giv tid!

Det milde vejr sætter virkelig ens tålmodighed på en hård prøve. Når sneen er forsvundet og fuglene begyndt at give lyd, må der gerne snart ske noget. Lige før jul tog jeg nogle bærmispelkviste ind, som er begyndt at springe ud. Det smager da lidt af forår

De udsprungne påskeklokker har reageret ret forskelligt på kulden og sneen. Den nydelige version er desværre fra sidste år og den mindre kønne fra i år. Heldigvis er der masser af friske knopper på vej.


I sandbedet er den vinterblomstrende cyclamen coum  næsten sprunget ud, mens en plante ude i haven ikke engang viser knopper. Til gengæld har den sat små frøplanter. Coum er nem at kende på de afrundet hjerteformede blade.

                                   
Efter at man har været hos tandlægen, skal man købe blomster - det har jeg lært i blogland, så det gjorde jeg også i dag.Valget faldt vist nogenlunde på det, jeg plejer at falde for om vinteren. I morgen skal de arrangeres - den store krukke har jeg nemlig andre planer for.




Kommentarer

  1. Koselig å se påskeklokker i blomst. Snøen forsvinner hurtig hos deg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sneen fik ikke lov til at ligge ret længe.

      Slet
  2. Godt du tager ved lære :) sådan nogle så jeg ikke, så jeg måtte nøjes med roser.
    Smuk er nyindkøbet.
    Godt der er knopper på vej i dem I haven, I har også haft mere sne og kulde end os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Inspiration er jo et af nøgleordene, når man skal beskrive blogverdenen. Ja, vi havde nok en længere frostperiode, end I havde på Samsø; men lang var den ikke.

      Slet
  3. Hej Marie

    Også her er det mildt, og de lover op til 11 imorgen...
    Men lur mig om ikke vinteren kommer tilbage?

    Alletiders at Helleborus er så ekstrem robust - egentlig paradoksalt at den klarer dette med en vis afmålt elegance...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan godt have ret i, at der lidt stil over den ødelagte blomst, som bevarer sin flotte facon på trods af frostens hærgen.

      Slet
  4. Hej Marie. Dine påskeklokker er fine. Mine er slet ikke så langt fremme, men derimod blomstrer juleroserne. Ja, det er godt at forkæle sig selv, når man lige har været ved tandlægen, sådan skal det vist gøres:) :).

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores juleroser ser temmelig forpjuskede ud oven på frosten. Det er rart med et påskud for at købe blomster.

      Slet
  5. Last double Hellebore is a real beauty! Good idea to remind, nex time when I've been to the dentist I go straight to the gardencentre.

    SvarSlet
    Svar
    1. This is probaby going to develop into a trend all over Europe.

      Slet
  6. En fin dobbelt blomstrende helleborus du har været ude at købe. Flot med de mørke aftegninger på den hvide blomst. Mine helleborus orientalis hybrider står i skygge og er kun i begyndende knop, så de har klaret frosten uden men. Dejligt med det milde vejr vi har haft i dag, jeg fik endda lyst til at grave en plante op for at flytte den men så opdagede jeg at jorden naturligvis stadig var frossen når man kom 10 cm ned.
    Du skriver at dine cyclamen står i sandbed, er det potter du graver ned i sandbedet ?Hvilken virkning har det, beskytter det mod frost eller, forlidt/formeget vand ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var en del forskellige fyldte helleborus, og de blev omhyggeligt undersøgt, før jeg besluttede mig. Jeg tror gerne, at der stadigvæk er frost lidt nede i jorden.Sandbedet er befolket af lerkrukker med især løgplanter. Det beskytter nok ikke mod frost, som de fleste løgplanter godt kan tåle, men fordeler vandet på en måde, som vores lerjord ikke kan.

      Slet
  7. Tja, jeg har indkøbt "et par løgplanter" i dag...længes efter forår :

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vel sådan, vi skaffer os en forsmag på foråret.

      Slet
  8. Här har vi vårtemperaturer också, oroväckande faktiskt för än kan vi få många minusgrader. Februari brukar vara kall.

    Har förstått att du är duktig på Cyclamen, det är inte jag. Har prövat ett flertal gånger både höst och vårcyclamen men de brukar försvinna. I våras satte jag två plantor av coum och i går när jag var ute i trädgården såg jag att den ena verkar ha överlevt, massor med små blad stack upp, härligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville også have foretrukket, at frosten og sneen var blevet liggende; men her i landet kan vi godt få begyndende forår i februar. Dejligt, at du lader til at få gang i dine cyclamen. Det allersjoveste er, når de begynder at så sig selv, for det er jo et tegn på, at de trives godt.

      Slet
  9. Godaften Marie.Ja !!! når vi er så utålmodige med blomsterne i haven må vi jo købe os til lidt forår.
    Men godt med gren til drivning..........har lige klippet et par grene fra min store magnolie.
    Dit nyindkøb ser godt ud i krukken.
    God aften Jette
    Og her er det kun juleroserne der blomstre.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid