Påskeblomster til påske

 

Som flere bloggere for længst har påpeget, er det ikke altid tilfældet, at påskeliljer og påskeklokker blomstrer til påske; men i år gør de.



Selvom de fylder meget i skovhaven, er det nok alligevel Fujikirsebærtræet,  vi nyder allermest. Jeg har læst mig til, at træets japanske tilnavn betyder "sommerfuglenes flugt", og det henviser sikkert ikke til sommerfugle i betragtning af årstiden,men snarere blomsternes elegante form og placering på grenene.





Et enkelt problem har jeg med træet, nemlig at det bliver lidt for højt, måske en halv meter, så jeg går rundt om det og lurer på, om jeg kan fjerne de øverste skud uden at skamferet træet.

Rådyrene vandrer rundt i haven om natten på jagt efter friske skud, og i nat gik det ud over en kobjælde/pulsatilla i spaltebedet. Jeg var ellers begyndt at glæde mig til synet af de lækre blomster.

Heldigvis er der friskudsprungne blomster, som de enten har overset eller ikke kan lide smagen af .

Camellia Hagoroma

Bergenia Bressingham White

Lærkesporer i forskellige nuancer i store mængder står lige til at spise; men dem gider rådyrene tilsyneladende ikke røre.

Kommentarer

  1. Hej Marie,

    Det er helt fantastisk hvordan det blomstrer hos deg nå! I ditt klima blomstrer jo både påskeliljer og påskeklokker til påske. Her tror jeg de blomstrer til pinse 😉
    Dine påskeklokker er bare så fine. Så synd med rådyrene i din hage. De spiser dessverre alt de kommer over.

    SvarSlet
    Svar
    1. Forhåbentlig skal du ikke vente helt til pinse, før din have blomstrer 😊 Sidste år havde vi ingen problemer med rådyrene, så vi skal lige vænne os til, at det er anderledes i år

      Slet
  2. Her har vi ikke påskeliljer i blomst, selvom vi satte mange sidste år og måske fordi det var for sent, så er de ikke i blomst endnu, men jeg ser knopper i tulipanerne, men det varer nok lidt inden de blomstrer. Jeg kan godt forstå, I glæder jer over fujikirsebærrene, de er smukke. Kobjælderne er ikke i gang nu, jeg har også kun en enkelt imellem stenene ved søen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder da meget sandsynligt, at dine påskeliljer bare er forsinkede. Kirsebærtræet var et impulskøb, som jeg aldrig har fortrudt.

      Slet
  3. Ja, i år rammer påskeblomsterne det rigtige tidspunkt! Jeg synes bare jeg har mistet en del løg, og mistænker i høj grad mosegrisen for at være involveret - vi falder næsten i deres huller efterhånden:-)
    Det er et smukt kirsebærtræ - og japanerne er så poetiske med navnene. Det er vel et luksusproblem at træet bliver for højt, men jeg kan godt se hvilken effekt du vil opnå. Mon ikke man skulle fjerne et par større grene længere nede og udtynde toppen? - men selvfølgelig først til sommer.
    Rådyrene har da heldigvis sprunget nogle af dine forårsblomster over, men hvor er det surt at miste kobjælderne! Det er ellers dejlige billeder marie!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, mosegrisene kan godt gøre et kraftigt indhug i de dyrt indkøbte blomsterløg. Det noget i stil med den beskæring, du beskriver, jeg overvejer. Man skal jo altid huske på, at væksten følger saksen, så hvis jeg simpelthen fjerner den øverste etage, får jeg sikkert en toptung busk ud af det.Her i foråret er der ikke meget for rådyrene ude i landskabet, og så må vi forvente, at de besøger os, selvom det er ærgerligt at se på de planter, de barberer.

      Slet
  4. Hej Marie!
    Det är helt vilt, så långt våren har kommit hos dig. Vi saknar solen, det är grått och tråkigt. Men igår njöt jag i alla fall i växthuset. Backsippan är en favorit , så tråkigt att den blev uppäten. Fantastiskt vacker Kamelia. Ser så fint ut med alla påskliljor i blom.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan fornemme, at du længes efter forår med sol og varme og blomstrende planter. Jeg krydser fingre for, at du snart får dit ønske opfyldt.

      Slet
  5. Ja de tidlige påskeliljer er liige til tiden i år, og påskeklokkerne osse. Der er så smukt derude.
    Japanske kirsebæetræer er blevet meget smukkere end jeg husker fra det vi havde i min barndom.: èn uges blomstring, med lidt held og ingen blæst, ingen bær eller fine efterårsfarver. Så jeg har aldrig villet have et japansk kirsebær. Men meget hellere paradisæbler. Nu, dit er da så elegant og jeg har lige set i det haveblad, planteskolerne udgiver, at der er en artikel netop om japanske kirsebær. Og de har længere blomstring og efterårsfarver. Sååe måske skal der findes en plads til noget nyt.
    Lærkesporene er så flotte nu. Men en af mine fine pink er blevet gnasket, den ene en meget lille ny. Gys og gru, sneglene var mistænkt i første omgang, så en sneglefælde blev sat op. Dog uden den store gevinst. Men ved nærmere eftersyn af næste ædegilde, var der spor af mus!! En anden fælde blev sat op og haps, næste dag var ædedolken fanget. De er måske gået igang med lærkespore fordi der ikke er ret mange krokus tilbage.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
  6. Jeg har det som dig med de japanske kirsebær. Nogle af dem er for tunge og anmassende i deres lyserøde farve. Derimod findes der et par stykker med hvide blomster, som tværtimod har en let og elegant udstråling. Det er underligt, hvordan dyrene er i stand til at finde frem til netop de planter, vi allerhelst vil have for os selv 🤥

    SvarSlet
  7. Smukke billeder fra skovhaven. Japanerne kan det med plantenavne! Spændende hvordan det går med beskæringen af kirsebærtræet. Jeg har også et par træer, som vil pynte uden højden, men jeg har ikke fundet modet endnu. Ih så mange smukke forårsblomster du har. Jeg har mistet et par 'Bressingham White' og lærkespore, så jeg nyder dine ekstra meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der skal lidt tilløb til, når man har planer om at beskære et træ. Det skulle jo nødigt blive helt skamferet. Bergenia har jeg normalt ikke haft held med, så det glæder mig, at Bressingham White har det godt

      Slet
  8. Det er så smukt i jeres skovhave med påskeliljer og påskeklokker og stierne, der slynger sig. Det er uforskammet af rådyrene at spise kobjælderne, for blomsterne og frøstandene er så smukke, men de må åbenbart smage godt.
    Jeg har læst din og Gunvors korrespondance om japanske kirsebærtræer. Jeg har heller aldrig rigtig brudt mig om dem, men foretrækker paradisæbler. Men jeg skal vist også til at ændre syn på dem. Dit træ er smukt og blomsterne er virkelig yndige.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Skovhaven bliver ikke mere blomsterrig, end den er i øjeblikket. Når der kommer blade på træer og buske, får den et helt anderledes udtryk. Da jeg købte kirsebærtræet i 2013, fandt jeg det I en blomsterforretning, og dengang tror jeg ikke, det var ret udbredt her i landet. Det er det nok efterhånden alligevel blevet.

      Slet
  9. hjorte i haven som "skadedyr" ?? - så skal jeg ikke brokke mig over at konen fiser rundt med en saks i hånden i haven og tager blomsterne (griner)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, fy. Så ville du godt nok være et skarn.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Forventning og utålmodighed

En våd og kold rundtur.

plantetid