rosenstativ

Sidste år måtte Sørens rosenstativer nøjes med at servicere nogle pragtsnerler, men i år er der heldigvis mere gang i roserne. I det sydligste stativ vokser willestrup/ eden rose sammen med en klokkeranke.

Når man ser den på bagsiden, bliver det mere tydeligt, hvordan planterne udnytter stativets udformning til at klatre opad.

Det bliver sikkert endnu bedre til næste år, når roserne forhåbentligt helt overtager stativerne; men jeg synes nu, at de er dekorative også uden uden et rosenflor.


Og klokkeranken er vel i grunden lige så smuk som roserne.



I formiddags  i morgensol tog jeg et billede af vores terrassebed uden for køkkenvinduet.

På modsatte side står en gammel gryde med rosenslyngere, som så ud til at være blevet trætte. I hvert fald havde de lagt hovedet over til den opstammede rose.


Derfor fandt jeg 3 jernstænger som erstatning for de spinkle cornusgrene, de hidtil havde  groet i, og samlede dem med denne smarte lille tingest.


Nu får vi se, om de kan lide de nye betingelser.




Kommentarer

  1. hej Maria.Dejlige billeder fra din have.Hvornår kan man tage frø af sin rosenslynge?
    Og også flotte klokkeranker.Mine er der slet ingen blomster på.Vi har også tavlt i haven-har lige fældet et træ og opstammet en parykbusk og en stor thuja.Så vi keder os ikke.(nyt indlæg)
    Rigtig god til dig Jette ( mit lille gods)

    SvarSlet
  2. Tak for din kommentar. Hvis du har rosenslynger i din have, så kan du slet ikke være i tvivl, når frøene er klar til at blive høstet. Der dannes nemlig en fin lille bold, som bliver mere og mere tør.
    Faktisk så har jeg set dit sidste indlæg, for jeg kan huske, at jeg tænkte: Bare det fine lille "parykbusktræ" klarer at blive flyttet.Det blev så fint af at blive stammet op.

    SvarSlet
  3. Dejlige stemningsbilleder og rosen Willestrup er da virkelig yndig.
    God aften.
    Have hilsen
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, rosen har denne sartgrønne farve på knoppen og de yderste kronblade, som gør den helt speciel. Tak fordi du lagde en kommentar.

      Slet
  4. Du har helt ret selv uden roser er det nogle fine stativer. Jeg behøver ingen stativ til min Eden rose, den er gået i stå.
    Dit terrassebed er vel nok fint.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ærgerligt med din eden rose, og også lidt mærkeligt, for at dømme efter dine billeder på bloggen så trives dine andre roser da vældigt godt.

      Slet
    2. Det er nok fordi, jeg har flyttet den midt i sæsonen.

      Slet
  5. Smukke billeder.
    Dine rosenstativer er fine.
    Hvor ser det hele godt ud på dit sidste billede.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hyggeligt at du gav dig tid til at lægge en kommentar i din travle dag.

      Slet
  6. Nu har jeg lige læst om at tage frø fra planten Silverfalls hos Heidis have, og så kan jeg gå herind og lærer lidt om rosenslyngefrø. Et sandt orgie i vidensdeling! Jeg har en stor rosenslynge i drivhuset men har da overhovedet ikke set nogle frø... jeg må vist hellere nærstuderer lidt imorgen. Så også tak for frøtips til dig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak; men jeg har heller ingen frø set endnu overhovedet. Når tiden er inde, så hænger de i store klaser.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid