Et pinseindlæg


Vejret er usandsynligt flot for tiden. Solen skinner fra en blå himmel, lige det, jeg forbinder med ægte pinsevejr. 
I går havde vi nogle småprojekter, vi skulle hjælpe hinanden med, men det greb om sig, og inden vi så os om, var det meste af dagen gået med fælles havesysler. 

Uden for køkkenvinduet er der et surbundsbed med småplanter, som var vokset ind i hinanden, bl.a. rhododendron campylogynum black. Dem fik vi rokeret omkring.


I det samme bed vokser en stor gruppe plettet gøgeurt og en anemone trullifolia.

Træpæonerne blomstrer stadigvæk, og i dag et der to nye i pink og lilla og endnu en klassisk rockii.
Yashiyo tsubaki


ostii


Paeonia emodi er en staudepæon og smuk i al sin enkelhed.

Forskellige småting
Clematis coactilis 

cypripedium Gisela

oxalis enneaphylla ione hecker


en blomst i rhododendron insigne

De planter, jeg har vist indtil nu, er vel allesammen forholdsvis forædlede. Derfor slutter jeg af med billeder fra områder, hvor naturen selv har bestemt,  hvordan der skal se ud.
Gule valmuer under en viburnum

En hæk af kurvebregner

En fodpose af skvalderkål langs med læbæltet

Kommentarer

  1. Så smukke blomster, både "tæmmede" og vilde. Jeg har en svaghed for de enkle, men de træpæoner er da så smukke. Måske fordi de ikke er så fyldte og voldsomme som alm. silkepæoner. De kan godt være lidt for meget, efter min smag altså.
    ja heldigvis har vinden lagt sig lidt. Den har ellers været udtørrende. Modigt af jer at flytte mange planter der skal vandes. Jeg har flere der skal plantes, flyttes. Men jeg håber det bliver lidt mere plantevenligt vejr næste weekend.
    Forsat god pinse
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de fyldte silkepæoner kan være helt overdådige og så tunge, at det kan knibe for planten at holde dem oprejst, men flotte er de da. De planter, vi har flyttet står på nordsiden af stuehuset, så solen brænder ikke voldsomt hårdt på dem. Det bliver spændende at se, om vi får vand som lovet sidst på ugen.

      Slet
  2. Nydelige orkidéer hos deg. Det er dristig av deg å flytte planter nå. Jeg håper at du kan få litt regn, for det er kjærkomment etter flytting av planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi var enige om at tage chancen, hvilket faktisk var lidt overraskende for mig, idet Søren ellers altid gør meget ud af at kun flytte med planterne på det helt rigtige tidspunkt. Jeg er mere dumdristig 😏

      Slet
  3. Uha hvor jeg savner mine træpæoner, når jeg ser dine billede. Jeg har 7-8 men de er alle for unge til at blomstre, håber de kommer næste år. Vores skvalderkål vokser vildt meget her, vi kan ikke nå det hele. Jeg kan forstå, at I skal se Dortes have på torsdag, vi skal på lørdag, så denne gang ses vi ikke. Jeg håber, I stadig har planer om en Fyns tur.

    SvarSlet
  4. Ja, træpæonerne skal lige i gang. Det er nu på onsdag, vi skal besøge Dorte. Hvad Fyn angår, så ligger det ikke i kortene i den nærmeste fremtid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ok det er nok også bedst hos mig, når roserne blomstrer, men det kunne være hyggeligt, men som du skrev, det er en lang tur.

      Slet
    2. Det er en lang tur, ja, og maj- juni har vi altid en del familiekomsammen.

      Slet
  5. Hej Marie!
    Små söta blommande växter, och de fina primadonnorna, trädpionerna. Dina bilder är mycket vackra. Idag har vi lite svalare väder, och det känns skönt.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Marika. Også her er det en anelse køligere i dag. Desværre blæser det også mere igen.

      Slet
  6. skønne billeder, pinsen har været rigtig god i år :)

    SvarSlet
  7. Det lyder som en super hyggelig pinsedag med fælles havearbejde i skønt vejr! Man er jo næsten nødt til at være ude i haven når der er så meget smukt at nyde, og de naturlige områder i haven er åbenbart medgørlige og skaber også flotte plantesammensætninger. Håber I huskede at holde nogle gode pinse-pauser:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Ula. Før i tiden kunne jeg slikke sol i timevis med en god bog i hånden. I dag kan jeg bedre holde varmen ud, hvis jeg nusser rundt. Siesta er også et begreb, vi er begyndt at sætte pris på.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

violfrøstjerner

Mest pink

Julistatus

plantetid