haverundtur - starten



Når man ikke har noget specielt på hjerte, kan man jo altid tage en runde i haven. Det kan sommetider forbavse en selv, hvad man ender op med af billeder.

I dag startede jeg turen på vejen lige før indkørslen. Der plantede vi nemlig disanthus/ hjerteglød i efteråret, og allerede nu er dets hjerteformede løv begyndt at antage efterårs- eller sensommerfarver. For at beskytte det mod glubske rådyr har vi været nødt til at indhegne det lille træ.

I selve indkørslen blomstrer lige nu det hvide kongelys/ verbascum chaixii 'album'. sammen med prikket klokkeblomst/ campanula punctata.

Inde i skovhaven støder vi først på den mere end 2 meter høje storkonval (polygonatum zanlanscianense), som er besat med frugtklaser hele vejen op langs stilken. De udvikler sig til smukke olivengrønne bær med tiden, som sår sig selv forholdsvis villigt.


Empress Wu er lige så imponerende, bare på en anden måde.  Den har en enkelt blomsterstilk, 

I den nordlige ende af skovhaven blomstrer Romantika helt vildt, men gider ikke bruge den fuglerede, vi har tilbudt den som stativ.

Blomstringen vender mod øst, hvorfra der kommer mest lys. De lyserøde blomster i baggrunden tilhører rhododendron prunifolium.

På østsiden blomstrer også en dværgklematis (clematis fusca dwarf) og på vestsiden står hosta sum and substance.
                                                     

I surbundsbedet, som er det næste afsnit, jeg besøger, gør pachysanthum opmærksom på sig selv med det nye løv. Det blå løv, der kan anes i forgrunden, tilhører lepidostylum, hvis lysegule blomster næsten forsvinder i det nye løv.  Den røde lian i baggrunden tilhører ildkarse/ tropaeolum speciosum, som har draperet sig henover en kalmia.



Billedturen slutter midt i staudebedet, hvor en blå hosta og rosen Sweet Pretty står på hver sin side af pikstensstien. Jeg er overbevist om, at de to farver gensidigt giver dybde til hinandens farve.




Kommentarer

  1. Hej Marie

    Det var da en flott rundtur i hagen din! I år synes jeg at hosta er enormt store, og det ser ut som de har likt denne sommeren godt. Fantastisk blomstring på Romantika!
    De nye bladene på rhodoene er så fine.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Marit. Helt generelt synes jeg, der er mange planter, som har et godt år og trives usædvanligt godt.

      Slet
  2. Spændende rundtur.. Den er rigtig sjov den blå krøllede hosta..
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg mener, hostaens hedder stormy seas, og det navn passer godt til den urolige, blå overflade.

      Slet
  3. Ha, jeg hæftede mig ved det du skrev om, at det somme tider kan undre, hvilke billeder man har fået i kameraet. Det er nemlig altid sjovt at se billederne til sidst, for hvad det nu lige, man tog billeder af.
    Disanthus/ hjerteglød kendte jeg ikke, den ser spændende ud. Ellers faldt jeg selvfølgelig for R. pachysanthum, den er fantastisk

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da sjovt. Nogle gange er de bedste billeder nogle helt andre end dem, man forventede var gode. Hjerteglød var næsten pakket væk, indtil vi flyttede den. Nu nyder vi synet af den hver dag. Nyvæksten på de forskellige rhododendron kommer i grunden meget langstrakt, så man kan nyde den i lang tid.

      Slet
  4. Hej Marie

    Morsomt at du har den store Polygonatum zanlanscianense, den er egentlig ret fin og elegant trods sin højde - og så er den jo ret usædvanlig, den findes i england og enkelte steder her på kontinentet.
    Empress Wu har aldrig blomstret for mig - det bliver spændende at se!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis storkonvallen ikke havde sin lange jernstang, formoder jeg, at den ville lægge sig hen ad jorden. I år gødede jeg hostaen og puttede kompost omkring den, og det synes jeg, vi ser en effekt af.

      Slet
  5. Hej Marie!
    Tack för turen i din skogsträdgård. Det är vackert. Blir imponerad av dina stora Hosta. Klematisen Romantika har en fantastisk mörk färg, och ser ut att trivas bra. Frodig och fin som alla dina växter.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Frodigheden ser ud til at være ekstra stor i år. Det er dejligt at se på i modsætning til planter, der ikke trives.

      Slet
  6. Hei Marie.
    Takk for turen. Imponert over din storkonvall og Romantika er helt nydelig. Flotte hosta. Alt er så frodig i år. Her også. Bare vi ikke får hagl og stormbyger som vi har hatt her. De ødelegger mye.
    God tirsdag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig med dig. I dag har vi stille regnvejr, og det trængte vi sådan set til. Det er bare ærgerligt for børnebørnene, som er på sommerferie.

      Slet
  7. Om jeg fatter, hvor du får alle de specialiteter fra. Hjerteglød... aldrig hørt om! Smukke blade, har den. Og en gigantisk konval... aldrig hørt om! Spændende rundtur :-)
    Den blåkrøllede hosta og rosen som naboer er også lige i min smag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hjerteglød fik jeg øje på ved et åben have arrangement hos et ægtepar, hvis gartneruddannede søn brugte deres have som sin forsøgshave. Det havde bestemt sat sig spor især i udvalget af træer. Når man ved, hvad træet hedder, er det jo kun et spørgsmål om at gå i gang med søgemaskinen for at finde ud af, om og hvor træet kan købes. Hjerteglød fandt jeg i Tyskland, og leveringen kostede ikke mere end en længere køretur her i landet.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Med en uge til sommertid

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed