småblomster, kæmpeblade og køkkenhave

 Erigeron karvinskianus kunne godt tænke sig at have mere plads at brede sig på, men får det ikke.

Acis autumnalis har blomstret hele august måned og lader ikke til at skulle stoppe foreløbigt. Den sår sig selv, og formerer flittigt de små løg.


Codonopsis lanceolata har som noget nyt produceret en hel klase af sine små klokkeblomster.

Storbladede planter som olieplanten har jeg det med at falde for, selvom mange af dem ikke er vinterhårdføre. I år var olieplanten så langsom til at komme i gang, at den nu har en behagelig højde på kun en meter, hvor den sidste år blev dobbelt så høj og var voldsomt udsat i blæsevejr.

Så er der mere skub i trædahliaen dahlia imperialis. Den blev plantet ud i år efter to år som krukkeplante, og det har den kvitteret for ved allerede nu at være over to meter høj. Hvis den blomstrer, og det skal man ikke forvente på vores breddegrader, sker det ikke før i november. Hvis vi havde et orangeri, skulle den have en fast plads derinde, og så ville den uden tvivl blomstre. Alligevel holder jeg et vågent øje med, om der dog ikke imod alle odds dukker knopper op i topskuddene.

At den også bliver kaldt bambusdahlia kan ikke undre, når man zoomer ind på en stilk.

Trædahliaen skal blive i jorden henover vinteren som et eksperiment - selvfølgelig behørigt dækket med grene o.l., og det samme har jeg valgt at gøre med rispapirsplanten/ tetrapanax papyrifer rex. Til vinter skal drivhuset nemlig ikke proppes sådan med planter og krukker, som vi ellers har haft for vane. Det er i hvert fald planen lige nu; så får vi se, hvordan det ender.

Glaucidium er en af mine favoritter blandt forårsstauderne, og den er desuden en nydelig bladplante resten af sæsonen. Den behøver vi heldigvis ikke at vinterdække.

 Sølvaks/ stipa calamagrostis er nærmest den diametrale modsætning til de storbladede planter.

I juli blomstrede det mægtige prydløg allium globemaster, og da det var afblomstret, blev det gravet op og opbevaret tørt, indtil det nu skal i jorden igen i det renoverede bed, jeg viste i det forrige indlæg. Jeg plejer normalt ikke at grave prydløg op; men der var et par andre planter, som der skulle gøres plads til, og min spade har den uvane at ville ødelægge de løg, der bliver liggende i jorden.
 allium globemaster 12. juli 2019

Da jeg fjernede de visne stilke fra løgene, fik jeg den behagelige overraskelse, at alle fire løg delte sig i to, så nu gætter jeg på, at vi får det dobbelte antal globemaster til næste år.

Der er en egen stemning i vores gammeldags køkkenhave (uden højbede og andre moderne tiltag :-)), når vi kommer ind i september, især på sådan en stille formiddag, som vi havde i dag. Porrerne fylder altid meget, og i billedet herunder er det fennikel, som ligner dild i forgrunden. Der er ingen duft ved fenniklen; men når man nulrer de gule frø, kommer den karakteristiske lakridsduft tydeligt frem.

Ambrahækken/ artemisia abronatum dufter derimod helt tydeligt af cola, når man trækker hånden igennem den.

 Græskarret herunder er jo dekorativt; men Søren mener ikke, det er anvendeligt til Halloween.

Den gule cosmos er langt om længe begyndt at blomstre godt. Jeg spekulerer på, om dens frø er farveægte.

Det blev til temmelig mange billeder i dag, og alligevel vil jeg tilføje et mere. Clematis Roguchi har nu blomstret hele sommeren og fylder stadigvæk godt i landskabet. Dens stativ er det eneste trekantede stativ, vi har, og er lavet af noget rionet, som Søren har bøjet, malet sort og pyntet med tre små kugler på toppen. Ret enkelt, men alligevel elegant, synes jeg.

Kommentarer

  1. Jeg vil jo tro at den gule cosmos er fargeekte, for hvordan skulle de ellers få frø til de gule ? :) Den er helt nydelig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tænker jeg sådan set også, men sikker er jeg nu ikke.

      Slet
  2. Ja det var mange billeder i dag, og mange planter som jeg ikke kender. Det har du nu tit, du finder altid noget spændende. Ambraen kender jeg dog, den skal man ikke for tæt på, hvis man ikke kan lide colalugten. Sølvaks/stipa calamagrostis har jeg haft, men jeg synes ikke, jeg kan finde den mere, ærgerligt for den er så fin. Har du plantet din Allium globemaster igen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Aliummen skal i jorden i morgen. Sølvaks er jeg også meget glad for. Den helt sin egen sammenlignet med de andre græsser, der florerer på denne tid af året.

      Slet
  3. Hej Marie

    Man bliver ofte overrasket over at se hvordan ens løg har delt sig. Jeg oplevede det samme med 'ambassador' men de nye løg blev aldrig det samme som moderløget.
    Spændende at lade trædahlien blive i jorden - mere og mere klarer sig på friland - vintrene er bare mildere.

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg går da ellers ud fra, at det bliver de samme blomster, der kommer ud af de delte løg. Ja, netop, de milde vintre frister til, at man lader flere forholdsvis sarte planter overvintre i jorden.

      Slet
  4. Hei Marie.
    Likte godt de første bildene. Planter trenger ikke være store for å skinne.
    Tenk å kunne ha en clematis som blomstrer hele sommeren.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret, små blomster kan også lyse op. Ja, Roguchi er en gave.

      Slet
  5. Hei Marie.
    Spennende å lese din blogg. Det er stadig planter jeg ikke kjenner , og får lyst til å få tak i. Den gule cosmosen er bare vakker, får håpe den er frøekte.
    Vår Clematis Roguchi står også i et trekantstativ, av armeringsnett, og har blomstret i hele sommer:-)
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er hyggeligt, at du kigger indenfor på bloggen. Vi er med andre ord to erfarne havemennesker, som kan anbefale Roguchi😊

      Slet
  6. Hej Marie!
    Alltid spännande att se dina växter, ovanliga skönheter. Vackert också med växter som har vackra blad. Planterade en Bronsrodgersia för några år sedan, men den kom inte upp året efter. Vackert klematisstöd. Har en Cosmos Xanthos bland mina fröpåsar, vackert ljusgul.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. At forsøge sig med nogle forskellige slags planter er noget af det, der giver noget krydderi til havelivet, og så må vi nok leve med, at vi sommetider bliver skuffet. Den gule cosmos er vakker, ja, men var længe om at komme i gang med sin blomstring.

      Slet
  7. Hvad du dog ikke har... :-) Trædahlia... aldrig hørt om. Sikke stængler...
    Er din Erigeron karvinskianus flerårig hos dig - jeg har lige læst, at den er enårig?
    /Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Den lille erigeron er helt klart flerårig - jeg såede den af frø, jeg købte i en frøhandel. Jeg kom desværre til at placere trædahliaen alt for tæt på et lille træ. Jeg drømte ikke om, at den ville blive så stor og mægtig i vores klima.

      Slet
  8. Hej Marie!

    Du har alltid så mycket spännande växter att visa, här börjar det mesta se lite avdankat ut. Min favorit Codonopsis lanceolata en fantastisk blomma om man tittar den i ögonen. Min försvann för 2 år sedan i torkan men plötsligt dök ett litet skott upp i år. Kanske kan det bli något av den nästa sommar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Codonopsis lanceolata holder jeg også meget af. Umiddelbart ser den lidt grå og uanselige ud, men kigger man nærmere efter, er den simpelthen et lille kunstværk.

      Slet
  9. Det er utroligt, du bliver bare ved med at vise skønne planter :-)
    Den lille Bakkestjerne kan jeg se, at du skriver er flerårig. Jeg har hørt at den er etårig, men håber da at du har ret. Måske skal jeg plante den ud i jorden, den står i en krukke.
    Jeg troede ikke, at Acis Autumnalis kunne overvintre her i danmark, men den er bare så fin, den må jeg da vist have :-)
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen den bakkestjerne, jeg viser, har i hvert fald overvintret helt uden problemer. Acisløgene skal bare placeres et lyst sted med et godt dræn, så er det min erfaring, at de klarer sig udmærket og måske oven i købet sår sig selv, og det er jo det allersjoveste.

      Slet
  10. Der er næsten ikke noget mere charmerende end en gammeldags køkkenhave sidst på sæsonen, når det hele gror lidt vildt. Og så dufter den så dejligt af regnvåd muld.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig. Sidste år såede Søren (køkkenhaven er hans domæne) grøngødning i køkkenhaven, og i år lader han ukrudtet om at dække jorden, der hvor afgrøderne er taget op.

      Slet
  11. Roguchii - nu har jag sett den på flera bloggar och FB inlägg och den måste jag skaffa. Vilken otroligt vacker färg! Och dahlian som inte är en dahlia fast jag måste nog ta upp den tyvärr. Men bladen var sagolika :)

    HA det gott! Carina

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid