Sidste uge i september


Historien har det med at gentage sig selv. Ligesom sidste år har den tyrkiske hassel på gårdspladsen fået en kalot i form af en storblomstrende, gul klematis. Jeg såede den i 2017, og det er vildt imponerende, hvad et enkelt lille frø har udviklet sig til på fem år.
Clematis serratifolia

Himlens syv sønner, der også står på gårdspladsen, får en del skygge og blomstrer derfor forholdsvis sent. Det er sikkert også grunden til, at vi sjældent ser røde dækblade på den efter blomstringen. 

 Det er lige modsat med skæbnetræet, hvor dækbladene næsten dominerer i forhold til de små, hvide blomster, og det sker lige fra første færd.



Sensommerbedet burde måske retteligen hedde efterårsbedet. I hvert fald er der fuld gang i de store elefantgræssers blomstring for tiden. 

Det skal dog siges, at forskellige udgaver af kvæsurt og pileurt også fylder en del og bidrager med nogle andre farver. Sjovt nok hedder den høje kvæsurt Blackthorn  og den mørkerøde pileurt Blackfield.


Sanguisorba canadensis

Miscanthus adagio

På løgfronten handler det om de nøgne jomfruer. De blomstrer på samme tid, som de plejer, men blomstringen er nok blevet hæmmet lidt af det tørre vejr, som vi har haft en del af. 

Kommentarer

  1. Dine sensommer /høstbed har fantastiske farger nå. De nakne jomfruene er også så fine nå. Jeg fant en her om dagen som jeg hadde glemt bort at jeg hadde plantet. De visner jo ned og er omtrent usynlige helt til de blomstrer på nytt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Farverne er vel også mere mættede på denne tid af året, hvor solen står lavere på himlen og ikke er så skarp længere. Ja, hvis det kun drejer sig om ganske få af de nøgne jomfruer, kan man nemt komme til at overse dem. I større grupper kan man omvendt ikke overse bladene, som bestemt ikke pynter.

      Slet
  2. Hej Marie!
    Vackra färger, med blommor och blad. Är undrande på dina sanguisorba, har en släkting som vi kallar blodtopp, den är väldigt villig att självså sig, och finns nu överallt. Den rosa varianten som vi kallar pimpinell är inte alls på samma sätt. Hur är det med Sanguisorba Canadensis? Tycker om växterna för att de ger höjd till rabatten men lite tråkigt med blodtoppen att den sprider sig så mycket. Tidlösa är mycket fina, har några som blommar i rabatterna nu, och skaffade några lökar till.
    Ha det gott / Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Blodtop kalder vi danskere for lægekvæsurt, og den breder sig ganske rigtigt helt vildt. Derfor prøver jeg at begrænse den, men undvære den vil jeg ikke, for de buttede blomster er så fine. Canadensis opfører sig rigtig pænt og breder sig stille og roligt ud til siderne, og som du kan se, holder den sig pænt oprejst og samlet. Kort sagt en rigtig god haveplante, og så har jeg for resten læst, at den er truet i sit hjemland.

      Slet
  3. Ja for en gang skyld har jeg et træ, der er større og flottere end dit, men det skyldes nok, at det har flere år på bagen. Mit har blomstret længe og bierne er stadig vilde med det. Til gengæld var der ingen blomster på mit unge skæbnetræ i år, det andet gik jo desværre ud.
    Dit græsbed er forrygende flot, det tager jeg til efterretning. Der skal stå flere sammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores træ må helst ikke blive ret meget større, for det er der ikke plads til. Det er ellers hyggeligt med et insektvenligt træ, som blomstrer på dette specielle tidspunkt. Skæbnetræet tror jeg også skal have en vis alder, før det vil blomstre. Tak for det, men græsserne fungerer nu lige så fint sammen med andre planter efter min mening, hvis man ellers kan styre væksten.

      Slet
    2. Ja de er fine også sammen med andre planter, men de er svære at styre.

      Slet
  4. Ej-ej-ej, hvor er det dejlige billeder Marie! Det første med klematis i haslen er så skønt - og helt imponerende med en sået klematis der er så stor nu. Og ellers falder jeg fuldstændig for dit græsbed med de blomstrende græsser og store flotte stauder. Et græsbed i de dimensioner er bare flot, og det er godt at se I har sat et så storslået bed i gang, men I har jo pladsen til det. Tænker man kan fare vild i bedet og opdage fine stauder der blomstrer nu samtidig med de store elefantgræsser - måske endda møde en elefant:-) Et rigtig dejligt efterårsbed med dejlige farver!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Før i tiden stod der en ubenyttet gyllebeholder der, hvor vi har lavet græsbedet. Den gad vi ikke blive ved med at se på, og jeg må sige vi er rigtig glade for forandringen. Du kan ikke møde en elefant inde i vildnisset, men højst sandsynligt en lille løve i form af en kat, som har fundet en lun plet at sove på.

      Slet
  5. Dit sensommerbed er bare så flot. Et bed med høje græsser og høje stauder giver noget helt andet til haven, end et bed med lave planter.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg helt enig I. Det er to vidt forskellige udtryk.

      Slet
  6. Jeg har heller ikke røde dækblade på min 7 sønner. Men den er osse meget ung .
    Kvæsurt og pileurt er så flotte sammen med græsser. Et flot græsbed. De er altså flottest i sol.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. En vis alder skal der måske også til, for at den udvikler dækblade. Det kunne jeg sagtens forestille mig. Regnvejret, som vi har fornøjelsen af i dag, er også med til at få farverne til at gløde ekstra meget.

      Slet
  7. Det klæder træet med den gule kalot :-)
    Himlens syv sønner er så fin og jeg har lige fundet ud af, at den dufter, den må vist på ønskelisten. Skæbnetræet er så fin i lang tid på grund af de røde dækblade og den dufter jo også fantastisk. Dit efterårsbed er så fin med græsser, kvæsurt og pileurt.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er det med at få anskaffet himlens syv sønner, for den er nogle år om at udvikle sig til et kønt og harmonisk træ. Tak for de pæne ord om efterårsbedet. Jeg synes faktisk, det er lidt af en gave at have plads til den slags beplantning.

      Slet
  8. Forrygende god ide at lade den gule klematis klatre i hasselen. Sikke et syn! Jeg læser at den har en citrusagtig duft. Er det rigtigt? Meget fint sensommerbed du har fået sat sammen. Med de forskellige stauder og græsser må der være flotte sager at nyde i lang tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har ikke observeret citrusduft omkring den gule klematis, men har nu heller ikke været klar over, at den evt. skulle dufte. Ja, græsserne og frøstandene pynter ganske længe.

      Slet
  9. Så vacker hösten är i er trädgård!! Jag tycker om bilderna av olika bistorta, fina träd och gräs. Jag älskar gräsen och tycker inte vi kan ha för många :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina. Det glæder mig, at du kan lide billederne fra haven. Græsserne træder rigtigt i karakter i denne tid.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?