Februarglæder

I sagens natur kan et haveår sagtens anskues som en perlerække af gentagelser, sådan som flere bloggere er inde på for tiden, og det samme gælder derfor helt naturligt vores haveblogs, som for de fleste bloggere især har til opgave at genspejle årets gang. 
Hvis ikke jeg havde kigget på mine februarindlæg fra sidste år, tror jeg næppe, at jeg ville have bemærket, at hestehov allerede er et godt stykke fremme i sin udvikling. Vintergækkerne er det derimod umuligt at overse, og det samme gælder de tidligste påskeklokker.



Cornus mas er blevet til en flere meter høj busk, så de gule knopper byder sig ikke til lige for øjnene af en. Blomsterne i vinterjasminen, som Søren fik i fødselsdagsgave i starten af december, er det derimod  let at få øje på. Her er der så for resten ikke tale om en gentagelse.


Narcissis x nylon group er også ny i haven og anskaffet, fordi den skulle være specielt blomsterig og frodig, og ikke mindst fordi jeg er vild med de cremehvide krinolineblomster.. 

I sandbedet, hvor krinolinenarcisserne opholder sig en stor del af året, er der i år dukket en blomstrende frøplante op. Nøjagtig hvilken narcis det er, er umuligt at afgøre, for de har det med at formere sig på kryds og tværs af de forskellige underarter.

Samme stunt har nogle cyclamen lavet i sandbedet, og også her må jeg opgive at identificere frøplanterne. Måske kan deres blomstringstid og bladenes form give et vink om, hvilke arter der kan være tale om.

Camellia Yuletide har været skiftevis ude og inde alt efter, hvor hård frost vi har haft, og er helt frisk både i knopper og løv.


Som Carina skriver på sin blog, er noget af det sjoveste i februar måned, som hun kalder vårvinteren, at rode rundt i det visne løv for at se, hvilke planter og knopper der er på vej, og man bliver aldrig skuffet. Der er altid et eller andet, som man bliver glad for at gense og holde øje med. Men glæden ved at finde forårstegn følges uvægerligt af frygten for, at sen nattefrost skal spolere festen.



Kommentarer

  1. Det er deilige februarbilder du viser. Din camellia er virkelig flott nå. Dine snøklokker breder seg godt ut hos deg, og så mange du har av de! Jeg nyter synet av de 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit. Jeg er helt enig med dig i, at vintergækkerne i al deres enkelhed er en af de smukkeste og mest livsbekræftende blomster, der findes.

      Slet
  2. Min Cornus mas er ikke så langt udenfor, men jeg plukkede en gren ind, den er nu ved at blomstre. Jeg har ikke prøvet at plukke ind af den før, men så at Lene havde gjort det, så det måtte prøves.
    Jeg bliver helt flov over mine vintergækkebilleder, du har godt nok mange, jeg synes også, jeg har mange men ikke som du har. Men som årene går bliver der flere og flere af alle forårsblomsterne, det er nu dejligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Cornus mas er køn og elegant i en vase, men duften er lidt overvældende for min smag. Vintergækkerne breder sig stille og roligt mere og mere for hvert år, der går. Sådan et tæppe har vi efterhånden flere forskellige steder.

      Slet
    2. Så lærte jeg noget nyt, jeg havde ikke opdaget, at de dufter. Jeg må holde øje med dem, de står i gæsteværelset, og jeg kunne ikke lugte noget endnu, de er heller ikke sprunget helt ud endnu. Måske kommer det.

      Slet
    3. Det er sådan en ram lugt, lidt i stil med vintergækker.

      Slet
    4. Slet ingen duft her, heller ikke Bent kan lugte den.

      Slet
  3. En opstammet vinterjasmin, se se , Jeg har altid troedet den helst vil krybe, kravle for at kunne overvintre bedst.
    Hihi ja frølinger er bare så sjove, for hvordan vil de komme til at se ud? Spændende at vente på
    selvom det kan tage tid.
    Jeg har i mange år altid taget cornus mas ,kirsebærkornel, ind i vaser, og jeg har da aldrig lagt mærke til de lugter? Jeg må hen og stikke næsen dybt ned i grenene.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Er vinterjasminen opstammet? Det har jeg ikke lagt mærke til. Du og Lisbeth må hen og snuse til jeres gule buket.

      Slet
  4. Hej Marie!
    Så vackert med alla vårblommor. Vacker färg på din Helleborus. Ett härligt hav av snödroppar.
    Ser ut som om våren har kommit till dig.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika. Ja, der er noget forårsstemning over haven for tiden. Det kan hurtigt forandre sig, hvis frosten vender tilbage.

      Slet
  5. Hej Marie

    Lækre billeder fra det tidlige forår.
    Morsomt med frøplanterne, Morsomt hvad dine Cyclamen er for nogen, og som du skriver kan blomstringtidspunktet give en god ide om det.
    Det er da en flot selvlavet narcis, fin og ren:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så opløftende at finde forårstegn rundt omkring. Egentlig kan jeg bedst lide at vide nøjagtigt, hvilke cyclamen jeg har, men efterhånden er det blevet lidt af en rodebutik, hvor man mere kan glæde sig over mangfoldigheden.

      Slet
  6. Tack för att du gillade inlägget :) Nu ser jag ju att det har kommit lite längre hos dig men Galanthus är bara några dagar efter tänker jag. Det är en spännande tid vi kan se fram emot nu. Den nyköpta narcissen är jättefin - på sikt måste jag hitta ett sätt att odla dem.

    Cyclamen med såna runda blad brukar vara C coum när bladen kommer nu.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, Carina. Ja, de runde blade får også mig til at tænke på coum; men dem mener jeg kun, at jeg har ude i haven, så det er lidt af et mysterium.

      Slet
  7. Sikke et skønt mylder af forårstegn og flere spændende selvsåninger. Jeg har ikke rød hestehov i haven, men tænk at den allerede er oppe!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hestehoved starter tidligt hvert år, har jeg fundet ud af. Den passer nok bedst i et halv vildt område og mindre godt i en byhave.

      Slet
  8. Sikke mange flotte billeder midt i en vintermåned. Hjertet får et løft! Mine planter er ikke nået så langt endnu og jeg glæder mig. Dine krinolinenarcisser er så delikate og fine, men jeg synes den røde Camellia er et fantastisk syn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Sydney. Det giver humøret et nøk opad med vinterblomstrende planter.

      Slet
  9. Ih en masse februarblomster. Krinolinenarcisserne kan jeg fortsat svime over - de er så fine og spinkle og elegante og delikate.
    Og jeg noterer mig, at Cornus Mas dufter. Det må jeg tjekke, når mine springer ud. (Det varer mange år, før jeg nænner at klippe en gren af mine nye planter ;-) )
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth. Dine nye cornus mas planter bliver uden tvivl rigtig fine om nogle få uger. Februarblomsterne lokker mig udenfor, selvom min ankel gør ondt, og vores pikstensstier gør det bestemt ikke bedre.

      Slet
  10. Vintergækker er fantastisk smukke, når de optræder i store grupper.
    Hestehov har nogle meget dekorative knopper og blomster, og så blomstrer den jo på en årstid, hvor der ikke er ret mange stauder i blomst. Jeg forbinder mest planten med gamle slotte og herregårde med volde omkring. Selvfølgelig kan man også have dem i en have, men breder de sig ikke meget?
    Der viste du igen en af de små narcisser, som jeg ikke kan stå for :)

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna. Hestehov breder sig ganske rigtigt meget, når først de får fat. Heldigvis er der god plads til dem I græsset foran lærerne. Narcisser hører vel egentlig til ude i haven sammen med vintergækkerne, men når det ikke kan være anderledes, er det nu også hyggeligt med nogle potter hist og her.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring