den vilde have

- vild med vilje, hjemmehørende planter, biodiversitet, bidød er allesammen begreber, som flyver om ørerne på os i den aktuelle naturdebat. Nu er jeg jo en stædig vestjyde, som ikke er ret vild med, at andre dikterer, hvordan jeg skal leve, og hvordan jeg skal indrette min have, så selvom der uden tvivl er rigtig god grund til, at vi forholder os kritisk til, hvordan vi dyrker haven og behandler naturen mere generelt, så vågner min medfødte skepsis automatisk, når disse begreber får karakter af absolutte sandheder, som bare skal accepteres 100%.

Derfor var det lige vand på min mølle, da jeg faldt over denne artikel om et engelsk forsøg vedrørende hjemmehørende planters betydning for insekter og småkravl. Artiklen er hurtigt læst; men jeg gengiver her  den generelle konklusion på forsøget:

1: Jo mere plantevækst jo bedre for de dyr der lever på planter. Så plant masser af planter og få dem til at gro.
2: Jo flere nektarrige planter man har des flere pollensøgende insekter vil der tiltrækkes
3: Du får flere smådyr på besøg hvis du planter hjemmehørende planter eller relaterede arter fra den nordlige halvkugle
4: Det er værd at søge efter haveværdige hjemmehørende plantearter som er gode for insekter
5: Udvid blomstringssæsonen ved at anvende eksotiske blomstrende planter.

Som det ses, kommer de hjemmehørende planter først på tredjepladsen, og når man ser nærmere på resultaterne, er de kun marginalt bedre end de to andre grupper, de sammenlignes med.

For mig at se, er den vigtigste lære af undersøgelsen, at det er vigtigt at vide noget om de planter, man putter i jorden, både når det gælder de forhold, man byder dem, og hvor nektarrige de er. 

https://www.sarastro-stauden.com/  i Østrig har jeg handlet med et par gange og er blevet ved med at abonnere på deres nyhedsbrev. I juli handlede det om en isekthave, som planteskolen havde fået kommunal tilladelse til at skabe på et jordstykke foran kirken, som ellers var lagt ud som en kedelig græsplæne, der skulle bruges en masse benzin på at slå. Her kommer listen over de 13 bivenlige planter, der blev brugt:

Indianernesseln - Monarda in Arten und Sorten (alle 3-4 Jahre verjüngen!)
Anisysop - Agastache rugosa, A. foeniculum, einschließlich Sorten wie ‘Blue Danube‘
Bergminze - Calamintha nepeta ‘Triumphator‘ (der beste Langzeit-Dauerblüher!)
Kompasspflanze - Silphium mohrii, Silphium perfoliatum, Silphium wasitonense
Herbstastern - Aster novae-angliae, Aster novi-belgii und Hybriden
Sonnenhut - Rudbeckia fulgida, Rudbeckia missouriensis, Rudbeckia triloba (2-jährig)
Sonnenbraut - Helenium in vielen Sorten, frühe und späte!
Staudensonnenblume - Helianthus, in Arten und Sorten
Roter Sonnenhut - Echinacea in Arten und Sorten
Goldbaldrian - Patrinia scabiosifolia
Himalaya-Silge - Cortia wallichiana (ausdauernder Doldenblütler)
Amerikan. Bergminze - Pycnanthemum in Arten und Sorten (keine Schönheit, aber ein wahnsinniger Insektenmagnet!)
Salbei - Salvia nemorosa und Sorten, Salvia pratensis, Salvia sclarea (ein Muss!)

Jeg blev ganske opløftet over at læse nyhedsbrevet, på det personlige plan fordi jeg kan sætte flueben ved 11 af de 13 planter, og mere generelt, fordi jeg synes, bihaven er et tiltag der virkelig batter noget, samtidig med at den forskønner hverdagen for byens beboere. Måske inspirerer den også beboerne til at tage deres egen havekultur op til revision.

Med den dommedagsstemning, der hviler over meget af den aktuelle klima- og naturdebat, er det opløftende at se positive tendenser, og også her i Vestjylland er der efterhånden en del eksempler på kommuner, som tillader deres grønne områder at blive vildere,  og landmænd, som er begyndt at så blomsterbræmmer i udkanterne af markerne i stedet for at dyrke jorden helt ud i den sidste millimeter.

Kommentarer

  1. Ja, det er en kjent debatt her også. La hagene bli ville, og la gresset gro i steden for å klippe gresset er noen av rådene.
    Jeg synes det er viktig å tiltrekke seg bier og andre insekter. Min nabo her har bikuber, og jeg prøver å tiltrekke de hit for å spise :)
    Heuchera er en plante som tiltrekker seg mengder av insekter, og det samme med rhododendron. Ingen av de hører til her, men så lenge de tiltrekker seg insekter så synes jeg det er ok.
    Her dyrker bøndene planter som kan pløyes ned i jorden, altså noe som kalles grønngjødsling her. Dette med økologisk landbruk er bedre enn tradisjonelt landbruk, for med dyrking av honningurt så er det lang blomstring. Det er helt sikkert mye som kan gjøres bedre, men det er skritt i riktig retning.
    Du er riktig god på dyrking av bievennelige planter, for jeg kan bare krysse av på 7 av de :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Bierne må vi uden tvivl tage bedre vare på, end vi har gjort tidligere. Grøngødning bruges også i stigende grad i Danmark, men alligevel ser man stadigvæk mange sorte marker på denne tid af året.

      Slet
  2. Interessant læsning, jeg tror også, jeg har gjort mit for bierne. Mindst 10 ud af de nævnte har jeg i haven. Jeg har også vild have i form af brændenælder og tidsler, så det må være fint. Silphium mohrii kender jeg ikke helt, det er lidt svært med det tyske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tyske kan godt være lidt besværligt, og det er en skam, for den enkelte staude får jo en kort, men nyttig varedeklaration. I vores store haver har vi heldigvis plads både til det vilde og det kontrollerede. Det må være svært i en lille parcelhushave.

      Slet
  3. Hej Marie

    Ja, dommedagsstemningen kan jeg heller ikke være med til!
    På min udforskning af status her i mellemeuropa møder jeg ofte haveejere der er helt på linie med dine synspunkter, folk er ikke så forskellige. Foretagsomheden og ideerne er dog i praksis ekstremt traditionelle når det gælder det ikke økologiske landbrug og skovbruget i det store hele.
    Morsom konklusion på den engelske undersøgelse - men vi vidste det da egentlig godt;)
    Alletiders at Sarasto bruger så mange forskellige blomster og fra hele verden. Du har ret, det er et glimrende sted at handle.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er glædeligt, at bevidstheden om, at der må ændres på vores holdning til natur og miljø er en tendens, der kan ses på tværs af landegrænserne. Desto mere sandsynligt er det, at der kommer til at ske ændringer, og at vores viden bliver mere nuanceret. Det ville være rart med færre slagord og mere handling.

      Slet
  4. Tja, sommetider syntes jeg den debat bliver temmelig ensporet og hysterisk. Almindelig sund fornuft og måske især "jydsk mistro" er en god ting. Alt det "de kloge" sige vi skal i haverne, har vi stort set haft i vores have altid. Ukrudt i hjørnerne, kvasbunker, ingen gift, blomstrende planter så længe som muligt..
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg ikke være uenig i, og sådan er vores have faktisk også. På den anden side ser man jo også haver, hvor granit skærver og fliser fylder mere end planter, og det er selvfølgelig ikke specielt bivenligt.

      Slet
  5. Tak for den artikel, som jeg også blev opløftet af, for selv om jeg indtil videre kun har fem ud af de tretten, så ved jeg at jeg har nogle andre bivenlige planter i min unge have :-)
    Tidens løftede pegefingre er jeg også træt af, selvom jeg er fra sjælland og enddog i nogles øjne "københavner". Jeg har utrolig svært ved at leve mit liv ved at dunke mig selv og andre oven i hovedet hele tiden, men jeg tror på det gode eksempel og jeg har allerede haft nogle forbipasserende inde i haven som har sagt at de blev inspirerede og som har fået nogle frø fra skærmplanter og andet med sig hjem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar. Den blev jeg lige så opløftet af som af artiklen:-) Eksemplets magt tror jeg også på; bl.a. derfor er jeg vild med det østrigske projekt

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid