handlingslammet

 - sådan følte jeg mig på det nærmeste, da jeg tog kameraet med på formiddagens rundtur; for hvad skal man fokusere på, når alt springer ud på én gang? Nå, jeg har besluttet at starte indlægget med den opstammede Leonardo da Vinci, som lige netop er begyndt at vise tegn de første tegn på forfald. Der er ikke noget mere lækkert dekadent end sådan en yppig rose, der skal til at smide kronbladene.
Jeg kunne ikke beslutte mig for, om jeg ville bruge et morgen- eller et aftenbillede, så her kommer de begge to.
 

Kalmia skal også med - stor mindre mindst i form af carousel, minuet og angustifolia. Jo ældre buskene bliver, jo mere blomstrer de.






Det gamle staudebed med de gamle silkepæoner også taget morgen og aften og fra to forskellige vinkler.


Botaniske gladiolus communis har overvintret ude i et hævet bed.


Knoldet draphavre/ arrhenatherum bulbosum er på sit højeste i disse dage. Når aksene bryder igennem, mister græsset sin friskhed og skal klippes tilbage for at genvinde friskheden.

De næste to billeder har tilfældigvis identisk opbygning, fandt jeg ud af, da jeg sorterede dagens billedhøst. Det første viser  stor fuglemælk/ ornithogalum magnum sammen med de flotte blade på glaucidium, mens det andet viser persicaria polymorpha Johanniswolke sammen med gunneraens blade, som heldigvis endnu ikke har fået visne rande.


 Formiddagens vejr har været perfekt til fotografering. Himlen var dækket af et fint lag lammeskyer, som dæmpede det skarpe sollys. Derfor viser jeg nomocharis igen. I dag kan man nemlig tydeligt se, hvor fint skinnende og silkeagtige kronbladene i virkeligheden er.

Kommentarer

  1. Åh ja hvor jeg forstår dig, det er svært at holde pause med kameraet, for der sker noget hele tiden og overalt i haven, men det er lækre ting du har valgt at vise, jeg husker jo godt din opstammede rose.
    Jeg er så ikke så heldig med mine to kalmia, de vil ikke blomstre og har ikke gjort det i flere år. Hvordan står dine solrigt eller ej?
    Knoldet draphavre/ arrhenatherum bulbosum ligner en af mine græsser, den breder som jeg ved ikke hvad, gør din ikke det?
    Her har solen skinnet hele dagen og det blæser meget :( Uh hvor er det tørt.

    SvarSlet
    Svar
    1. I sollyset forbyder det jo sig selv at tage billeder, men når der en sjælden gang er overskyet, så er det, man kan få travlt. Mine kalmia står rent faktisk temmelig solrigt. Græsset breder sig kun moderat. Hvis dit græs også har knolde, er det sikkert den samme - den bliver ikke mere end 30 - 40 cm høj

      Slet
  2. Dine nærbilleder af Kalmiaerne er smukke og viser en skønhed, man plejer at overse. Gælder også dagens Nomocharis :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Både knopperne og blomsterne er nemlig et studie værd.

      Slet
  3. Jeg likte begge to! Lyset endrer seg i løpet av dagen, men det var fint både tidlig og sent. Nomocharis er utrolig vakker!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man kan ikke tale om den korrekte farve, for den varierer med lysforholdene.

      Slet
  4. Hvor er det sjovt, at se den store forskel, der er på morgen og aftenbillederne.
    Kalmia er virkelig flot, vi har en lille en, men den har da lidt blomster i år.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  5. Hej Marie

    Flotte Kalmia - jeg kunne forestille mig de trives i dette vejr!
    Og din Nomocharis - elegant!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg, du har ret i. Blomstringen tyder i hvert fald på det. vi

      Slet
  6. Ja, de samme blomster udstråler en vidt forskellig stemning. Vores kalmia var også lidt langsomme til at komme i gang med at blomstre, så vidt jeg husker.

    SvarSlet
  7. Hei Marie.
    Nydelig Leonardo da Vinci. Jeg har også 2 av denne rosen. Mine er ikke oppstrammet. Flotte kalmiaer. Lyset kan endre seg mye. Moro å se forskjellen. Fin uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
  8. Leonardo er nydelig, ja. Det ser ud, som om vejret bliver det samme smukke sommervejr i ugen, vi er startet på.

    SvarSlet
  9. Hej Marie!
    En härlig samling fina växter. Kalmian är fin, tror inte jag sett den förr. Helt fantastiskt med alla pionerna. Leonardo är fin både i morgon och kvällsljus. Nu har det blivit betydligt svalare ute, men solen fortsätter att skina.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
  10. Vi har stadigvæk masser af sol, så pæonerne blomstrer desværre lynhurtigt af.

    SvarSlet
  11. Jeg synes at det er smukt altsammen, så det er godt at du ikke var helt handlingslammet.
    Jeg er totalt overvældet over rosenfloret i år - og hver dag synes jeg at der kommer flere til. Jeg kan se at det er det samme med din Leonardo Da Vinci :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også det, jeg oplever, at roserne elsker vores sommervejr, bare de ikke kommer til at mangle vand.

      Slet
  12. Vakre bilder igjen. Kalmian er ny for meg, og frister...Og godt at man lærer noe nytt, nå er det ut og klippe gresset vi har i et par urner:-)
    Nomocharis er bare nydelig.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig, det er skønt at lære nyt. Selvom solen bager, er der altid jobs, der skal laves.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid