Blæst og sol



En strid vind fra sydøst fik rigtigt duetræets blomster til at blafre i går, og de første er også allerede faldet ned. I sådan et vejr, forstår man udmærket, at englænderne kalder det et handkerchief tree.


Vi haveejere foretrækker selvfølgelig langt solskin frem for regnvejr , og en kæmpebonus er, at sneglene har trukket sig tilbage. Mens jeg i sidste uge var oppe på at klippe et par hundrede om dagen, er vi nu nede på omkring ti, og de gemmer sig oven i købet under nogle gummimåtter, vi har lagt ud i yderkanten af matriklen, hvor sneglene især florerer.

Selvom varme og solskin gør godt, har vi dog de seneste dage noteret os, at flere planter allerede er begyndt at hænge op på dagen og vise tydelige tegn på vandmangel. Alting går så lynende stærkt i år.

Træpæonerne er begyndt at springe ud. Hvis det varme solskinsvejr fortsætter, får deres blomstring hurtigt ende.

Hjultræet/ trochodendron aralioides blomstrer også. Om man bedst kan lide de grønne blomster eller den mere kulørte knop, er nok en smagssag. I grunden bemærker man nok nærmest først og fremmest de nye, skinnende blade, der sidder som et hjul omkring blomsten.

Tre bregner fra den samme familie:

Athyrium x Ghost

athyrium nipponicum Godzilla


                                                      Athyrium filix-femina 'Dre's Dagger'

Daphne eternal fragrance


Fritillaria camschatcensis

Til sidst en håndfuld stauder: 



Kommentarer

  1. Jeg blir helt betatt av dine trepioner. Så fine de er. Ja, det varme været gjør at det meste blomstrer av så hurtig, og det er så synd. Men været rår vi ikke over...

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, vejret ville være noget anderledes, hvis vi kunne bestemme 🙂

      Slet
  2. Skønne billeder af som sædvanlig spændende planter. Jeg vil nu kommentere vejret, vores planter hænger også allerede, selv foldblad, det har jeg aldrig oplevet på Samsø, da havde vi ellers meget tørke. Her blæser det så meget, at vi ikke kan være ude, når vinden er i sydøst er det helt forfærdeligt her, der er den jo hele tiden, så desværre går jeg hurtigt ind igen. Vi bliver fuldstændig kuldrede af den vind, og de lover ikke andet. Det var dejlig for en gang skyld ikke at mangle vand, men det gik hurtigt over. Godt I er kommet sneglene til livs de bæster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har jo heldigvis læbælter hele vejen rundt, men alligevel er der hjørner, hvor blæsten kan trænge igennem og slå ned, og den evindelige susen bliver man så træt af. Sneglene vil uden tvivl gøre comeback, men lige nu ser det godt ud.

      Slet
    2. Vi har hæk rundt om, men der skal højere træer og buske for at klare vinden. Det har vi ikke plads til. Ja man bliver træt i hovedet af vinden, og ja desværre kommer sneglene igen.

      Slet
    3. Tja, ind imellem kan det godt opleves, som om vi kæmper mod naturen. Heldigvis er de gode oplevelser trods alt i stort overtal.

      Slet
  3. Om et par uger piver vi nok over sol-blæsten tørrer for meget ud. Heldigvis er der stadig vand i jorden lidt nede. Men ja flere planter hænger i middagssolen.
    Duetræ er så smukt. Jeg er lidt ærgerlig over vi ikke fik plantet et i "tide", dvs. for flere år siden. Jeg har set et på Gavnø, mega stort, og så flot.
    Træpæoner er smukke, de ser helt eksotiske ud.
    hilsner Gunvor



    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, træer i stil med duetræet skal man sørge for at plante så tidligt som muligt, hvis man skal nå at få glæde af blomstringen. Vi har et tulipantræ, som kun har haft en enkelt, minimal blomstring, selvom det er lige så gammelt som duetræet. Det er så ærgerligt.

      Slet
  4. Hej Marie!
    Det regnar näsdukar hos dig, här dalar det vitt från krikonträdet, det blommar en kort tid men har väldigt mycket blommor i år. Från lönnarna dalar det gula blomknoppar, de täcker hela marken. Vi har varmt och soligt och fint, men jag märker att det är väldigt torrt.
    Riktigt vacker blomning av både trädpioner och annat fint. Den mörka fritillarian är riktigt fin.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, for tiden er græsset mange steder rundt omkring hvidt, som om det har sneet. Den mørke fritillaria kan jeg anbefale, hvis den dukker op på en salgsliste, for denne her har mere end 20 år på bagen. Vi nyder nu alligevel det fine vejr, selvom det er blevet tørt.

      Slet
  5. Hej Marie,
    Hvor er I heldige at kunne nyde det smukke duetræ, Askjær skrev netop i aften var der efter 17 år blomster i hans duetræ, som han selv havde sået, jeg regner med at se mit blomstre.
    Skønne bregner du viser, selv om jeg har mange forskellige bregner har jeg ikke nogen af dem du viser. Når I kommer må du meget gerne kigge på mit hjultræ, det har en helt forkert farve, men jeg ved ikke hvor jeg skal flytte det hen?
    Endnu engang har jeg investeret i en blå valmue, men af frygt for snegle har jeg sat den i min staklade.
    Ja vinden er lidt voldsom og planter i krukker vælter og det virker udtørrende, især i skoven hvor så mange store træer forsyner sig med vand, så jeg er også begyndt at overveje om jeg skal i gang med at vande. Vi skulle have sået frø i dag men det opgav vi.
    Rhodoerne blomstrer godt for tiden, så I er meget velkomne, i pinsen får jeg dog Jens Christian hjem fra Dublin, men derefter er jeg hjemme.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Et duetræ fra frø, så er der dømt lang ventetid, men der er nu også en vis charme ved at følge planternes udvikling, fra de er ganske små. Du har ret i, at sneglene underligt nok er ret interesserede i valmuens blade, selvom de virker ru og tørre.
      Tror du, det kunne passe ind i dine planer, hvis vi kommer på rhodobesøg onsdag formiddag efter pinse? Da må de da stadigvæk være fyldt med blomster.

      Slet
  6. Ja, det går sandelig hurtigt i år, og jeg er forbløffet over så hurtigt vi gik fra det vandlidende til det tørkeramte, men det er ikke desto mindre et faktum. Dine træpæoner er pragtfulde, og det lille hjultræ dekorativt skønt blomsterne ikke er prangende:-) Til gengæld er der så meget andet der pifter det grønne op med skønne blomster, som man kan se på dine staude-billeder!
    Her er det ikke alene sneglene der har gravet sig ned. Også regnormene er søgt i dybden.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Med det tørre vejr, vi har nu, er det ikke så tosset at have lerjord, men andre gange kan jeg godt bande over det, for man kan ikke bare plante hvad som helst, man lige får lyst til. Træpæonernes blomster er flotte, ja. Selve buskene har jeg med en enkelt undtagelse desværre svært ved at få til at udvikle sig harmonisk.

      Slet
  7. Hej Marie,
    Det vil passe fint med onsdag kl 10 til en kop formiddagskaffe, Peter er her også og der skulle gerne være masser af blomster.
    Jeg glæder mig til at se jer! Rigtig god Pinse til jer begge.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen. Så er det en aftale, og vi glæder os. God pinse til dig. Hilsen Marie

      Slet
  8. Sikke mange flotte billeder af dine skønheder. Smukke træpæoner - herligt med de meget forskellige farver. Jeg tror Godzilla skal på ønskelisten. Jeg skal bare lige finde det helt rigtige sted, hvor den kan vises frem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Sydney. Godzilla er en specielt kraftigtvoksende udgave af japansk fjerbregne og er rigtig glad for halvskygge.

      Slet
  9. Selvom I har mange skønne planter, må duetræet være havens pryd, når den blomstrer. Det må se smukt ud, når blomsterne blafrer i vinden. Så kunne man godt ønske sig, at tiden ville stå stille lidt.
    Dine træpæoner er så flotte. Og som du skriver, går det også hurtigt med blomstringen. Det kan man godt ærgre sig over, men er det i virkeligheden ikke, fordi glæden varer så kort, at man sætter ekstra stor pris på blomsterne?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du ret i. I det hele taget er vi heldige at have plads til en del store træer. De har ligesom en større personlighed end andre planter. Forårsblomstringen er vel altid kortvarig, men varmen i år gør den ekstra kortvarig, synes jeg.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

violfrøstjerner

Mest pink

Julistatus

plantetid