the same procedure as last year -og så alligevel ikke helt



Når hylden blomstrer, er der to ting, jeg altid skal huske at lave. Den ene er syltetøj af grønne stikkelsbær og hyldeblomster, og den anden er hyldeblomstsaft. For to år siden lavede jeg saft både af de hvide og de røde hyldeblomster, men syntes, den røde saft blev alt for sød, faktisk så sød, at den næsten ikke kunne fryses. I år prøvede jeg mig frem med en fjerdedel røde blomster, og det gav et fint resultat både i smag og farve.

Som noget nyt i år eksperimenterede vi med at overhælde de afsiede blomster og citronskiver med vodka suppleret med noget hjemmelavet, spansk brændevin, som har stået i skabet i årevis, fordi den simpelthen er alt for stærk. Med et par skefulde honning til at mildne smagen er vi rimelig tilfredse med resultatet, som nok nærmere skal betegnes som en stærk  likør end som vodka eller brændevin.


En anden årligt tilbagevendende opgave er eventuel opbinding af klematis, som flagrer rundt i blæsten uden jordforbindelse. I år kan jeg konstatere, at jeg lader dovenskaben råde, og f.eks, denne klematis har jeg bare proppet ind i den taksbusk, den vokser op i, og satser på at kunne slippe for opbindingen. Den vil være i vejen, når klematissen skal klippes ned til foråret.
Clematis viticella 'Venosa Violacea'

Staudeklematissen Le Petit Faucon kan ikke klatre, men plejer at blive hjulpet op i sin søjletaks. Det blev den så ikke i år, hvor den ligger og roder rundt i en citrontimian.


Oreganoen Kent Beauty er normalt ikke vinterhårdfør, men det så jeg stort på i år, og dovenskaben blev mærkeligt nok belønnet.

De høje kæmpeærenpris plejer at at få et støttestativ, når blæsten og tyngdekraften bliver for hård en udfordring; men i år har jeg klippet de aks af, der enten er knækket eller væltet ud over stien,  i ca. en meters højde. Så håber jeg, at stumperne kan agere som en form for støtte for de tilbageblevne aks.
 
Heldigvis skal de fleste stauder hverken bindes op eller have støtte. Det gælder f.eks. astilbe, som i grunden er både en køn og nem plante, og som også har vinterappeal med de stive aks og det holdbare løv.  Desuden  er den god som kantplante langs vores pikstensstier. Her i modlys er blomsterfarven spektakulær.

Smalbladet klokkeblomst/ campanula persicifolia La Bello skal man derimod nyde, mens den blomstrer, for resten af året har den ikke meget at byde på. Til gengæld er blomsterne noget så nuttede. Det er svært at definere farven.

Kommentarer

  1. Hej Marie

    Morsomt at i sådan er smagsætter jeres egen spiritus. Jeg tror det selvgjorte bliver det næste store ovenpå den nuværende gin-bølge!
    Astilbe er jeg også begejstret for - og der kommer stadig nye farver.
    Flot billede!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi plejer ikke at sætte vores eget præg på den spiritus, vi drikker, men det er sjovt at prøve, og vi ved jo, at det for nogle er en stor hobby. Det er helt vildt, så mange farvevarianter af astilbe, der bliver produceret.

      Slet
  2. Sjovt nok er der også flere af mine clematis, som ikke er blevet hjulpet på vej i år, det ser da meget fint ud, når de ligger som bunddække eller i en busk. Min ærenpris er ret høje, men de er ikke slemme til at vælte. Vi er vist også for længst blevet enige om, at det ikke er de samme, vi har.
    Jeg har Astilbe som bunddække der, hvor der står meget vand om vinteren, de dækker det hele.
    Flot farve på likøren. Vi fik mjød fra Gunvor, da de var her, den er ret god og også fin i farven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har det også fint med, at ikke alle klematis er bundet omhyggeligt op. Jeg burde nok dele vores kæmpeærenpris. De vælter sikkert, fordi der er trængsel i rodsystemet. Det skal ske en dag, hvor jeg har mange kræfter.

      Slet
  3. Hej Marie

    Din Clematis viticella 'Venosa Violacea' var veldig lekker! Jeg er inne i en lilla periode, men det er ikke så mange clematis som jeg har sett som har den fargen. Det er jo morsomt når de slynger seg slik som de vil. Jeg har sansen for det som er litt utemmet 😊
    Har du noe navn på den astilben? Den fargen var veldig fin! Def finnes i dag så utrolig mange sorter og farger av de. I min spede beynnelse som hageeier var det tre farger. Hvit, rosa og rød, og ferdig med det. Verden har forandret seg i hageverden også 😊
    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Utæmmet er et meget bedre udtryk end rodet, som var det første ord, der faldt mig ind. Den flotteste astilbe i gamle dage syntes jeg var Dansk med mørkerøde akt og mørkt løv, og den kan vist stadigvæk fås. Vision in Pink mener jeg, den astilbe, jeg viser, hedder, men vil bestemt ikke lægge hovedet på blokken.

      Slet
  4. Uhm ja grønne stikkelsbær syltetøj,, har du prøvet at komme en håndfuld hyldeblomster i? Det ser godt ud og giver en fin ekstra smag.
    jeg var ikke klar over de røde hyldeblomster var sødere end hvide. Nu er der kun 3 skærme på vores lille nye røde hyldebusk, så jeg har ikke tænkt at prøve med den endnu. Men alm. laver jeg næsten hvert år, og hælder vodka over masken bagefter osse. Sidste år glemte jeg desværre at tage citronskiverne op, så den likøren er blevet lidt bedsk.
    Flotte staudeclematis, det er vist nogle jeg skal holde udkik efter. jeg har kun den hvide småblomstrede, sød nok. Men de blå du viser, super.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er netop den slags syltetøj, jeg har lavet. Vi fjernede heller ikke citronskiverne; men det kan sikkert ikke smages pga den stærke brændevin, vi har brugt. De små staudeklematis er det bestemt værd at holde udkig efter.

      Slet
  5. Hej Marie!
    Dina klematis är vackra. Ser att den översta blå tillhör Viticella släktet, fick rådet att satsa på dem, en gång då mina bara dog. Har flera stycken av det släktet men bara småblommiga, och de kommer upp trofast år efter år.
    Den lilla Campanulan är väldigt söt, men du har rätt, när den blommat klart har den inte mycket att erbjuda. Har noterat namnet, skall spana efter den. Blomman är vacker.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Viticella er jeg også glad for. Det er rart, at de simpelthen skal klippes helt ned hvert forår. Ja campanulaen er køn i blomsten,men ikke en staude, der kan give rygrad til et bed eller vinterinteresse.

      Slet
  6. Traditioner af enhver slags er vigtige... så længe de er en fornøjelse.
    Køber du mange planter i udlandet? Eller er du heldig på markeder? Jeg skal nemlig tit slå noget op, når jeg har læst din blog, og så viser det sig, at det ikke kan fås i DK. Fx Le Petit Faucon, der er så fin, så fin i blomsten.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis den pågældende plante, kun er at finde i udlandet, så bestiller jeg den hjem, hvis det er en, jeg virkelig gerne vil have og forsendelsen ikke er urimeligt dyr. PF kan jeg godt se er svær at få fat på for tiden. Ellers kigger jeg altid hos Westphal i Tyskland, hvis det drejer sig om klematis. Deres priser noget lavere end de danske.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring