Det kan ikke nytte noget

- at jamre over vejret, selvom det er fristende. Det er, som det er, og selvom det er koldt, og forårsvejret lader vente på sig, er der en del, der blomstrer. Den hvide peberbusk svigter aldrig, og den lilla er sådan set også sprunget ud, men af en eller anden grund, forsvinder blomsterne ud af billedet, når jeg prøver at fotografere hele busken. For lidt lys i skovhaven gætter jeg på.




Vintergækkerne er overalt, og efter at jeg delte vores eneste gruppe af dorothealiljer for nogle år siden, har vi nu også mange af dem. Jeg er vild med den fine, gule kant omkring de grønne aftegninger.


Helleborus har vi en guds velsignelse af, men i år er de længe om at springe ud for alvor. Mange af dem, faktisk de fleste, er frøplanter som f.eks. de to herunder. Den til venstre er ved at være afblomstret, mens den til højre følger en anden kalender.




De sidste tre planter har jeg vist både i januar og februar, hvilket siger noget om, hvor robuste og udholdende de er.


Kommentarer

  1. Hej Marie

    Jeg klager stadig vekk på været, for selv om det ikke nytter er det faktisk det eneste jeg får gjort med det 😉

    Deilige vårbilder! Hvit daphne kunne jeg godt tenke meg å ha, men den har jeg aldri sett her. Dine cyclamen er helt nydelige. De ser ut til å trives veldig godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Din situation er nu også helt ekstraordinær. Det føles ikke som forår i dag, men blomsterne trækker unægteligt i den retning.

      Slet
  2. Ja det nytter ikke noget at klage over vejret, men mange af os gør det alligevel. Gad vide om foråret kommer lige på en gang, så vi slet ikke når at nyde det.
    Jeg så på fb en hvid peberbusk og tænkte på, at du ikke havde vist din endnu, det har du så nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har vist før oplevet, at foråret og forsommeren nærmest gik i et. Jeg synes jo, at jeg viser peberbusken hele tiden, men det kan alligevel ikke være så slemt, når du ikke har lagt mærke til det.

      Slet
  3. Den er rigtig fin den hvide peberbusk.Det er de andre vinterblomstrende vækster også og jeg ville ønske at jeg havde en guds velsignelse af påskeklokker,men det får jeg måske med tiden!

    SvarSlet
    Svar
    1. Man er nok ekstra taknemlig over de blomster, der trodser vinterkulden. De første år med påskeklokker sker der ikke alverden, men pludselig en vinter går det op for en, der faktisk er mange, og man må begrænse antallet af frøplanter.

      Slet
  4. Hej Marie

    Det har du helt ret i - og det er da noget af en flot blomstring du kan vise idag! Imponerende som vejret bliver trodset!
    opope ved huset i Sverige må jeg have en mellemting mellem dine 2 Daphne - blomsterne er vel nærmest lyserøde:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt, at blomstringen holder længe, for det går godt nok trægt med nye planter, der springer ud. Ja, måske er det en krydsning, du har i det svenske.

      Slet
  5. Hei Marie.
    Ja, vi klager over været. Vi får ikke gjort noe med det. Vi har også hatt snøfall før i mars, endatil i april. Men den har ikke blitt liggende. Nå har vi masse. Godt å se de blomstrende bilder hos deg. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har klart haft forskellige oplevelser af vinteren i år med meget mere sne oppe hos jer.

      Slet
  6. Det er da en imponerende samling blomster, du kan byde på. Og vejret har været ret godt de seneste dage, så der er vel i grunden ikke noget at klage over. Den lille gule påskelilje, som du har vist nogle gange, er så smuk, og det er da fantastisk så lang en blomstringsperiode, den har.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. De fleste af blomsterne har været i gang et stykke tid. Vi mangler noget sol og noget lunhed, for at der for alvor kommer gang i blomstringen.

      Slet
  7. Härliga vårtecken!! Tibast vill jag skaffa mig för doftens skull. Men när det gäller blomning är skillnaden total. De finns hos mig också men ligger under snön och väntar.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Peberbusken dufter først, når det bliver varmere i vejret; det bliver skønt.

      Slet
  8. Hej Marie, din Peberbusk er meget fin. Ja Helleborus er ikke til at undvære. Vejret kan vi ikke gøre noget ved. Jeg kan se mine Vintergækker har klaret sig efter flere dyner med sne, så foråret venter vel et sted derude. Nyder at det er mere lys om aftenen når jeg kommer fra job. Der var tid til en god haverunde i dag. Dejlige Cyklamen og smuk Adonis.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lyset om aftenen og de ukuelige vintergækker er noget af en gave her i marts. Alligevel kan man ikke undgå at blive utålmodig.

      Slet
  9. Hver gang du viser den hvide peberbusk kommer jeg altså til at savne min som bare gik ud. Det var ellers en frøplante jeg havde fået af en bekendt. Den lilla er slet ikke sprunget ud her men står også helt frit.
    I det hele taget synes jeg ikke der sker meget her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, her sker der heller ikke det store. Den hvide peberbusk virker ellers robust, og jeg har hørt om en, der bruger den som podeunderlag.

      Slet
  10. Nej, du har da ikke noget at jamre over med alle de fine vækster på denne tid af året :)
    Har lidt på fornemmelsen, at årshjulet er blevet trukket lidt skævt. Koldt forår og varme til langt ind i efteråret. En ting er dog sikkert: Det skal nok blive forår! Ha' en god dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Billedet med årshjulet illustrerer i grunden fint de sidste tolv måneder. Jeg tjekkede lige mine indlæg fra marts 2016, og der jamrede jeg over solen, som blev væk. Fra nu af vil jeg holde op med at jamre - tror jeg.

      Slet
  11. Flotte blomster, du viser. Det går nemlig stedse fremad mod foråret, uanset hvad. Jeg har en urskov af små selvsåede helleborus. Jeg har planer om at fordele dem i bedet, når jorden og lysten er til det. Ved du, om de nye planter bliver som moderen, eller om der dukker blandinger op?

    SvarSlet
    Svar
    1. I formiddag skinnede solen noget så smukt, og da duftede det umiskendeligt af forår. Min erfaring er, at man umuligt kan forudsige, hvordan frøplanterne bliver. Nogle kommer til at ligne moderplanten til forveksling, andre gør slet ikke.

      Slet
    2. Jamen, så bliver det da spændende. Bare jeg havde plads til alle frøplanterne, men der er i hundredevis, så jeg må bare satse på at jeg rammer de flotteste :-)

      Slet
    3. Ja, man er nødt til at fjerne de fleste, og man ved jo ikke, ondet rammer de allerflotteste af dem.

      Slet
  12. Hej Marie!
    Så härligt att se allt som blommar hos dig. Helleborus och snöklockor, så fina. Lyckas inte med snödroppar och snöklockor, men ger inte upp, någon gång skall det lyckas. Ser helt fantastiskt ut i din trädgård.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ærgerligt for dig. Ved du, hvad det skyldes? Frosten er i hvert fald ikke et problem på vores breddegrader.

      Slet
  13. Ja, det er jo det gode, når nu vejret ikke gør som vi ønsker: planterne vokser alligevel..omend langsomt....og da jeg pt. kun tager en tur i haven 2-3 gange om ugen, kan jeg se mere og mere "vokseværk" for hver gang. Måske kun en cm eller to, men den er der!
    Glæder mig til vi får +8 grader og gerne sol, så eksploderer det nok i krokus her i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige i denne her tid er det sikkert fint kun at gå runden et par gange om ugen, for så ser man flere forandringer. Når man går hver dag, står det nærmest stille derude.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?