kolde dage og nætter

- er vel noget, man skal forvente i april; men i denne uge virker vejret nu alligevel ekstremt koldt. Det er umuligt at beskytte alt det, der blomstrer, mod nattefrosten, men vi har dækket nogle krukker og et par planter, som vi er ekstra ømme om, med noget fleece. De planter, jeg viser i dag, må dog klare sig selv. De første tre står i surbundsbedet, og det drejer sig om den løvfældende rhododendron  schlippenbachii, den stedsegrønne roxieanum oreonastes og så stjernemagnoliaen, som allerede har fået enkelte brune blomster



Nu er euphorbia characias wulfenii sprunget helt ud. Den beskrives ofte med ord som skulpturel og arkitektonisk, og det synes jeg er helt berettiget.

Iris er ikke min spidskompetence. Alligevel er jeg faldet for den tidligtblomstrende lazica, netop fordi den blomstrer tidligt.

Primula har derimod altid været en af mine favoritter. For nogle år siden investerede jeg i en håndfuld fra primulaplanteskolen Barnhaven, og de har allesammen gjort det rigtig godt. Det drejer sig om Blue Ice, Dawn Ansell, Mary Crousse, Taigetos og Bonheur, og så har  vårskærm/ hacquetia epipactis lige sneget sig med midterst i anden række.

Græsser forbinder man normalt ikke med foråret, men miliegræs/ milium effusum aureum er en undtagelse sammen med blågræs/ sesleria heuffleriana, som allerede er begyndt at sætte frø.


Anemonella Betty Blake har en ret speciel farve, som ligger et sted mellem gul og grøn og lime.

Til sidst vil jeg vise en imporende kasse med planter, som jeg fik fra Belgien i går fra daphneeksperten Herman Laporte. Kassen er nærmest armeret med papvægge, og når man trækker skillerummene op, er planterne, som står utroligt sikkert og beskyttet, lette at tage op.

Kommentarer

  1. Jeg er rigtig glad for, at min schlippenbachii ikke er sprunget ud endnu. Foreløbig beskytter vi kun Queen bee, men vi har så også været heldige kun at have rim i græsset en enkelt nat.
    Hvor er de fine alle dine primula, men også vårskærmen ser godt ud, den har jeg ikke held med.
    Det var dog en imponerende kasse, det firma kan da noget med forsendelser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis er der et stort egetræ i læbæltet, der rager ud over surbundsbedet. Det må beskytte planterne mod nattefrosten i et vist omfang. Ja, primula bliver man aldrig træt af. Ja, fornem kasse.

      Slet
  2. Ja, jeg kan tenke meg at du må ha vært nervøs for både frost og planter. Her har det vært så kjølig at det er lite som har våget seg frem med blomster. Hos deg er det jo mye i full blomst! Primula er en favoritt her også. Så mange fine du har! Flott farge på Anemonella.

    SvarSlet
    Svar
    1. Når jeg tjekker Yr og TV2 vejret, siger de begge to nul grader her, men man bliver jo sommetider overrasket. Ja, primula er en fin forårsplanter, som sagtens kan klare vores lerjord.

      Slet
  3. Hej Marie
    Det har været nogle kolde nætter og dage. Forhåbentlig har det klaret sig hos dig, eller i hvert fald med kun ubetydelige svidninger.
    Du har som altid planter, jeg aldrig har hørt om. Spændende. Og det er spændende primulaer, du viser - Interessant at se de mange forskelligheder.
    Allermest kan jeg lide Euphorbiaen. Den kunne jeg godt tænke mig.
    Mange hilsener med ønske om lidt mere sol og varme, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nok uundgåeligt, at nogle planter får et svirp af frosten, men nu er nattefrosten vel ved at være et overstået stadium. Vortemælken stod og vinkede til mig, da jeg besøgte en planteskole i juli måned. Da havde den ingen blomster, men var alligevel en flot plante.

      Slet
    2. PS jeg har tjekket daphne-siden. De er godt nok lækre. Jeg må overveje om jeg kan finde plads. De skal have ret meget sol, kan jeg se, men kan til gengæld også tåle at stå varmt i et havehus... Sidstnævnte kunne jeg godt prøve. Tak for link.

      Slet
    3. Velbekomme! Daphne er bestemt også en særdeles velegnet planteslægt, når man går efter nogle planter, der vokser langsomt og ikke skal fylde en masse.

      Slet
  4. Hej Marie

    Det var en imponerende side Herman Laporte har - den kendte jeg ikke. Det er altid en fornøjelse at kende disse rigtig specielle og nørdede sider - Rhododendron og det alpine har han unægtelig også en del af - går ud fra at kvaliteten var strålende?
    Ja dette er vel typiskt april vejr - og vi er vej mindst en 14 dage forud i forhold til sidste år.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
  5. Som du kan se, er det små planter, selvom jeg har valgt den største mulighed, hvor der var valgmuligheder. Til gengæld er priserne overkommelige, og planterne fejler absolut ingenting, er bare små.

    SvarSlet
  6. Hej Marie!
    Det har varit riktigt kallt här, men jag tror det vänt nu. Du visar så fina växter, primula har jag bara haft i några år, är speciellt förtjust i bollprimulan. Vacker färg på din Betty Blake. Soligt och fint, hoppas det blir varmt också.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Kugleprimula holder jeg også meget af. Den blomstrer vel først i maj engang. Forhåbentligt vender vejret snart.

      Slet
  7. Hei Marie.
    Bitende kaldt her også. En har ikke så lyst til å være ute i hagen. I går snødde det her. Nå må vi snart få litt varmere vær.
    Det finnes så mange fine sorter primula. De har tendens til ikke å overleve vinteren her. Vet ikke hvorfor.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
  8. Ja, februar var vel lunere end april. Primula er en stor planteslægter, som du skriver. Almindeligvis er de nemme planter, så det er lidt mærkeligt, at de ikke trives hos dig.

    SvarSlet
  9. Det er et fint billede af din Euphorbia. Den plante kan der vist sættes mange forskellige tillægsord på. Farven ser meget intens ud, den virker næsten selvlysende. Den må kunne lyse op i bedet på en overskyet dag.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Forhåbentligt overlever den nattefrosten. Den er ikke hårdfør alle steder, så jeg krydser fingre

      Slet
  10. Forstår godt du er vild med din vortemælk. Her har vi lige plantet to med røde blade og limegule blomster - det er også et flot syn. Og ellers kan man jo kun blive forelsket i de super-nuttede primula! Dejlige billeder.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Ulla. Vi er på vej hjem fra plantemarked i Kiekeberg, og der så vi også en del flotte vortemælk, men købte nu ikke nogen. Nuttet er det helt rigtigeord til at beskrive de lave primula.

      Slet
  11. Hej Marie!

    Här har det varit riktigt kalla nätter senaste vecka men vi har ju inte kommit lika långt med våren som hos dig och ju längre våren fortskridit desto större risk för skador.

    Jag delar absolut din förtjusning med Primula, det är en underbar växt i vårens första tid och det finns ju mängder att välja mellan. Alla är inte först ut så ett bra sortiment av Primula gör att man kan ha blommande plantor under lång tid. Skall nog försöka komplettera med fler Primula. Konstigt egentligen men det är en av få växter som jag planterade i början av mitt trädgårdsliv och som jag aldrig har tröttnat på.

    Hälsningar
    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Gunilla. Jeg har det på samme måde med primula. Dog er det uden tvivl etageprimulaerne, jeg især er optaget af og har sået mange af, men de er ikke fremme endnu - heller ikke hernede i varmen 😋

      Slet
  12. Hei Marie.
    For en fantastisk flott stjernemagnola!!
    Det er nok den som har klart seg dårligst hos oss, Etter mange netter med - 5 til -8.
    I dag morges - 7, men nå loves vi varmere vær fra onsdag.
    Primulaene dine er bare flotte, og primula har også blitt en av mine vår-favoritter.
    Ha en riktig god påske/Eirin

    SvarSlet
  13. I dag er stjernemagnoliaen mere brun end hvid, desværre; men april måned kan være hård ved de tidligtblomstrende planter, det ved vi jo. De små primula når frosten til gengæld ikke ned til.

    SvarSlet
  14. Aprilvejr er altid meget lunefuld, men jeg tror, at problemet i år er, at vi havde en periode med lunt vejr og det satte gang i mange ting.
    Fine Primula, jeg købte nogle dobbelte fra England for nogle år siden, desværre ser det ikke ud til, at de kommer i år, måske på grund af den tørre sommer.
    Sikke en fin Vortemælk.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du sikkert ret i Tørken var bestemt ikke godt vejr for primula. Nu har vortemælken overlevet kulden, så nu regner jeg med at den tager et år mere.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring