Ventet med længsel



Vi har sikkert allesammen prøvet at købe et lille eksemplar af et træ eller en busk og samtidig fået at vide, at der kan gå mange år, før planten blomstrer. Så går man år efter år og studerer de nye skud - og piller måske lidt i dækbladene - i forventning om, at der kunne være blomster på vej.
Sådan har vi - det er dog kun mig, der piller -  haft det med vores lille hjultræ/ trochodendron aralioides, og i år blev nysgerrigheden belønnet, idet der er blomster i de fleste nye skud. Samtidig er de nye blade så fine og iøjnefaldende, at de egentlig godt kan illudere blomster.

Den samme oplevelse har vi haft med duetræet/ davidia involucrata, som for 6-7 år siden havde de første få  blomster, hvorefter den er begyndt at blomstrere mere og mere for hvert år, der er gået. Træet er fyldt med blomster i år, og de ses allerbedst, når man står inde under træet og kigger op i kronen.




I torsdags ville jeg have lavet et indlæg; men Blogger nægtede at uploade billeder, og uden billeder intet indlæg. Jeg ville ellers have vist dette billede af de 3 blomster i en sartgul staudepæon.


I går var jeg væk hjemmefra hele dagen, og i dag er der kun en enkelt blomst tilbage. Den havde til gengæld besøg af en ivrigt summende bi.
paeonia daurica ssp macrophylla, tidligere steveniana


Vi har talt om at flytte pæonen til et sted, hvor den fik mere plads og måske ville producere flere blomster; men det har vist sig, at dens rødder har bredt sig ind under nogle kæmperødder fra det tibetanske kirsebærtræ, så vi ville sikkert bare slå pæonen ihjel, hvis vi gik i gang med spaden. Det er efterhånden blevet kirsebærtræet, der enevældigt hersker over det bed.


Vel over hele den del af haven.

Meconopsis/ valmuesøster nyder jeg at følge igen, efter at de har været forsvundet i 3 år. Farvespillet mellem blomster i knop og blomster, der er sprunget ud, er så fint. Samtidig er det spændende at se, hvordan den enkelte blomst jonglerer med det lilla farveislæt, som altid kan anes i selv de mest mørkeblå blomster.


I flere år har jeg sået frø af forskellige slags forårsanemoner, ikke de dem  fra løg, men stauderne. I år er der blomster i den cremefarvede anemone rupicola og den grønligtgule anemone palmata. I collagen har jeg sat dem sammen med blomster fra trullifolia og  obtusiloba Pradesh.
Pradesh og trullifolia har en vækstform, hvor blomsterstilkene går skråt ud fra centrum af planten, hvilket betyder, at de optager uforholdsmæssigt meget plads og kan være ret irriterende, når man vil tage billeder af dem. Jeg har faktisk set billeder af planter, hvor stilkene står opret, men sådan opfører vores sig altså ikke.


Kommentarer

  1. Hej ventede jeg så på, at du skulle vise billeder af blomster i tulipantræet, men det gjorde du heldigvis ikke, så var jeg fri for at blive misundelig :) Hjultræet kender jeg ikke, men jeg kan godt forstå, I har ventet med længsel på blomsterne. Jeg kender godt det med, at man kigger og kigger efter blomster som udebliver i mange år.
    Jeg havde samme problem med blogger torsdag aften, men fredag morgen fungerede det igen. Sådan et dejligt vejr vi har fået, der er vist ikke mange, der kigger på blogge nu.

    SvarSlet
  2. Jeg har tjekket tulipantræet og kan desværre ikke få øje på nogle knopper, men jeg tror nu også, at der går et par uger eller tre, før den skal blomstre, hvis altså den gør det. Vejret er helt utroligt fint også her til morgen, og det skal ikke spildes foran skærmen.

    SvarSlet
  3. Det er bare til å bli målløs over alt det fine du har i din hage. De gule peonene er så vakre, så jeg forstår godt at du ville vise frem de. Dine meconopsis er også så fine. Det er flott vær her også nå og med 25 grader som vi hadde i går så blir en jo helt satt ut av varmen. Litt uvant etter så mye kulde og regn, men nå gjelder det å nyte den! Jeg tror at jeg ser noen små spirer av helleborusfrø. Har du sett noen hos deg?

    SvarSlet
    Svar
    1. Desværre har jeg ikke set tegn på, at thibetanus har spiret, men man skal jo altid være tålmodig. Det hele strutter og ser superfrisk ud oven på al regnen. Jeg holder lav profil, hvad havearbejde angår, og går rundt og smånusser i det fine vejr.

      Slet
  4. Kirsebærtræet er så smukt, at det er en værdig hersker. Måske pæonen på et tidspunkt bliver så stor, at du kan lirke et skud ud af favntaget.
    Vi sidder ude med morgenkaffen i dette vidunderlige vejr. Om lidt omdøber jeg det til formiddagskaffe. Det er vel nok længe ventet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så fedt, at vi omsider kan sidde udenfor og nyde omgivelserne i det fine vejr. Sidste år fandt jeg et billede, hvor man kunne se det nyplantede kirsebærtræ på godt en meters højde - der er sket en del Jeg tør ikke tænke på, hvor stort rodnettet er, når det skal matche kronen og stammen.

      Slet
  5. Hej Marie

    Der er nu noget bekræftende i at vente så lang tid, og så se det ske!
    Flot pæon, på billedet ser den ud til at trives, du kunne evt dele den, og lade det indfiltrede blive?
    A. obtusiloba 'Pradesh' er bare så fin, måske har de der står samlet haft hjælp?

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du ret i. Jeg har altid godt kunnet lide at købe små planter på plantemarkeder, fordi man så kan følge med i deres udvikling. Pæoner skal jo flyttes om efteråret, så vi kigger nok på den igen. Søren er faktisk virkelig handy med en spade. Jo, folk er villige til at bruge alle mulige kneb for at producere gode billeder, så måske.

      Slet
  6. Hej Marie!
    Vackra blommor och mäktiga träd. Körsbärsträdet är mycket vackert och Davidia likaså, skulle gärna se det i verkligheten. Du har många ovanliga arter, och värda att vänta på, liksom Trochodendron.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de er bestemt værd at vente på. Når jeg ser, hvor mægtige vores træer er blevet, går det for alvor op for mig, hvor længe vi rent faktisk har boet her, og hor gamle vi er ved at være.

      Slet






  7. Flot bark det kirsebær træ har. det må være ekstra synlig om vinteren? Og duetræet er så fint. Jeg har set dem fyldt med hvide "vinger" Men det tager jo nogle år for dem at komme i gang. Men det er jo på træerne vi kan se hvor længe vi har haft have,,, lidt skræmmende sommetider.
    hilsner Gunvor







    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lidt skræmmende, ja. Om vinteren er der klart mere herlighedsværdi ved kirsebærtræet end ved duetræet, selvom dets stamme dog er rigtig flot.

      Slet
  8. Tillykke med blomsterne i hjultræet. Tålmodighed kan betale sig. Jeg kender ikke træet men blomsterne ser utrolig spændende ud. Duetræet er en bare en oplevelse lige nu. Jeg er meget betaget af kirsebærtræet - fantastisk bark men også en flot facon som overstander.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hjultræet er efter sigende den eneste af sin art. Alle dens slægtninge er nemlig uddøde. Det glæder mig, at du kan lide de træer, jeg har valgt at vise i indlægget. Hvis vi havde vidst, hvor bastant kirsebærtræet ender med at blive, havde vi nok plantet det et andet sted. Alligevel nyder vi synet af det året rundt.

      Slet
  9. Så masse fint du har! Jeg elsker duetræet - det er så smukt og særligt. Jeg håber, at i min næste have har en eller anden været så sød at plante et eksemplar for 20 år siden.... Men så heldig kan man vel næppe være?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ville være helt fantastisk at overtage en have med et granvoksent duetræ. I det hele taget er voksne træer guld værd for en have.

      Slet
  10. Jeg har aldrig hørt om et hjultræ, men det ser spændende ud. Jeg spekulerer over, hvorfor træet er så sjældent, men det skyldes måske, at man skal vente i så lang tid på blomstringen.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Sammenlignet med blomstrende træer og buske som magnolia og rhododendron er hjultræet tydeligvis meget mere afdæmpet, og der findes kun denne ene art, så måske er det derfor, den ikke har fået så stor en udbredelse.

      Slet
  11. Det er jo dejligt når man har ventet så længe, at der endelig begynder at ske noget. Det skaber glæde! Dit billede af duetræets blomster inde under kronen er bare smukt, og det for mig ukendte hjultræ har sandelig også noget at byde på. Kirsebærtræet er helt skønt, og det præsterer hele året, så det er med rette det hersker over den del af haven.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Træer får man et særligt forhold til, synes jeg. De er ligesom havens rygrad. Hjultræet tror jeg, at jeg vil prøve at fastholde som en busk.

      Slet
  12. Det er virkelig vakkert i hagen deres nå!! Duetreet er jo bare et syn.
    Da vet vi at hjultreet kan blomstre. Vi har et som er flere år og som har blitt ganske stort, men det har aldri blomstret. Kanskje vi skulle prøve å forme det mer som en busk:-)
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Haverne stråler lige nu efter at have fået al den regn, der er behov for. Vi har plantet hjultræet et sted, hvor vi er nødt til bevare det som en busk, så vores beslutning var nem træffe.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?