En plantemand, hvis blog, jeg følger med interesse, er Noel Kingsbury.
I sit nyeste indlæg skrev han følgende:
"At a time when the garden is looking rubbish, ‘cos its November and however much we bang on about grasses and seedheads, the garden always does look rubbish now except for when the sun shines, which it has done a little bit lately."

Denne barske kritik af novemberhaven har jeg funderet lidt over og er nået frem til, at han sikkert har ret, hvis man tænker på den slags haver, han er kendt for at anlægge sammen med Piet Oudolf, nemlig anlæg præget af græsser, hestemynte, solhat, solbrud, anisisop osv. Hvis haven ikke samtidig har struktur i form af hække, træer og stedsegrønne islæt, så tror jeg, man får det resultat, Kingsbury beskriver.  Disse to elementer synes jeg imidlertid, at f.eks. Kjeld Slot er lykkedes rigtig godt med at kombinere i sine ellipsehaver.


I vores egen have, som har tung lerjord, er der kun et enkelt bed, som med lidt god vilje kan minde om Kingsbury og Oudolfs stil.

Det ser i dag ud på følgende måde:
Kingsbury har jo ret: her er ikke meget at kigge på; men det synes jeg så, at de stedsegrønne "kugler" råder bod på, og bøgehækkens efterårspels bliver man aldrig træt af. Samme kombination af stedsegrønt og gyldent bøgeløv dominerer også det næste billede, hvor det er et parasoltræ, der er det grønne indslag.
Jeg vil slutte af med et billede, hvor kombinationen af græs og frøstande dominerer, men nok i en lidt for friseret udgave for Noel Kingsbury. Den smalbladede lungeurt passer muligvis heller ikke alt for godt ind i hans bede.


Kommentarer

  1. Jeg er helt vil med dit 3. billede :-)Hækken med og portalen i baggrunden med de gyldne farver. Tanken hvad mon der er bagved kommer helt automatisk.

    Du har det stedsegrønne i parsoltræet, som du også selv skriver, men du har også kirsebærtræet til højre, som har en stamme, der er værd at se på i vintermånederne :-)At der endnu er grønne planter i bunden og kæmpe verbenaerne stadig blomstrer gør det meget smukt :-)

    Et særdeles vellykket bed :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid