En kold søndag


I dag har vi begge to været aktive i haven, selvom blæsten heller ikke i dag var morsom at bevæge sig ud i. Jeg tog også lidt billeder, sådan lidt på må og få
For en uge siden stod stjernemagnoliaen og så trist ud med brune blomster, som var ødelagt af nattefrosten. Heldigvis har den masser af knopper, som ikke har taget skade, så nu kan vi igen nyde dens blomstring.
 

Især her i det tidlige forår er det en fornøjelse på rundturen i haven at holde øje med, hvad der er på vej. I dag bemærkede jeg en hvid kobjælde, som er på nippet til at springe ud, og i et andet bed er det fodblad  podophyllum versipelle, som så småt skal til at folde sig ud. Det er et under hvert forår at se, hvordan dens kæmpeblade gradvist  bliver pakket ud.


Denne fyldte adonis ser ud til at stortrives  mellem stenene i spaltebedet. På sådan en råkold dag er det fristende at forestille sig, at den hygger sig i varmen fra stenen, som er opvarmet af solen.


Noget lignende tænkte jeg om de små hundetand, hvis bed vi dækkede med et lag grannåle. Bedet ser måske lidt tomt ud lige nu; men om kort tid dukker der en krans af små hostaer op yderst i bedet.


Disse narcisser ser vi ud på, når vi sidder ved køkkenbordet. Der er ikke noget mere livsbekræftende end narcisser oplyst af solen.


Den stynede pil er ret iøjnefaldende på det her tidspunkt af året, hvor der endnu ikke er blade på træerne. Den minder mig om en barberkost.


Det gule fyrretræ er så småt begyndt at skifte farve over i grønt.

De sidste to billeder viser to buer af påskeklokker. Den første danner bunddække under vores figentræ, og det specielle er, at lærkesporer i samme farve har sået sig selv forrest hele vejen rundt i buen ganske uden hjælp fra mig.


Den sidste bue er nok fire meter lang og derfor nærmest umulig at fotografere i et hug.  I dag var jeg lidt smart, synes jeg selv, og tog to billeder, som jeg derefter samlede til en aflang collage.

Kommentarer

  1. Intet så dejligt som en tur i haven her i foråret, trods kulden sker der alligevel en masse. Mine kobjælder er ikke så langt, og min hundetand er næsten visnet ned, sjovt så forskelligt det er. Min Adonis er afblomstret, men jeg tænker, din har et andet efternavn. Smart med collagen.
    God påske - mon ikke også du får besøg af familien i påsken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, kulden kan ikke komme i vejen for rundturen. De hundetand, der står mest solrigt, er også afblomstret her. Ja, det er en fyldt Adonis, der blomstrer nu. Hos os kommer familien de første dage i påsken, så vi håber på dejligt vejr.

      Slet
  2. Hej Marie!
    Ser fantastiskt ut med alla vårblommor, här är det snö som förhoppningsvis försvinner under dagen. Kanske inte försvinner helt men det blir nog mindre av den. Backsippan är fin, är lika spänd på varje vår, om den skall komma upp. Tyvärr trivs de inte så länge i min trädgård. En härlig syn med så många Julrosor.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Marika. Forhåbentligt forsvinder sneen hos dig hurtigt, så din kobjælde kan komme i gang. De er så smukke og lækre.

      Slet
  3. Hej Marie

    Jeg blir alltid så imponert over mengder du har av alt som blomstrer hos deg. Her er det en og annen blomst, mens du har bedene fulle 😊
    Nydelig magnolia, og godt at det kommer flere uskadede knopper. Din Salix ser morsom ut, og minner om en kost ja. Det har vært så iskaldt her også med mye vind. Når kommer våren og varmen mon tro?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har virkelig været modbydeligt koldt. Heldigvis varsles der lunere vejr i påsken. For mange år siden drømte jeg om masser af påskeklokker I haven, og den drøm må man sige, at jeg har fået opfyldt.

      Slet
  4. Tak fordi du trodsede kulden og tog en fotorunde! Det ser dejligt forårs-agtigt ud på billederne, og det er fine sammenplantninger du viser, hvad enten de nu er tilsigtede eller fremkommet på eget initiativ:) Godt Magnoliaen havde et reservelage af knopper! Pilen er en skøn 'installation' og de lange bede med påskeklokker ser vidunderlige ud!

    Rigtig god påske!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Forårsagtigt bestemt, men foråret kan jo ogå være hundekoldt. Nattefrost og blomster i stjernemagnoliaen er et dårligt match. Det er spændende hvert eneste forår, om de ramler sammen.

      Slet
  5. Heldigt magnoliaen havde reserven i orden.
    Påskeklokkerne har en herlig lang sæsong. De ser stadig så fine ud.
    god påske Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også smart, at påskeklokkerne nu er begyndt at rette sig op, så blomsten ses meget tydeligere. Mon ikke formålet er at lokke insekterne til at komme på besøg.

      Slet
  6. Jeg kan godt forstå du nyder dine ture rundt i sådan en stor have med SÅ mange spændende forårsblomster - som jeg får lov at nyde hjemme i min lænestol. Den lille adonis er dagens yndling. Den er sådden lidt 'bamsevamselækker'.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det ser ud, som om den lille adonis nyder sin placering op mod den varme sten. Den vokser i øvrigt langt hurtigere, end jeg havde forventet.

      Slet
  7. Jeg har altid synes, at man skal have nerver af stål, hvis man har magnolia i haven. År efter år ødelægger den sene nattefrost skuddene. Jeg vil bare blive så skuffet! Rigtig fin ide med en krans af hundetand inderst og hosta yderst rund om træet. Det ser godt ud i mange måneder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtigt nok, at der er nerver på, når der meldes om nattefrost, og magnoliaen er sprunget ud. På den anden side er der også år, hvor det slipper helt.

      Slet
  8. Härliga vårtecken och så vackert med den stora busken uppe på krönet av sluttningen. Jag får ta en tur idag och titta på min stjärnmagnolia :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring