lidt nyt

På sådan en vindstille og tåget formiddag , som vi har i dag,  er det næsten, som om haven er tryllet i dvale, så det er ret begrænset, hvad nyt der er at vise derudefra.
Kobjælde / pulsatilla er en af de mange, smukke forårsvækster, vi kan glæde os til. Disse to står i drivhuset, så vi kan nyde dem i øjenhøjde.  Det er frøplanter, og da etiketterne er forsvundet, og jeg hvert år sår forskellige slags, kan jeg ikke vide, hvad de hedder; men nydelige er de under alle omstændigheder.
En af dem, jeg flere gange har sået, er den isblå Budapest, og den forreste på det første billede kunne nok godt være en frøplante fra den, for de får sjældent helt den samme, flotte farve som de sjældne forældre, har jeg læst mig til. Nej, nej, nej,det er vist ren ønsketænkning!

Pachyphragma macrophylla (uden et dansk navn)står med beskedne knopper og frostsvedne blade, mens den blomstrede i fuldt flor 16. marts sidste år.


Søren er i gang med projekt bjælkehytte, hvor der udelukkende skal bruges materialer her fra matriklen. Børnebørnene er begyndt at omtale den som Heidihytten.

Det er spændende, hvordan det kommer til at gå, når han skal fabrikere vinduerne med de specielle rammer. Vanskeligt ser det ud.

Denne fyldte påskeklokke har insisteret på at stikke sine første blomster op ovenover den beskyttende grangren, og de ser da også ud derefter.


 Ind imellem kan det gå op for én, at man har gået rundt og været blind for det helt oplagte i haven, og sådan har jeg vist haft det med vores bøgehække. Den gamle hæk - 80 år gætter jeg på - har smidt de fleste blade og står med silhuetter af de krogede stammer og grene, mens den nye - 25 år - har gemt alle bladene og danner en fast og afgrænsende form 



Til sidst tilbage i drivhuset en blomst i camellia Hagoromo og en fed knop i Jury´s Yellow. 
                            

Kommentarer

  1. Ih, hvor er de smukke, kobjælderne. Den lille lådne, der ligner en opret kobjælde, er bare så nuser :-)
    Står Pachyphragma macrophylla også i drivhuset eller har du den ude?
    Drivhuset kommer rigtig til sin ret i år, fordi det er muligt at fremkalde det manglende forår inde bag glasset.
    Weekenden lover ikke så godt vejr, men god weekend alligevel :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kobjældernes løv er også så lækkert, synes jeg. Pachyphragma står ude og er helt hårdfør. Ja, drivhuset giver de forårsoplevelser nu, som haven ikke kan give, men efterhånden ville det være rart at få det tømt og planterne placeret udenfor.

      Slet
  2. Kobjælderne er så fine, jeg har slet ikke tænkt på at man kunne så dem selv...
    Spændende med bjælkehytten, han er da sej sådan at gå i gang med det projekt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du selv har en kobjælde, er det fint at så frøene helt friske engang sidst på sommeren, og så får du i reglen flere forskellige farver ud af det. Det er i hvert fald min erfaring. ja, han er vist ret sej.

      Slet
  3. Tak for info kobjælder, det ser ud til, at det er nemt at finde ud af. Jeg lader dem selvså sig i ørkenbedet. Kobjælder er så fine både før og efter blomstring.
    Lidt af et projekt Søren har gang i, det bliver spændende at se det færdige resultat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er selvfølgelig det aller enkleste at lade dem så sig selv. Vores jord er generelt for tung til det. Det er Sørens egen ide 100%, men jeg får vist opfyldt mit ønske om et sedumtag.

      Slet
  4. Åh, kjære vene så vakre de isblå kubjellene er! Jeg har sett de på en blogg tidligere. Hvor kjøper du frø til sånne vakre blomster? :)
    Nydelige camellia også!

    SvarSlet
    Svar
    1. De fleste af frøene stammer fra de klubber, jeg er medlem af, men Jelitto, et tysk firma, som jeg handler en del hos, har rigtig mange forskellige.

      Slet
  5. Bøgehække er meget smukke også i vinterdragt.Sjovt at der er den forskel på den unge og den ældre,men dekorative er de.
    De er yndige de små kobjælder,-jeg var ikke klar over at der findes flere farver.Er de vanskelige at få til at spire?God ide at have så tidlige vækster i drivhus,så er der noget at glædes over,mens vi “venter”!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis vi beskar den gamle hæk ned i samme højde som den unge, er jeg sikker på, at bladene igen ville blive siddende. Nej, især hvis man sår friske frø, er kobjælde flink til at spire. nemlig, og vi venter og vi venter:-(

      Slet
  6. Hej Marie

    Ja ligeså stille kommer der mere og mere op - alletiders!
    Flot bjælkehytte, det bliver da alletiders til børnebørnene:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Efterhånden breder der sig en stemning som op til juleaften:-} Børnebørnene var ved at snakke om et slot, men nu er det vist fint med en alpehytte.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Ser fint ut, både med Pulsatilla och Helleborus. Det blev några nya Helleborus från mässan, Pulsatilla är en favorit, gillar att den blommar tidigt, men den får jag köpa nya, då de inte överlever länge hos mig. Kanske skall jag göra ett försök att så dem själv. Skall bli spännande att se stockstugan när den är klar.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Efterhånden ved man udmærket, hvilke stauder der ikke lever længe, og som man alligevel ikke kan undvære. Pulsatilla skal jeg huske at placere i gruset jord med et godt dræn. Ellers forsvinder de også her. Planen er vist, at stockstugan skal være klar til at få tag lagt på efter påsken.

      Slet
  8. Hei Marie.
    Å for noen flotte kubjeller. Jeg misunner dere nede i Danmark som har bar mark og ikke snø. Moro meg bjelkehytte. Skal bli moro å se den ferdig. God palmesøndag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forstår sådan set godt din misundelse; men f.eks. påskeklokkerne lider under barfrosten, som måske vender tilbage hen i ugen. De dør ikke, men blomsterne tager skade og bliver grimme. Også god palmesøndag til dig, Hanne-Lise.

      Slet
  9. Ham Søren har da vist megen energi eller også krævende børnebørn.;-)
    Jeg har altid drømt om en bjælkehytte.Bare sådan en lille bitte en, men det bliver vist en trækasse på højkant i stedet. Du har før hjulpet med navne: Jeg har forelsket mig i Acanthus mollis 'Hollard's Gold' med de gule blade, men jeg kan ikke finde nogen,der har den til salg.
    God påske til jer.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Børnebørnene kan ikke klandres for ideen. Den må Søren tage 100% på sin kappe. Den gyldne acanthus ser spændende ud, men jeg tror også, du må uden for landets grænser for at finde den.

      Slet
    2. Skal jeg købe to,hvis jeg finder et sted de sælger den?
      Anne Marie

      Slet
    3. Jeg har fundet dem i Belgien.Nu skal jeg bare have dem til at sende 10 planter,da det er mindste salg.Men mon ikke jeg finder 8 andre spændende planter hos dem. www.vasteplant.be
      Hilsen
      Anne Marie

      Slet
    4. Hvis du mangler hjælp til at komme op på 10, kan jeg godt ønske mig eryngium yuccifolium, origanum r. Kent Beauty og zigadenus elegans.

      Slet
  10. Hej Marie!

    Underbara, vackra Pulsatilla! Och den ljusblå färgen är så vacker, en sådan färg är svår att hitta i något sortiment.

    Spännande koja som maken bygger, kommer att bli populär hos barnbarnen!

    Nu väntar jag på våren, i morse snöade det igen och i trädgården händer absolut ingenting.

    En Glad Påsk till dig och familjen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu meldes der om vinterligt vejr igen. I dag var der ellers forårstegn i form af knopper i erythronium; men nøgleordet i år er vist tålmodighed.

      Slet
  11. Bokhäckarna är ju så vackra nu. Men den ljusblå pulsatillan - den måste jag leta efter helt ljuvlig. Hoppas vi får en riktigt solig och härlig påsk nu :)

    Ha en fin påskvecka! Carina

    SvarSlet
  12. God pulsatillajagt! Ja, lad os håbe på en rigtig forårsagtig påske.

    SvarSlet
  13. Sikke nogle fine kobjælder. Er helt forgabt i den lyseblå.

    Jeg købte min første sidste forår, men har altså glemt hvor jeg plantede den...! Så spændende om den overhovedet dukker op. Nu ligger der jo sne igen, så kan ikke gå ud og kigge efter den.
    Hav en dejlig påske :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er jeg også selv forgabt i. Spændende om den dukker op, når sneen er smeltet væk. Også god påske til dig.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?