Fra majs godtepose


 På det forrige indlæg var startbilledet en bunke hø så at sige, og det forsøger jeg at råde bod på i dag ved at starte med et aftenbillede af blomsterkornellen cornus Eddie's White Wonder. Blomstringen varer kun kort, men er smuk, så længe den varer.

En anden busk med smukke, hvide blomster er en kvæde/ chaenomeles speciosa yukigoten. De fyldte blomster ligner næsten små roser og sidder nede i centrum af busken på typisk kvædemaner.
Selve kvædebusken danner nogle lange grene og kræver faktisk en del plads.

Den første pæon er sprunget ud. Steveniana hed den, da jeg for mange år siden købte den hos Rare Plants i England. Nu har den vist skiftet navn, som det efterhånden tit sker.

Guldkop/ hylomecon jap.kunne godt ligne et bunddække, men visner fuldstændigt ned efter få uger, så det er ingen god ide at bruge den på den måde.



Gul valmuesøster/ meconopsis cambrica er på en måde kønnere end guldkop, synes jeg, og er fin, når den står  som her i bunden under en stor busk; men hold da op, hvor den sår sig selv. 

To gange trillium grandiflorum. Den enkle står tæt op ad et forholdsvis stort træ. Derfor undrer det mig, at denne skovbundsplante aldrig lader til at savne vand.


To gange skumblomst/ tiarella cordifolia: Den første (sky rocket) danner en klump, mens selve arten er det fineste bunddække, hvis bare den står skyggefuldt og ikke for tørt.


De kønne ternede vibeæg er helt afblomstret. Nu er det nogle andre arter, der har overtaget blomstringen. Det er de helt mørke fra kamtjatka og nogle grønligtgule, der muligvis hedder pontica.
Den lillebitte Acis (tidligere leucojum) nicaeensis troede jeg, vi for længst havde mistet; men den er bare kravlet ned fra spaltebedet og har sået sig selv foran bedet helt inde ved stenkanten.



Valnøddehøsten ser lovende ud i år.

Mors dag er jo dybest set en kommerciel, amerikansk opfindelse; men når den bevirker, at man får en fin Runawaybride hortensia i gave, er den helt okay:-)

Kommentarer

  1. Jeg er grønn av misunnelse over din flotte Cornus Eddies White Wonder tre! De trives dessverre ikke her.
    I dag tok jeg bilder av mine Trillium grandiflorum i dag, og plutselig har jeg nesten tatt din hage igjen når det gjelder blomstring. Når det først blir varmt her blir det veldig varmt, og da går utviklingen i hagen her veldig hurtig 😊
    Din nye hortensia ser veldig fin ut!

    SvarSlet
    Svar
    1. Når først temperaturen kommer opad, går det stærkt i din have, og du indhenter os hurtigt, hvad blomstringen angår. Ærgerligt at kornellen er for sart til dine breddegrader.

      Slet
  2. Sommetider vil småplanterne selv bestemme hvor de vil stå. Godt du ikke havde mistet den fine lille skønhed. Det er ellers nogen skønheder du viser i dag (igen).
    Sjovt navn til en fin hortensia.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du ret i. Planterne lader sig ikke altid bare diktere, hvor de skal stå. Hortensiaens blomster kunne godt minde mig lidt om en kniplingsbrudekjole, men det der med runaway kan jeg ikke lige se logikken i.

      Slet
  3. Ja sådan en morsdags gave er ikke så tosset, den er i øvrigt flot. Jeg var bestemt også glad for min. Guldvalmuer har jeg aldrig kunnet få til at gro i min have, jeg må se om det kan lykkes her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores børn ved udmærket godt, hvad vi bliver glade for 🙂 Sådan kan goderne være ulige fordelt: Her breder valmuerne sig for vildt, mens du savner at få dem i gang.

      Slet
  4. Flot morsdags gave du har fået. Tiarella er en herlig staude, jeg har dem flere steder i skoven og de trives under forskellige lysforhold. Også meconopsis cambrica er dejlig. Herhjemme breder den sig rigtig meget men i skoven er det lige tilpas, nogle af dem er orange.
    Fritillaria holder jeg også meget af, de almindelige vibeæg trives godt både herhjemme og i skoven, men jeg har sat mange forskellige slags i skoven uden det store held, men lige i øjeblikket har jeg et par stykker som blomstrer, jeg kender ikke navnet på dem, købt ved en vejbod. Vandings sæsonen er begyndt i skoven, rhodoerne vil gerne have lidt vand, for det er ikke blevet til meget regn, selvom de varslede både torden og skybrud, så er det ikke målbart det der er kommet i eftermiddag.
    Mange tak for de trillium som du forærede mig sidste år, de har blomstret så fint, dem er jeg glade for, og den hvide daphne har det også godt i skoven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte. Hyggeligt med en kommentar fra dig. Meconopsis cambrica passer helt sikkert bedre i skovlignende forhold end i mere civiliserede bede, for der kan den godt nærmest blive invasiv. Hvad fritillaria angår, så har jeg afprøvet mange forskellige mere sjældne varianter, som desværre ikke har holdt ret længe, så nu er jeg mere eller mindre stoppet med at købe nye. Du har nok at se til med den kæmpestore skovhave, du har etableret, og når det ikke regner, må de mange rhodoer skaffes vand på andre måder. Det er godt at høre, at dine trillium trives og endda har blomstret.

      Slet
  5. Åh-ja, masser af godter fra posen... Skønne billeder af forårsfloret!
    Din guldkop minder meget om gul anemone, og den forsvinder jo også efter blomstring som mange af de andre tidlige skovvækster. Dejlig Hortensia. Gad vide hvor den er løbet væk fra...
    Eddies White Wonder og den hvide kvæde bliver forhåbentlig hvor de er!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, rigtigt mange af de tidlige forårsløg og - stauder visner totalt ned. Den nye hortensia skulle udmærke sig ved måden, den sætter nye blomster an på, og ved at blomstringen fortsætter indtil frosten. Jeg har dog også læst, at nogle synes, den sætter flere blade end blomster an hen på sæsonen. Vi får se.

      Slet
  6. Hej Marie!
    Blev förtjust i din fina vita rosenkvitten , gör du något av frukterna? Morsdag gick obemärkt förbi, av någon underlig anledning firas den i Sverige den sista helgen i Maj. I Finland den andra söndagen. Din morsdags present är mycket vacker, liksom den lilla Acis.
    Det var en riktig godispåse du bjuder på igen.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Frugterne lægger jeg kun i et fad, så vi kan nyde duften. Det er pudsigt, at mors dag falder på forskellige datoer i forskellige lande. Det bliver spændende at følge den nye hortensia igennem sæsonen.

      Slet
  7. Hej Sydney. Jeg kom for skade at slette din kommentar. Det var bestemt ikke meningen, og jeg ved faktisk ikke, hvordan det skete😟

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring