ingen pinsesol der dansede

 - førend sidst på dagen  i dag. I stedet for har vi kunnet glæde os over forskellige gule blomster, som lyste op.
Kun et enkelt døgn holdt blomsten på steveniana.

Nu står der en pjusket frøstand tilbage

 Heldigvis er mlokosevitchii sprunget ud - den er tydeligvis mere gul end steveniana.

Men træpæonen (lutea var. ludlowii) er den mest mættet gule, ingen tvivl om det.

Når pæonerne er afblomstrede får mange af dem smukke frøstande - her veitchii.

A propos gult - Eva synes, rapsmarkerne er så smukke, og det har hun jo ret i.


Duskkonval (smilacina racemosa) har vi flere steder rundt omkring, Den er god som fyldplante og har kønne duftende blomster.


Acis nicaense er en lille løgplante.

Kommentarer

  1. Det var heldigt at du var hjemme og se steveniana da den blomstrede:-) Jeg er enig med Eva i at rapsmarkerne er smukke og jeg synes også at det er en dejlig tid nu hvor de blomstrer.
    Jeg kunne godt tænke mig at supplere med duskkonval sammen med mine storkonvaller.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og gad vidst hvor kort blomstringen havde været, hvis vejret havde været varmt. Duskkonval og storkonval ville bestemt være et godt match.

      Slet
  2. Hej Marie

    Nej vejret var ikke med os idag heller -
    mlokosevitchii findes vist i mange nuancer og forklædninger. og pæoner får hele tiden nye navne -
    Den gule træpæon er nu ophøjet til sin egen art og hedder Paeonia ludlowii.
    Og mens de rykker rundt på navnene. så kan vi andre jo nyde synet:)

    Ha en dejlig aften
    Og

    SvarSlet
    Svar
    1. Lad dem bare lege med navnene. Men der kan selvfølgelig opstå problemer, når man skal søge på nettet. Steveniana findes også i mange nuancer. Den, jeg købte, blev i sin tid beskrevet som sart lyserød, hvilket den jo absolut ikke er.

      Slet
  3. God aften Marie..Du kan da fremtrylle den ene spændende pante efter hinanden.
    Flotte farver på dine træpæoner.......................viser min ene pink blomst.
    Den får kun en blomst hvert år.Er der noget jeg kan gøre for at få flere blomster?
    Dejlige billeder af Eva foran den smukke rapsmark.
    Her kom solen til aften.................så godt at jeg valgte i går til at besøge Ledreborg.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi fik også besøg af solen ind til aften. Om du kan gøre noget for at få flere blomster i din fine træpæon, ved jeg ikke, men det er helt sikkert, at den har godt af noget gødning og noget kompost. Tror du ikke, du bare skal være tålmodig og vente på, at planten bliver stor og stærk nok til at sætte nogle flere blomster.

      Slet
  4. Gule pæoner står på min ønskeseddel, men mon ikke jeg har fået en af dig. Jeg har også Ludlowii men den er så ung, at den ikke har blomstret endnu.
    En sød og glad Eva, rapsmarker er nu også kønne.
    Vi fik regn, da solen kom til jer. Den havde været hos os i løbet af dagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, jeg tror, du fik en lille gul træpæon. Der var optræk til regn på et tidspunkt i eftermiddags. Heldigvis drev skyerne forbi - jorden er megavåd mange steder.

      Slet
  5. De gule pæoner er smukke alle sammen og heldigt at humlebien kom forbi steviniana i dag og ikke i morgen. Den lille løgplante er yndig og Eva ligeså ved rapsmarken. Jeg kan godt li duften af de blomstrende gule marker. Senere når de er høst klar, er lugten ikke så behagelig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan i grunden også godt lide duften af rapsmark - den matcher farven så fint. Gad vidst hvem der hjælper til med bestøvningen der, hvor steveniana kommer fra, nemlig kaukasus.

      Slet
  6. Jeg må da lige have dusk-konvaller på ønskelisten til mit nye skovbedshjørne - min 81-årige gamle mor synes at det er et kedeligt hjørne med kun græs og skvalderkål mellem selvsåede buske og træer. Man skulle jo nødigt kede sig, så jeg er nem at lokke, men hun kan ikke hjælpe så meget til mere - hun er dog god til at heppe på mig og gøre mig følgeskab på planteskolerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. En duskkonval ville uden tvivl se rigtig flot og naturlig ud i de omgivelser. Hvor må det være hyggeligt med en mor, som stadigvæk interesserer sig for, hvordan du indretter din have.

      Slet
  7. Vakre bilder av alle dine gule preoner! Ergerlig at de stadig bytter navn på planter, for det er ikke eå enkelt å lære seg alle de nye navnene...
    Den P. mlokosevitchii må jeg prøve å få kjøpt. Den har en nydelig lysegul farge.
    Eva ser så søt ut der hun sitter med rapsmarkene bak seg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det med navneændringer skal man nok forvente vil fortsætte, efterhånden som eksperterne bliver klogere på planternes dna. Mlokosevitchii er smuk både i udspring og i blomst og med frøstande. Det eneste minus er, at den udvikler sig langsomt og udfordrer ens tålmodighed.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid