Efterårsindtryk


 I dag brugte jeg fingervanter og pandebånd på min gåtur for første gang dette efterår. Vejret har tydeligvis forandret sig, og nu hvor vi også har fået en del regn, kunne jeg sagtens kaste mig over de forskellige planer, jeg har, med at omplante og flytte rundt på diverse planter. Det bliver dog ikke i dag, det sker - lysten er der simpelthen ikke. Måske i morgen - eller i næste uge engang.

Dagens billeder starter med, at jeg drejer om hjørnet ved østgavlen af stuehuset, og her er hjertetræet sammen med den mørke hyld det, man først lægger mærke til, og det næste tror jeg er violfrøstjernens gule løv, som genspejler træets efterårsfarve.


Hvis man taler om stauder, der blomstrer om efteråret,  kommer man ikke uden om sølvlys. Dengang jeg begyndte at udvikle min haveinteresse,  havde de fleste sølvlys grønne blade, og  de brunbladede som Brunette på det næste billede var sjældne. Nu er det vel nærmest omvendt, at de grønbladede er sjældne. 

Actaea japonica Cheju Do kan godt kaldes undtagelsen,  der bekræfter reglen.  Dens blade er grønne og skinnende,  og planten bliver kun ca. 50cm høj. Den så jeg på Carinas blog sidste år og var så heldig,  at en lokal planteskole havde den hjemme.



Det var i elvte time, at acidanthera sprang ud, og jeg havde nærmest opgivet den.Jeg graver knoldene op om efteråret og opbevarer dem frostfrit henover vinteren. I år prøvede jeg at drive dem frem i drivhuset, men altså uden at det har haft nogen mærkbar effekt på blomstringen. Nu er det bare spændende, om alle knopperne når at springe ud.
Jeg kan se på nettet, at acidanthera i dag kaldes sortøje på dansk, og det er da et udmærket valg.

Disse to slyngveninder får mig til at tænke på julen,  men af forskellige grunde. Den lille clematis aromatica dufter nemlig af kanel, mens camellia yuletide får røde blomster i december, hvis alt går vel.  Dens blade er  for resten usædvanligt mørkegrønne og skinnende.


Kermesbær/phytolacca er et dekorativt ukrudt, som vi lader så sig selv og gro rundt omkring, hvor det ikke generer, som i denne krog på gårdspladsen.  Fuglene smider kernerne rundt omkring,  men jeg kan sagtens genkende småplanterne og rykker dem op, hvis de er på afveje. 


Nu hvor Prins Charles er blevet til Kong Charles, har han sikkert ikke tid til at beskæftige sig med sit 'stumpery' på godset Highgrove. Den slags 'problemer ' har jeg jo ikke,  men vores stubbed er nu heller ikke et bed, der kræver en masse arbejde. Om foråret klipper jeg bregnerne tilbage og fjerner de fleste små, selvsåede ahorn, og det er næsten det. Billedet er nok desværre lidt utydeligt pga de lange formiddagsskygger. 

   
Vores to blomsterkorneller blomstrede overdådigt i år, og derfor har jeg været skuffet over kun at kunne spotte en enkelt af deres specielle, jordbærlignende frugter. I går opdagede jeg imidlertid, at China Girl faktisk har udviklet masser af frugt især i toppen af busken, mens Satomi kun har haft en enkelt. Frugterne ligner godt nok jordbær, men smager ikke af noget som helst.

Kommentarer

  1. Jeg kjenner godt til følelsen, for jeg har utsatt ompotting av camellia og hortensia en hel sommer 😉
    Du har mye fint som blomstrer nå. Sølvlys er som du sier en staude som nå kun selges med mørke blader. Den grønne varianten er jo også veldig fin.

    SvarSlet
  2. Der var du hurtig med en kommentar, Marit 😁 Lysten til havearbejde kan bare ikke være lige stor hver dag; men jeg ser nu alligevel frem til at komme I gang med at føre mine planer ud i livet. Ja, begge varianter af sølvlys er kønne på hver sin måde.

    SvarSlet
  3. Hvor er det godt du kan tage over hvor Charles må give slip:-) Jeg har godt set hans stubberi i en tv-udsendelse, og det må vist være enormt arbejdskrævende. Der er du heldigere stillet.
    Det er ellers dejlige billeder af dejlige vækster, og dine bede er så fint komponerede! Der er jo faktisk mindre end 3 måneder til jul, så det er da godt der er liv i juleplanterne. Måske kommer der ikke så mange julestjerner i handlen i år, hvor energien er så dyr. Kermesbær er en flot plante, men man skal lige holde lidt snor i den. Heldigvis er de små frøplanter nemme at kende.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Charles er heldig med, at jeg har hans ryg, når det gælder stubbede 🙂 Julen nærmer sig unægteligt med raske skridt; men julestjerner har jeg aldrig været god til, så dem vil jeg ikke komme til at savne; men det er der uden tvivl mange der vil.

      Slet
  4. Det ser fint ud det hele, men de to første billeder tager prisen i dag. Jeg får heller ikke lavet meget i haven, også hos mig svinder lysten til havearbejde, det regner også ret meget, så er det ikke sjovt at få derude. Kermesbær havde vi hos mine forældre, jeg holder den væk fra haven her, de er godt nok flotte men breder sig for meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Lisbeth. Det er i grunden rart med nogle pauser fra havearbejdet ind imellem. Vi har fundet ud af at dele haven med kermesbær uden problemer, selvom den bestemt breder sig en del, hvis den får lov.

      Slet
  5. Skiftet fra sommer til efterår skete lige pludselig i år, synes jeg. Kan mærke at blodet er lidt tyndt - 20 grader i sidste uge men 10 grader i denne. Flotte kontraster i bedet ved hjertetræet. Ja jeg har også den mørke sølvlys men desværre var tørken hård ved den. En enkelt lille blomsterstand er på vej. Actaea japonica er godt nok fin - den skal vist på ønskesedlen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det syntes jeg egentlig også, men i dag har vi så alligevel det fineste sensommervejr. Der er ingen tvivl om, at sølvlys reagerer negativt på tørke.

      Slet
  6. Hej Marie!
    Det är olika hur arbetslusten kommer. Idag har vi fint väder och ett riktigt skönt väder att vara ute i trädgården. Har fortsatt med att rensa och göra fint i växthuset. Har några växter som skall planteras men de har fått vänta. Kanske hittar de sin plats i helgen. Du har så mycket fint och speciella växter som jag inte har sett någon annanstans. Frukten på blomsterkornellen är dekorativ, tråkigt att de inte smakar något speciellt. Höstsilverax Brunette har jag, men den är inte så villig att blomma. Vi köpte en grön av en trädgårdsvän. Skall bli spännande att se om den kommer att blomma.
    Ha en trevlig helg , hoppas på fint väder.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
  7. Hej Marika. Her har vejret i dag været det fineste sensommervejr, som lokkede mig ud og få startet på mine projekter, og faktisk fik jeg omplantet hele seks forskellige planter. Det føles rart at have startet. Blomsterne på sølvlys minder om perler, synes jeg, og er lige kønne uanset bladenes farve. Forhåbentligt når din plante at springe ud.

    SvarSlet
  8. Det første billede er altså flot.
    Vores hjertetræ har smidt sine blade for læænge siden. Rigtig træls. Det er så fint i foråret, men så snart tørken kommer snigende, bliver det trist.
    Jeg er facineret af sølvlys, de er så flotte. Men da de osse er ret fugtkrævende, er de valgt fra her, ikke uden tristese.
    Hihi kermesbær har jeg osse. Den er sjov men skal holdes lidt i ørene. Husker min far brugte den til at farve vin med.
    Et stubberi er sjovt. Jeg har prøvet at lave noget ligende, men det kniber med at finde træstubbe nok. Jeg har brugt træstammer i stedet.
    hilsner Gunvor



    SvarSlet
    Svar
    1. Der er ingen tvivl om, at du generelt er mere tørkeramt, end vi er. Jeg synes også, kermesbær er sjov og speciel og ikke så vanskelig endda at holde i ave. Vores stubbe m.m. har vi for størstedelens vedkommende hentet i fjorden ved en lokal strand, hvor der jævnligt skrider træer ud i vandet, og derfor regner vi med, at de er specielt holdbare.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?