cyclamen

I går, hvor det regnede hele dagen, og vi gik og ventede på en storm, som heldigvis aldrig kom, samlede jeg op på mit cyclamenprojekt. Cyclamen i haven året rundt er nemlig et projekt, jeg har arbejdet på i en del år efterhånden. F.eks. har jeg de seneste vintre sået frø af den vinterblomstrende coum. Coum blomstrer fra december til april alt efter det klima, man har i haven. Bladene dukker op i efteråret  og er i reglen afrundede, men varierer meget med henyn til aftegninger - nogle er helt grønne, mens andre har en aftegning  i centrum af bladet.







Planten her til venste hedder album og får hvide blomster med lillarød næse, der kan ses på næste billede. De næste to billeder er lånt her
Cyclamen coum ,Album'


                 Cyclamen coum              

Den næste, hvis vi følger kalenderåret, er prpurascens, som blomstrer fra sent forår til tidligt efterår, igen afhængigt af klima og vækstvilkår. Den har blade det meste af året, og hos os sår den sig selv ret flittigt.


Hederifolium er den mest kendte og den mest hårdføre og blomstrer fra august til oktober. Også dens blade varierer meget. De mest almindelige er de efeulignende; men vi har også en variant, silver cloud, hvor man kun lige kan ane et mønster langs kanten.

 


Cilicium er ikke helt så hårdfør, så disse små frøplanter skal nok blive i potten i sandbedet. Den blomstrer om efteråret, når hederifolium er færdig og er lidt finere i opbygningen.

Jeg har lånt dette billede af cilicium hos alpines.dk
Cyclamen cilicium

Mirabile står også i en potte i sandbedet og har desuden meget til fælles med cilicium. Dog er det specielt for den, at bladene med det karakteristiske juletræ i midten hos mange varianter er støvet røde i udspring - jeg har lånt det lille billede på nettet, og det overdriver på ingen måde farven.



Pseudoibericum og repandum, der blomstrer marts - maj, agter jeg at så denne vinter, og nu hvor jeg har sandbedet, tror jeg også, at jeg vil forsøge at så graecum, som ikke er hårdfør, men til gengæld har/kan have de flotteste blade, jeg nogensinde har set (også lånt hos alpines.dk).

Cyclamen graecum HN

Formering sker bedst ved frø - helst friske, og mange arter er fremragende til at så sig selv ved hjælp af deres spiralarme og flittige myrer; her ses de hos hederifolium.

At formere cyclamen ved deling er straks mere vanskeligt, fordi de jo er knoldplanter, og hvis man skærer knolden over, risikerer man let, at der udvikler sig svamp i såret. Hederifolium kan ellers danne tallekenstore knolde med årene, som man kan se på det sidste billede. Den kastanjelignende tingest er en "normal" størrelse knold.


Kommentarer

  1. Spændende at der er så mange arter. Vi købte en knold for en del år siden, og den havde vokset sig meget stor da vi flyttede den sidste år..... ak, den er desværre ikke kommet frem i år - der er kun nogle enkelte blade (et helt andet sted, så det er nok en frøplante). Jeg købte en ny knold her i september, men den har heller ikke vist blade, men jeg håber endnu :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske er det slet ikke meningen, at den lille nye knold skal have blade om efteråret.

      Slet
  2. Hej Marie.
    Det er en ordenligt samling du har. Jeg har også 3-4 forskellige i haven men vil gerne have mange flere.
    Jeg har lige været på en lille græsk ø ,hvor cyclamen voksede vildt og jeg har et løg med hjem som er 17 cm i diameter.
    Jeg har sat den ovenpå sand indendørs her i vinter. Tør ikke rigtig at plante den ud nu.
    Den groede i en klippespalte.
    Hilsen Bente.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hyggeligt at høre fra en anden cyclamenfan. Det var da en kæmpestor knold, du fik med hjem. Den bliver spændende at følge.

      Slet
  3. Spændende indlæg om cyclamen, jeg er først lige begyndt at tage hul på dem, måske bliver det til flere. Foreløbig har jeg 4 af slagsen.
    Heldige jer der slap for stormen.

    SvarSlet
    Svar
    1. De er sådan nogle miniplanter, så i starten var jeg nervøs for at sætte dem ud; men i hvert fald hederifolium er rigtig robust.Ja, vi har været heldige at undgå stormen.

      Slet
  4. Fantastisk samling. Det er nogle helt utrolige blade. Ku´ være man skulle prøve at så dem engang.

    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
  5. Sikke et spændende indlæg, tak :-)
    Jeg har flere gange prøvet at få cyclamen til at gro i min have, men det er endnu ikke lykkedes.
    Det er ellers de yndigste små planter som brillerer på en svær årstid.
    Jeg har også prøvet at så dem en gang, men de spirede aldrig.
    Well, man må vælge sine kampe, så nu stornød jeg så bare dine billeder i stedet :-)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig rigtigt, at vi vlger vores kampe, og det er heldigvis ikke de samme kampe, vi synes er umagen værd.

      Slet
  6. Hej Marie

    Endnu en planteslægt der får spredt sig med myrer...

    Interessant og fristende at gå ind i - må jo begrænse mig lidt :)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Det der med at begrænse sig kender jeg udmærket godt. F.eks. har jeg forbudt mit samlergen at kaste sig over iris.

      Slet
  7. Hej Marie
    Jeg er virkelig imponeret af alle de forskellige planter du har og din viden om dem. Du er god til at formidle!
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da en sød kommentar. Tak, Jette.

      Slet
  8. Tak for et godt indlæg. Gode billeder.
    Jeg har den ikke.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Med en uge til sommertid

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed