september

Der sker noget med min indstilling til haven og havearbejdet, når vi når til september. Jeg føler ikke længere et behov for at rumstere rundt og fjerne ukrudt og visne grene og nedfaldsæbler og i det hele taget shine haven op. Nu må den godt drosle ned stille og roligt, og når jeg kigger på bedene, får det mig først og fremmest til at reflektere over alt det, jeg synes, der skal ændres på med henblik på næste år. Nydningen, for nu at citere Bamses Billedbog, er med andre ord mere eller mindre forduftet, eller også dufter den bare  anderledes om efteråret.

Det betyder selvfølgelig ikke, at jeg ikke kan glæde mig over at gense clematis rehderiana oppe i en bærmispel og opdage, at clematis Mary Rose lever i bedste velgående.


Eller over at se, at et impulskøb i form af en farverig star trives godt, at en hjemmesået rudbeckia er begyndt at springe ud med fløjlsbløde blomster, og at aconitum Red Wine, har været fyldt af blomster i år.



Et mindre projekt er allerede ved at blive gennemført: Jeg foreslog Søren, at vi skulle udvide et lille rundt bed, som kamouflerer eller bløder op på det spidse hjørne af terrassen. Der gik ikke mange dage, så var græstørvene fjernet og den dobbelte stenkant flyttet længere ud i græsplænen. 

Vi nåede også at få taget hul på beplantningen bl.a. med flytningen af Pinky Winky, men nu har øsende regnvejr sat en effektiv stopper for at komme videre.

Jeg slutter på gårdspladsen, som i sommersæsonen er hjemsted for vores krukker med forskellige agapanthus. De blomstrer desværre slet  ikke lige så vildt som sidste år. F.eks. er der kun en enkelt blomst mod tre sidste år i Midnight Cascade.


I den halve vintønde er der kun grågrønne og hvide farver med et gammelt oliventræ som den dominerende figur. Jeg har prøvet at efterleve et princip for beplantning af krukker, der siger, man skal have en thriller (oliventræ) fillers (euphorbia Diamond Frost) og spillers (sølvnyresnerle). Den beplantning går tiden næsten helt sporløst henover.

Kommentarer

  1. Flotte rudbeckia og Red Wine! Jeg sådde Rudbeckia 'Sahara' i vår, og de blomstrer også nå. Jeg har bestilt mange frø av de til neste år, og de er absolutt verdt å ha nå på høsten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Desværre har jeg ikke gemt navnet på rudbeckiaen, men det kunne godt ligne Sahara.

      Slet
  2. Hej Marie

    Det tror jeg vi er mange der kender - det hele drosler ned, og vi med:)
    Flotte sager du viser - Aconitum 'Red Wine' har jeg tænkt mig at prøve!
    Bedet blev rigtig flot - godt med ny jord:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sådan er det nok bare. Det udvidede bed bliver nok hurtigt fyldt op med planter.

      Slet
  3. Ja jeg går heller ikke til den med samme ildhu mere, mon ikke vi alle trænger til en pause, både planterne og os. Men der er jo stadig meget at betragte derude og holde øje med. Ukrudtet kommer nok for fuld kraft, for tænk dig - vi får regn, så det kan høres. Der bliver nok at gøre i næste uge.
    Herligt med et nyt bed, jeg kan endda kende stedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis man orker og har lyst, er der da masser af opgaver, man kan tage op, og ukrudtet drosler overhovedet ikke ned. Godt at I omsider får noget regn.

      Slet
  4. Hei Marie.
    Ja, en merker at iveren og entusiasmen er for nedadgående. Vi har jo holdt på siden mars. Nå går jeg og koser meg og planlegger litt til neste år. Flott å kan utvide bedet litt.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Når du formulerer det sådan, er det i grunden ganske naturligt, at vi ikke længere føler den samme energi. Udvidelsen af bedet varsler også, at der snart starter en ny havesæson.

      Slet
  5. Hej Marie!

    Du beskriver det så fint, höstens ankomst till trädgården. Det infinner sig ett lugn både i våra trädgårdar och hos oss som stretat och tagit hand om dem sedan tidig vår. Själv uppskattar jag hösten trots allt skräp som faller ner överallt och gör att det ser ovårdat ut. Höst innebär oftast också mer nederbörd och den eviga stressen med torkan försvinner.

    Den nya rundeln blev jättesnygg, kontrasten där det fyrkantiga möter den runda formen är väldigt tilltalande.

    Ha det så gott Marie!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tørken blev ikke for alvor et problem for os i år, heldigvis. Tværtimod har det regnet meget den sidste måned. Supermarkeder og havecentre bugner af potteplanter, som skal hjælpe os haveejere med at klare overgangen til efteråret uden at ryge ned i et sort hul, men den metode er jeg ikke vild med. Så hellere gå nogle ture i naturen.

      Slet
  6. Hej Marie!
    Det är fortfarande mycket fint som blommar hos dig. Om hösten blir det ett lugnare tempo, tid att planera för nästa säsong. Gillar din plantering i vintunnan. Fick ingen blomning på min Agapanthus som jag var så rädd om. Den fick bo inne hela vintern, och är grön och fin, men inga blommor. Rabatten blev riktigt fin.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, blomster er der stadigvæk, omend effekten nu er mere afdæmpet. Det er da pudsigt, at vi begge to har oplevet, at blomstringen i agapanthus har svigtet i år. Er det mon tilfældigt, eller har 2019 skabt specielle betingelser for dem?

      Slet
  7. Enig, Marie. Jeg drosler også ned og om en eller to måneder afhængig af vejret, så går jeg skridtet videre og lukker ned, så der kun er sporadiske tjek-runder tibage.
    Thriller... osv kendte jeg ikke, men vendingen er straks indført i min hjerne.
    God ide med bedet.
    / Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du går jo hele vejen og lukker helt ned om vinteren. Det gør jeg nu ikke. Dertil har jeg for meget glæde af at færdes i haven også, når kulden napper.

      Slet
  8. Your garden is very lovely. Enjoy it while you may because whether we like it or not winter is not so very far away!

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you, David. You are probably right about winter not being that far away.

      Slet
  9. Jeg forstår hvad du mener mht. neddroslingen, jeg plejer også at blive havemæt hen ad sensommeren og heldigvis kan en tilgroet have klare det. Her går det ikke helt endnu, hvor jeg har bar jord flere steder, men jeg arbejder på at tilplante bundene og holder samtidig tidslerne nede. Det er godt at jeg har mere tid nu for ellers kunne det ikke lade sig gøre.
    Det var en god ide med rundingen af bedet, det passer jo perfekt i forhold til bedene og græsgangen bagved.
    Spændende princip for krukkebeplantningen, det vil jeg huske.
    Rigtig god weekend :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Havemæt er et utroligt rammende udtryk. Selvom vores have heldigvis ikke plages af tidsler, dukker der alligevel hele tiden ukrudt op, som gerne skal holdes nede i et vist omfang. Ellers bliver haven for trist at se på. Næste gang jeg rydder op i bedene, vil jeg drysse kompost mellem planterne, og så må det være slut med den slags havearbejde for i år.

      Slet
  10. Hvor er det fint med det runde bed, der omslutter hjørnet af terrassen. Jeg tror også, det er blevet pænt, at cirklen er blevet større - og så har du oveni fået mere plads til planter.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  11. Tak, Elna. Vi har udvidet bedet ad flere omgange. I starten stod der kun en troldhassel. Nu tror jeg, størrelsen er blevet ok.

    SvarSlet
  12. Sådan har jeg det slet ikke😀 Heldigvis for her er der stadig masser af ukrudt, det skal fjernes, hvis ikke alle planter skal forsvinde i det næste år.
    Fin udvidelse af det runde bed og flot beplantning i tønden.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt for dig😊 Det kan sikkert også til dels skyldes det idelige regnvejr, at havelysten kan være vanskelig at grave frem.

      Slet
  13. Det ser fint ud med udvidelsen af bedet :)
    Jeg tror at mange får lyst til at drosle ned - og så kommer havelysten lidt igen, når man skal til at købe og lægge forårsløg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Ulla. Ja, løglægning og -køb hjælper sikkert på havelysten.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Med en uge til sommertid

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed