty sår stadigvæk sig selv i rigelige mængder. I lørdags traf jeg Anne Marie på plantemarkedet ved Struer og fik en lille snak. Jeg bildte mig ind, at Fyn er Danmarks lune lille paradis, men det er vist ikke hele sandheden, kan jeg forstå.

      Slet
    2. Nej her er det ikke lunt, det har dog ikke været så koldt i dag, men vinden, suk :(

      Slet
  5. Herlig reunion med de gamle klassekammerater! Det må være en god fest siden de allesammen kommer igen år for år. Og på billederne ser det jo skønt og mildt ud i det klare solskin, men det har det sandt for dyden ikke været i år!
    Der er så mange fine sager i din have at jeg sagtens kan tåle at se dem igen. Dine forskellige anemoner, treblad og hundetænder - for ikke at tale om de friske farver fra vortemælk og ahorn - og de blomstrende buske. Dejligt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Festen er en stor succes og varer i flere dage ligesom kroningen i England 😉

      Slet
  6. Det er dejligt at se alle de gamle kendinge i haven folde sig ud, og så må vi desværre tage kulden og blæsten med. Jeg giver dig ret i at Bonfire og E. griffithii har fantastiske farver. Jeg bestilte 3 stk. E. polychroma men den ene viste sig at være lidt rødlig. Gad vide om jeg fik en Bonfire? Gror den lidt langsommere end polychroma? Jeg kan godt forstå at bedet med hundetand er en favorit. De er så smukke, men dine forskellige trillium er også. Pyt med tulipaner når der er så mange fine sager i forårshaven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder da, som om det godt kunne være en Bonfire, du har fået fat i , og jeg tror faktisk, du har ret i, at den ikke bliver så kraftig som den rent gule. Vores tulipaner består af to-tre hoveder rundt omkring, hvor jeg oprindeligt har lagt en hel pose løg. Det er ikke imponerende.

      Slet
  7. Det ser så hyggeligt ud på jeres terrasse. Det må være en fornøjelse at sidde der - hvis ellers vejret vil være lidt medgørlig. Den gulbladede ahorn er smuk i udspring, og den har en flot vækstform.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt at du lige fokuserer på terrassen, for i går blev havemøblerne nemlig sat ud, så nu er der ingen undskyldning for ikke at hygge sig derude, når vejret er godt. Den gule ahorn er blevet beskåret gennem i hvert fald 20 år, så det er godt holdt ud af et træ, som efter sigende ikke ynder beskæring.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring