efterårsfarver

Naturen bugner af motiver med efterårsfarver og havebloggene ligeså, så jeg bestemte, at jeg i dag skulle vise mådehold og udvælge tre til bloggen. Det første motiv blev troldhassel, som er farverig på en raffineret og afdæmpet måde.


Vingebenved viste jeg i mit forrige indlæg, så jeg springer videre til ranzania japonica, som lyser op på nordsiden af stuehuset. Den kan ses i blomstring her.


Orixa japonica (bitterbalsam) ser næsten spøgelsesagtig ud.
 

Høstkrokus er en sand fryd for øjet i år.

Mine dahliafavoritter er dem, der har enkelte blomster og mørkt løv, f.eks den ret høje Twyning´s After Eight, der står to steder i staudebedet.


Pudeasters Kristina 

Aconitum

Rispapirplanten har fungeret godt som krukkeplante; men til næste år må vi nok se at finde det perfekte sted at plante den ud.

Champignon ????


Kommentarer

  1. Nej jeg tror ikke det er champignon. Rispapirplanten ser spændende ud. Din bitterbalsam må være en hvidbroget, min ser ikke sådan ud.

    SvarSlet
  2. Jeg tænkte nok, at det ikke er champignon. Nej, det er en grønbladet bitterbalsam, og den plejer ikke at få denne næsten hvide efterårsfarve - jeg tror, den plejer at tabe bladene ret og slet. Når jeg googler den, finder jeg dog billeder, der viser den samme efterårsfarve.

    SvarSlet
  3. Troldhasselen giver papegøjebusk kamp til stregen hvad angår høstfarver.

    Jeg krydser fingere og håber, at min Ranzania Japonica tager ordentlig fat og bliver lige så flot som din. Lige nu er det bare en vissen pind!

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske har din ranzania brugt krudtet til at danne rødder.

      Slet
  4. Jeg er helt vild med rispapirplanten. Store blade fascinerer mig. Har prøvet at Google den for at få frø, men det er ikke lykkedes at finde en leverandør.

    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skal nok ikke regne med at, at vores plante får frø, i hvert fald ikke foreløbig, så jeg kan desværre heller ikke hjælpe dig.

      Slet
    2. Hej Marie og Ole

      Den er også svær at finde på nettet - nok fordi den har 3 sononyme navne!

      Fatsia papyrifera (er vistnok gældende) men også Tetrapanax papyriferus og Aralia papyrifera bliver brugt.
      Chilternseeds og andre har den:)

      God fornøjelse!



      Slet
    3. Tak for tippet - jeg har gået med teetrapanax.

      Slet
  5. Hej Marie

    Nej jeg ville nok heller ikke lige bruge den svamp der i køkkenet.

    Er rispapirplanten ser lækker ud - skal den stå beskyttet?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den skal stå beskyttet især for blæst.

      Slet
  6. Er den øverste virkelig en troldhassel? Min får slet ikke så fine farver som din. Den gulner »kun« i bladene og nix weiter! Hmmm. Til gengæld bugner min med nødder i år!
    Bitterbalsamen er da helt skøn, ret dramatisk i sit udtryk. Svampen har jeg også i år og jeg nyder dem da som pynt, men jeg ville dælme ikke vove at putte dem i munden eller på panden!

    SvarSlet
    Svar
    1. Så du har fået nødderne, mens vi har fået farverne. Jeg vil også nøjes med at nyde synet af svampene.

      Slet
  7. Hvor har du dog mange skønne planter. Der er nogen imellem, som jeg slet ikke kender.
    Hvor er din Orixa japonica (bitterbalsam) dog smuk. Sådan en kunne jeg nu godt tænke mig.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  8. Hej Marie
    Du mener vel Troldnød med de flotte høstfarver. Hassel får kun gule blade om efteråret, men mange nødder.
    Jeg har en kirsebær-benved, der fik disse hvide spøgelses-blade i år. Kun set hos snebolle før.
    Svampene ligner meget Krumskællet Skælhat, som er spiselig.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, troldnød selvfølgelig, og den har flere farver end sidste år, hvor jeg husker den som gulbladet. Måske har alt det dejlige solskin gjort en forskel.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid