bestøvning

Dagens billeder fik mig til at fundere lidt over, hvordan planterne bestøves. Codonopsis clematidea ser udvendigt ret anonym ud; men kigger man ind i blomsten, er det tydeligt, at alle farvemæssige sejl er sat til for at lokke insekter indenfor. Desuden har blomsten en lidt ubehagelig duft, som uden tvivl virker tillokkende på visse insekter.


Anderledes er det med clematis fusca dwarf form, som er en krybende klematis med små, hårede, blågrålilla blomster.


Farven er anonym og dens duft ligeså, så måske bestøves den af vinden; men det er i mine øjne en usikker metode, når planten er lav og krybende. Blomsten kan minde om en mælkebøtteblomst i opbygningen, når man roder lidt i den. Mælkebøtten er selvbestøvende, og hvis fusca også er selvbestøvende, gør det formentlig mindre, at vindbestøvningen er en usikker metode.


Kæmpehavren/ stipa gigantea er et godt eksempel på en plante, der vindbestøves, og næsten en diametral modsætning til fusca. Jeg lader spørgsmålet om fuscas bestøvning stå åbent og har ikke tænkt mig at sidde vagt ved planten for at spotte eventuelle insektbesøg.

En time senere: Alle spekulationer afblæst! Da jeg for lidt siden gik forbi fusca, havde den minsandten fået besøg af hele to fluer og en enkelt lille bi, så det ser altså ud til, at den trods alt insektbestøves som så mange andre blomster.

Hvis jeg var insekt, ville jeg nok hellere besøge Petit Faucon; men måske har fusca en skat gemt i sit indre, som jeg ikke har fundet.

Med martagonliljerne er der slet ingen tvivl. Her bliver bier og sommerfugle og andre interesserede inviteret indenfor og kronbladene lagt tilbage, så der er god plads - betegnelsen turbanlilje beskriver blomsten perfekt. Støvknapperne hænger og dingler uden for blomsten og gør det svært for insekterne at komme forbi dem uden at tage noget pollen med.
                        album                                                                            pomponium
                         
                                                                                                    


albiflorum

arten 

'Mrs R.O. Backhouse

Claude Shride

Kommentarer

  1. Ja så kan man tænke lidt over bestøvning og blomsterne og bierne. Den dag jeg skulle bestøve en lilje, tænkte jeg lidt over det, men ellers gør jeg kun, når jeg skal bestøve min nektarin.
    Mine martagoner er ikke så langt, måske hjælper regnen på det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Når det summer af insekter, synes jeg også, man kommer til at tænke på det, og i det hele taget nu, hvor der er så meget omtale af de stakkels bier. Nu er vi oppe på hele 3 mm stille regn; man bliver nærmest lykkelig.

      Slet
    2. Ja selvom vi må nøjes med 3 mm, mens andre får 10, så føler man lykken sammen med de glade planter.

      Slet
    3. Vi endte mellem 5 og 6 mm - lidt men godt!

      Slet
  2. Det var et fint indlæg, med flotte billeder. Naturen er vidunderligt varieret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lisbeth. Ja, naturen er både vidunderligt og forunderligt varieret.

      Slet
  3. Hei Marie.
    Det har nesten ikke vært insekter i hagen i år. Men med skogsskjegg og peoner er det fullt liv. Her har det også regnet, men altfor lite. Ble iallefall litt. Martagonliljene står enda i knopp her. God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ok, skoggsskjegg er altså fjerbusk/aruncus. Godt der er kommet gang i insektlivet. Vi fik også en smule regn i dag.

      Slet
  4. Hej Marie

    Flotte martagoner, hos mine er det mest fluer der kommer.
    Bierne har helt andre favoritter nu hvor der er så meget!
    Og Clematis fusca fik du opklaret undervejs:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Man må sige, at insekterne har et enormt stort tagselvbord i disse dage.

      Slet
  5. Insektene har nok å besøke i disse dager, og godt er jo det. Din Clematis fusca dwarf form er så fin, og det samme med Petit Faucon. Jeg liker så godt disse små clematis.

    SvarSlet
    Svar
    1. De små klematis er også blandt mine favoritter, men det er der nu mange planter, der er😊

      Slet
  6. Hej Marie!
    Så vackra liljor, här dröjer det ett tag, innan de blommar. Den lilla klematisen är riktigt söt. Det kom äntligen lite regn i natt.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Haven virker meget friskere i dag, selvom det ikke var meget regn, vi fik i går. Forhåbentligt holdr blomsterne lidt længere tid, nu hvor temperaturen er faldet lidt.

      Slet
  7. Hei Marie.
    Codonopsis clematidia, er virkelig søt, men de vi har fått sykdom de to siste årene, og visner før blomstring, kanskje de vil ha mer sol?
    Igjen, vakre bilder fra hagen din.
    Ha en fin dag./Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har ikke haft sygdomme i denne codonopsis, og du har sikkert ret i, at den foretrækker fuld sol.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid